Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-06, 00:21
  #1
Medlem
Onestones avatar
Att #ME TOO lyft fram många problem på arbetsplatser kommer förhoppningsvis att leda till en bättre arbetsmiljö.
Paradoxalt nog är arbetsplatser med bara kvinnor, eller ytterst få män statistiskt mer problemfyllda.
Mer konflikter och sjukskrivningar.

Kan vi kanske ALLA vara med och sätta upp nya etiska tankegångar vad som skall gälla på arbetsplatser och i samhället.

Jag kan börja med två regler, sen kan ni fylla på med mer.
1. Män/kvinnor : Följ inte med ( Eller ta hem ) någon från pub/nattklubb om syftet inte är sex.
2. På arbetsplatser tar man endast i hand.
Citera
2017-12-06, 00:38
  #2
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
Paradoxalt nog är arbetsplatser med bara kvinnor, eller ytterst få män statistiskt mer problemfyllda.
Mer konflikter och sjukskrivningar.


När du kommer med ett sådant påstående så är det ju på sin plats med en källa. Säger inte att du har fel men vill gärna ta del av din statistik isf.

Handslag är väl den normala hälsningen på de flesta arbetsplatser redan? Eller menar du att all kroppskontakt utöver detta ska förbjudas? Och isf bara mellan de motsatta könen? Både män och kvinnor träffar folk via jobb och ligger med folk via jobb. Man kan fortsätta göra detta utan att vara olämplig, man får helt enkelt vara lite mer lyhörd. Att folk blir bättre på att säga ifrån i ett tidigt stadium, ta sextrakasserier på allvar och viss självrannsakan hjälper ju förstås med.
Citera
2017-12-06, 00:54
  #3
Avstängd
Personligen känner jag mig ganska trygg med vad som är sunt beteende på en arbetsplats och känner inte att det behövs skrivna regler om allt och inget.

Varför ska man inte kunna ta med eller följa med någon hem från en nattklubb eller krog om inte syftet är att ha sex? Varför ska jag inte kunna krama om en arbetskamrat som fyller år?

De som känner att de behöver regler att följa är förmodligen de som bör begrunda hur de beter sig.
Citera
2017-12-06, 01:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Personligen känner jag mig ganska trygg med vad som är sunt beteende på en arbetsplats och känner inte att det behövs skrivna regler om allt och inget.

Varför ska man inte kunna ta med eller följa med någon hem från en nattklubb eller krog om inte syftet är att ha sex? Varför ska jag inte kunna krama om en arbetskamrat som fyller år?

De som känner att de behöver regler att följa är förmodligen de som bör begrunda hur de beter sig.

Håller helt med dig, jag och min sekreterare kramade varandra var och var annan dag, utan några sex grejer. helt underbart var ett bra team. Sluta med detta me too som gåt för långt. Ta dom som gjort något brottsligt i stället för att dra alla över en kam!
Citera
2017-12-06, 01:33
  #5
Medlem
Onestones avatar
#Metoo har väll nu visat att alla tycker att de har bra förnuft, men att deras förnuft skilljer sig avsevärt mellan män/kvinnor/ålder/ursprung och uppfostran.
Tex. den oskyldiga kramen.
Om en viss person kramar en kan man tycka att det är trevligt.
Om en annan person kramar en kan man uppleva det mycket olustigt.
Det måste gälla alla eller ingen!
Samma för alla om äkta jämställdhet är syftet.
D.v.s. endast handslag blir då mest lämpligt då ingen skall exkluderas p.g.a. läggning, kön, ursprung, ålder, befattning e.t.c.
Citera
2017-12-06, 01:46
  #6
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
När du kommer med ett sådant påstående så är det ju på sin plats med en källa. Säger inte att du har fel men vill gärna ta del av din statistik isf.

Handslag är väl den normala hälsningen på de flesta arbetsplatser redan? Eller menar du att all kroppskontakt utöver detta ska förbjudas? Och isf bara mellan de motsatta könen? Både män och kvinnor träffar folk via jobb och ligger med folk via jobb. Man kan fortsätta göra detta utan att vara olämplig, man får helt enkelt vara lite mer lyhörd. Att folk blir bättre på att säga ifrån i ett tidigt stadium, ta sextrakasserier på allvar och viss självrannsakan hjälper ju förstås med.


Källa: Läs Åsa Vidmans doktorsavhandling
Eller lite mer lättläst: Statestik på forte.se
Citera
2017-12-06, 01:53
  #7
Medlem
Onestones avatar
Ni ville ha källa, här är några exempel:
Åsa Vidmans doktorsavhandling och
statestik på forte.se

Det finns ju hur mycket underlag och avhandlingar som helst.

Hur man tolkar är ju upp till betraktaren.
Tex. Låg lön dålig stämning?
Citera
2017-12-06, 11:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
2. På arbetsplatser tar man endast i hand.

Möjligtvis OT men...

URK! Jag önskar att skaka hand inte var det gängse sättet att hälsa på i Sverige och många andra länder. Så himla äckligt. Baskilusk-fyllda händer som tagit i samma dörrhandtag som hundratals andra samma dag, tryckt på bussknappar, kanske petat i en näsa, hållit i skitiga kontanter och så vidare.

Så himla vidrigt.

(Själv kanske jag överdriver enligt många, men jag trycker oftast ner dörrhandtag med armbågen, använder knogen på bussknappar och när jag trycker in koden vid kortbetalning etc).

Jag önskar det vore som i Japan, där man bugar artigt mot varandra. Eller kanske något annat trevligt... håller handen mot sitt eget hjärta och nickar eller något i den stilen.
__________________
Senast redigerad av MsFantasy 2017-12-06 kl. 11:28.
Citera
2017-12-06, 13:03
  #9
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2017-12-06, 15:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
#Metoo har väll nu visat att alla tycker att de har bra förnuft, men att deras förnuft skilljer sig avsevärt mellan män/kvinnor/ålder/ursprung och uppfostran.
Tex. den oskyldiga kramen.
Om en viss person kramar en kan man tycka att det är trevligt.
Om en annan person kramar en kan man uppleva det mycket olustigt.
Det måste gälla alla eller ingen!
Samma för alla om äkta jämställdhet är syftet.
D.v.s. endast handslag blir då mest lämpligt då ingen skall exkluderas p.g.a. läggning, kön, ursprung, ålder, befattning e.t.c.
Då exkluderas muslimska män, som inte kan skaka hand med kvinnor.
Citera
2017-12-06, 15:43
  #11
Medlem
Herr.Grabesmonds avatar
OffTopic:

OnTopic:
Jag tror det snarare är upp till de enskilda arbetsplatserna att sätta upp ev "beteendekoder" isåf.
Citera
2017-12-06, 20:10
  #12
Medlem
Onestones avatar
Betendekoder, bra ord!
Helt klar behövs detta för att slippa missförstånd.

Att ta i hand är kanske inte det bästa.
Den japanska bugningen är faktiskt att föredra vid närmare eftertanke.

P.S. Om det bara skulle vara ett kön inne på nattklubbar skulle ytterst få heterosexuella besöka dessa.
Vad gör då folk där?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback