Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 22:54
  #1
Medlem
AliciaicilAs avatar
Undrar om någon nyligen fört in receptbelagd cannabis och om man först måste ansöka om tillstånd i Sverige? Hur är det att korsa Tyskland och Danmark med läkemedlet?

Har för övrigt aldrig testat någon drog. Enbart alkohol några gånger om året.
Anledningen till frågan är ren desperation då inget inom vården hjälpt. Vill ej begå brott och heller inte komma i kontakt med de som säljer i Sverige.

Läste lite gamla nyhetsartiklar att det skall vara ok men vill höra mig för om något lagmässigt skett den senaste tiden.

Tanken är att införa mitt utskrivna läkemedel med bil.

Tldr; Proceduren vid import av receptbelagd narkotikaklassat läkemedel.
Citera
2017-12-06, 00:03
  #2
Medlem
Majaas avatar
Har du fått cannabis utskrivet av läkare i Danmark eller Tyskland?

Nej, du får inte ta med det till Sverige.
Citera
2017-12-06, 00:31
  #3
Medlem
Läkemedlet heter bedrocan och får införas till Sverige med ett recept från en läkare i ett annat Eu-land, i teorin iaf, hur det går till i praktiken vet jag inte.

Det var någon som gjorde detta som själv kontaktade tullen för att försöka få till ett prejudikat, hur det gick sen vet jag inte.

EDIT: googlade lite och hittade detta

"Det här skapar en absurd situation. Ena stunden har vi en inresande som handlat 100 gram på Christiania som åker dit. Sedan kommer någon med ett intyg från en naturläkare i Nederländerna som kostar 100 euro och ska släppas igenom, säger Oscar Lindvall, tullåklagare."

https://www.sydsvenskan.se/2014-03-2...n-inte-stoppas
__________________
Senast redigerad av AndersJohanssen 2017-12-06 kl. 00:34.
Citera
2017-12-06, 00:36
  #4
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Har du fått cannabis utskrivet av läkare i Danmark eller Tyskland?

Nej, du får inte ta med det till Sverige.
Snacka skit. Han får ta med en månads dos åt gången om receptet är utfärdat i EU. Det var en kille med ADHD som redan för några år sedan testade den EUlagen och han fick rätt i EUrätten. Många länder har däremot höga priser eller strängare regler för bedrocan m.fl. nu för tiden.
Citera
2017-12-06, 01:20
  #5
Medlem
AliciaicilAs avatar
https://lakemedelsverket.se/malgrupp...-andra-lander/

Hittade denna artikel som förklarar att narkotikaklassat läkemedel får införas.

Min fråga är nu om någon här nyligen fört in Bedrocan på recept och kan förklara händelseförloppet?

Vilken klass tillhör Bedrocan? I, II, III, IV eller V?
Citera
2017-12-06, 02:31
  #6
Medlem
AliciaicilAs avatar
Klass I, alltså otillåtet att ta in enl. lmv.

Återstår bara vad EU säger om saken?
Någon som sitter på länk som bekräftar att man som europeisk medborgare får införa läkemedel oavsett klasstillhörighet?
Citera
2017-12-06, 06:30
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Snacka skit. Han får ta med en månads dos åt gången om receptet är utfärdat i EU. Det var en kille med ADHD som redan för några år sedan testade den EUlagen och han fick rätt i EUrätten. Många länder har däremot höga priser eller strängare regler för bedrocan m.fl. nu för tiden.
Om du pratar om Joakim Hellström, så blev inget prövat alls.
Han fick tillbaka sin marinol efter nån vecka på posten.
Efter detta lade han ned sin aktivism, pga arbete och antagligen han kände han gjort sitt.

Själv upplever jag det lite luddigt, men 5 dagars har jag hört på cannabis.
Citera
2017-12-06, 06:34
  #8
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Undrar om någon nyligen fört in receptbelagd cannabis och om man först måste ansöka om tillstånd i Sverige? Hur är det att korsa Tyskland och Danmark med läkemedlet?

Har för övrigt aldrig testat någon drog. Enbart alkohol några gånger om året.
Anledningen till frågan är ren desperation då inget inom vården hjälpt. Vill ej begå brott och heller inte komma i kontakt med de som säljer i Sverige.

Läste lite gamla nyhetsartiklar att det skall vara ok men vill höra mig för om något lagmässigt skett den senaste tiden.

Tanken är att införa mitt utskrivna läkemedel med bil.

Tldr; Proceduren vid import av receptbelagd narkotikaklassat läkemedel.
Om du inte har väldigt gott ställt, så finns det ingen realism och få tex bedrocan utskrivet.

Förstår det som CBD marknaden hamnat i lite limbo för tillfället.
Men ett ställe för dig att börja på är nog CBD-olja eller nått liknande.
Och se vad detta har för effekt på dina problem.
Har svårt och tänka mig man låter dig köra onykter med bedrocan, men man kan komma undan om man ätit en hampaprodukt.
Men är nog inte utrett denna frågeställning i Sverige än, och då hävda det är en medicin.
Citera
2017-12-06, 13:14
  #9
Medlem
Majaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Snacka skit. Han får ta med en månads dos åt gången om receptet är utfärdat i EU. Det var en kille med ADHD som redan för några år sedan testade den EUlagen och han fick rätt i EUrätten. Många länder har däremot höga priser eller strängare regler för bedrocan m.fl. nu för tiden.
Låter det som att TS får ta med det enbart för att en dampunge råkat vinna i fucking EU-domstolen?

Låter mer som att en dampunge fick det förklarat att man inte får, och tog det sedan till domstol. Sedan förlorade han och överklagade. Sedan förlorade han igen och överklagade. Sedan förlorade han igen och då kom EU-domstolen in.

Har du någon källa förresten?
Citera
2017-12-06, 15:41
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Låter det som att TS får ta med det enbart för att en dampunge råkat vinna i fucking EU-domstolen?

Låter mer som att en dampunge fick det förklarat att man inte får, och tog det sedan till domstol. Sedan förlorade han och överklagade. Sedan förlorade han igen och överklagade. Sedan förlorade han igen och då kom EU-domstolen in.

Har du någon källa förresten?
Det är antagligen den person jag pratade om i #7.
För det låter exakt som den historien.
Dock var det marinol.
Citera
2017-12-06, 15:50
  #11
Medlem
skoningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Låter det som att TS får ta med det enbart för att en dampunge råkat vinna i fucking EU-domstolen?

Låter mer som att en dampunge fick det förklarat att man inte får, och tog det sedan till domstol. Sedan förlorade han och överklagade. Sedan förlorade han igen och överklagade. Sedan förlorade han igen och då kom EU-domstolen in.

Har du någon källa förresten?

Du verkar missat att domarna från högre instanser ska vara vägledande för våra tingsrätter
Citera
2017-12-06, 17:55
  #12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoningen
Du verkar missat att domarna från högre instanser ska vara vägledande för våra tingsrätter
Jag är tom tveksam att det diskuterade ens existerar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback