Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-05, 23:52
  #1
Medlem
hakro807s avatar
Med dagens uppmätta väljarstöd är det inte osannolikt att Miljöpartiet kommer tvingas lämna riksdagen efter valet 2018.

Vilka tror ni blir de praktiska politiska konsekvenserna av detta? Miljöpartiet har haft ett stark grepp om miljöfrågorna, vilket eller vilka partier kommer fånga upp dessa frågor? Centern tillsammans med Vänsterpartiet har en möjlighet att inlemma MP:s invandringspolitik, C med liberala grundtankar, V med humanistiska. MP har också ett stark stöd för sin jämställdhetspolitik, även om den inte sticker ut från övriga partiers.

Vi kan exempelvis tänka oss att förlusten av MP kommer innebära att Alliansen bildar regering med ett tyst samarbete med SD. Då såväl C, L som M förespråkar öppna gränser för arbetskraftsinvandring kommer denna öka, medan asylinvandringen som starkare förespråkats av V och MP kommer minska.

Frågan jag ställer är alltså vilka förändringar i politiken - i stort som smått - som vi kan vänta oss om MP försvinner. En extra intressant fråga är den om media vars anställda verkar stödja MP i oerhört hög grad. Om nu var tredje till var fjärde journalist ska leta upp ett nytt favoritparti i riksdagen, kommer det bli V eller C eller ett helt annat alternativ som kommer bli gagnat?
Citera
2017-12-05, 23:57
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Folk verkar missuppfatta hur pass stor skillnad det skulle göra om MP och ett parti till ryker från riksdagslistan. Mandaten skulle då späs ut över resterande partier.
Citera
2017-12-06, 00:03
  #3
Medlem
En ganska intressant frågeställning, som det ser ut i nuläget riskerar tre partier ryka från riksdagen. MP, L och KD.

Om vi skulle leka med tanken att endast MP åker ut (vilket i dagsläget ter sig osannolikt) får vi eventuellt se en alliansregering under nästa mandatperiod. Frågan är dock om denna skulle ha stöd hos SD då Åkesson trotts allt uttryckt att de inte har för avsikt att sitta som tysta medhjälpare utan de kräver verkligt inflytande. Något C och L kraftigt motsätter sig. En alliansregering är således tveksam, möjligtvis med stöd från antingen S eller V men det känns högst (!) osannolikt.

Jag är av samma övertygelse som jag vart sedan strax efter förra valet, nästa sittande regering kommer vara blocköverskridande. Antingen S + M men om vi utgår från den premiss du anger ter det sig troligare med en koalition mellan C, L och S. Med tanke på den splittring som finns inom alliansen och det faktum att C växer till sig ställer även till det något sett till en framtida alliansregering.

Den verkliga frågan, enligt mig, blir dock hur regeringsbildningen kommer se ut om MP och L åker ut. Vi kan nog sannolikt räkna bort KD om L ryker men låt oss anta att de blir kvar. Vi har då en försvagad allians som även har djupa motsättningar. Det är ingen nyhet för någon att KD och M står varandra nära medan L och C står varandra nära. Det är inte otänkbart att man förklarar alliansen körd om L åker ut varpå det även i det scenariot öppnar upp för en regering bestående av S + C med stöd av V.
Däremot har vi motparten på den andra sidan, nämligen KD, SD och M som sannolikt skulle kunna bilda regering. Frågan är dock hur M ställer sig till detta, ställer mig skeptisk att de är redo att ingå regering med SD även om de tidigare öppnat för samarbete. SD kommer likväl ställa höga krav (exempelvis att få någon av de tre stora ministerposterna. Finans, utrikes eller justitie) vilket jag har oerhört svårt att se M gå med på.

Summa summarum: I samtliga scenarion ter det sig sannolikt att S sitter kvar som regeringsbildande parti oavsett om MP åker ut eller inte. Möjligtvis undantaget för att MP är det enda partiet som åker ut men det ter sig osannolikt att både KD och L överlever valet.

Så, I call it. Nästa regering kommer vara en blocköverskridande koalition med Löfven i spetsen.
__________________
Senast redigerad av Nulb 2017-12-06 kl. 00:07.
Citera
2017-12-06, 02:27
  #4
Medlem
Den viktigaste konsekvensen tror jag blir just den som TS berör angående journalisternas favorisering. I politik är det fullständigt avgörande att ha medierna med sig. Mp har helt och hållet överlevt endast pga detta, partiet hade annars varit ett marginellt stolleparti utan essens (miljöpolitik är ju inte längre vad partiet ens verkar vara intresserade av). Medias stöd till Mp har förresten redan minskat under denna mandatperioden. Det började med attacker mot Romson och sedan har det rullat på. Åker Mp äntligen ut nu försvinner väl de sista medarbetarna på SvT från supporterklubben.

Det blir väl gissningsvis en renässans i media för S, som blir fallet, kanske också ett fortsatt stöd för C, som i alla fall kan bäras fram av en del kvinnliga journalister.

Det kan också vara så att journalisterna inte gullar särskilt med något parti utan istället lägger all sin energi på att dreva mot och hata ett parti. Det gör man förmodligen bäst genom att samtidigt gulla lagom mycket med resten.

Hur som helst tror jag att frågan om medias alternativa favorisering är det som kommer att påverka Sveriges politik mest framöver.
__________________
Senast redigerad av LBeria 2017-12-06 kl. 02:34.
Citera
2017-12-06, 06:29
  #5
Medlem
Kongruensbojds avatar
MP är inte fackföreningsfientligt som C i högsta grad är. Jag tror alltså inte att S bara byter ut MP mot C sådär.

Hade varit en dröm om L, MP och KF åkte ur. Dessa små partier hämtar sitt stöd i väldigt smala väljargrupper som trots sin relativa litenhet äger mycket av tolkningsutrymmet i svensk politik. Det är synd att C, som före skräcködlan Maud hade max 5-6 % i mätningarna, nu tycks stabiliserat sig på 10-12 %.
Citera
2017-12-06, 07:20
  #6
Medlem
Fris avatar
Sakpolitiskt har det ingen betydelse alls huruvida MP regerar, opponerar eller åker ut. Sex andra partier för ju exakt samma politik som MP. Det har både alliansregeringen, som tillsammans med MP fick majoritet för sin borgerliga migrationspolitik, och nuvarande regering i handling bevisat. Man kan gå mer än 11 år bakåt i tiden för att se samma sak, men i modern tid är det så att alla borgare och alla vänsterpartier regerar med MP:s politik rakt av utan någon invändning, och även när det är irrelevant av parlamentariska majoritetsskäl.

Jag förmodar att MP:s ministrar kommer att sitta kvar i regeringen nästa mandatperiod också, även om partiet åker ur Riksdagen. PK tycker ju inte om att anpassa sig efter hur folk röstar. MP är PK:s favoritparti, hjältepartiet som t.s. från alla andra vill rädda mänskligheten från en onödig domedag. MP vill "ta ansvar", det är därför de älskas förbehållslöst av alla politiker och alla journalister. Fast långt mindre än 4% av väljarkåren tillhör ju de två grupperna.
Citera
2017-12-06, 07:36
  #7
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Folk verkar missuppfatta hur pass stor skillnad det skulle göra om MP och ett parti till ryker från riksdagslistan. Mandaten skulle då späs ut över resterande partier.

Det är väl ändå kunskapsnivå på mellanstadienivå.
Det frågeställningen handlar om är vilka nya konstellationer som kan bli aktuella.
Vem ska samarbeta med vem.
Vilka partier kommer öka/minska långsiktigt NÄR MP åker ur riksdagen.
Kommer det uppstå ett vakuum i miljöfrågor och vem kommer att fylla det.
Hur kommer PK-media som är oerhört vänligt inställda till Mp hantera Mps krasch.
Vilket kommer att bli nya riktmärket för journalistkåren?
Fi? Tror på Fi.
Citera
2017-12-06, 09:09
  #8
Medlem
Har jag missat något? Vilka miljöfrågor har MP drivit? laga gamla el-intensiva vitvaror med skattesubvention. Vår första mandatperiod med MP i regeringen har väl bara utmynnat i ökade Co2-utsläpp och den beryktade kolbiten är kvar.

V står för en humanistisk politik, ja mkt ska man höra innan...
Citera
2017-12-06, 09:14
  #9
Medlem
Kollektiv alkoholförgiftning pga alla som skålar av glädje och den lilla klick som super av sorg?
Citera
2017-12-06, 10:28
  #10
Medlem
Vad jag är lite orolig över är att F! nu kommer bli det nya skötebarnet för media. Södermalmsfolket, mediafolket, är helt politiskt förvirrade och kommer således att söka sig till något nytt som det heter. Särskilt med tanke på #metoo.

Skulle inte alls förvåna mig om F! kommer in i Riksdagen efter valet 2018. Det finns säkerligen en massa löshästar där ute som har sett MP som världens räddare men som nu inbillar sig att F! är det parti som ska förändra hela världen.
Citera
2017-12-06, 10:46
  #11
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vad jag är lite orolig över är att F! nu kommer bli det nya skötebarnet för media. Södermalmsfolket, mediafolket, är helt politiskt förvirrade och kommer således att söka sig till något nytt som det heter. Särskilt med tanke på #metoo.

Skulle inte alls förvåna mig om F! kommer in i Riksdagen efter valet 2018. Det finns säkerligen en massa löshästar där ute som har sett MP som världens räddare men som nu inbillar sig att F! är det parti som ska förändra hela världen.

Man fattar aldrig hur det här folket tänker? Dom röstar på samma skit hela tiden och sen sitter dom på jobbet och undrar var vi är på väg? Gnäller på hur dåligt allt blivit.
Citera
2017-12-06, 10:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Med dagens uppmätta väljarstöd är det inte osannolikt att Miljöpartiet kommer tvingas lämna riksdagen efter valet 2018.

Vilka tror ni blir de praktiska politiska konsekvenserna av detta? Miljöpartiet har haft ett stark grepp om miljöfrågorna, vilket eller vilka partier kommer fånga upp dessa frågor? Centern tillsammans med Vänsterpartiet har en möjlighet att inlemma MP:s invandringspolitik, C med liberala grundtankar, V med humanistiska. MP har också ett stark stöd för sin jämställdhetspolitik, även om den inte sticker ut från övriga partiers.

Vi kan exempelvis tänka oss att förlusten av MP kommer innebära att Alliansen bildar regering med ett tyst samarbete med SD. Då såväl C, L som M förespråkar öppna gränser för arbetskraftsinvandring kommer denna öka, medan asylinvandringen som starkare förespråkats av V och MP kommer minska.

Frågan jag ställer är alltså vilka förändringar i politiken - i stort som smått - som vi kan vänta oss om MP försvinner. En extra intressant fråga är den om media vars anställda verkar stödja MP i oerhört hög grad. Om nu var tredje till var fjärde journalist ska leta upp ett nytt favoritparti i riksdagen, kommer det bli V eller C eller ett helt annat alternativ som kommer bli gagnat?

Många av de som vägrar ta kvinnor i hand skulle försvinna med MP och man skulle slippa avskum som Alice Bah och Gustav Fridolin och en del andra slödder som bara sitter av tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback