Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-02-05, 12:25
  #73
Medlem
speedygonsalezs avatar
du kan äta enbart en skål ris om dagen och bygga muskler men det är inte optimalt, du får testa dig fram som alla andra.
Citera
2018-02-05, 20:51
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Bra kämpat! Härligt att läsa att du inte är viktkåt.
Ett Tips är att pröva på ett schema som lovar viktökningar på kort tid. Tex Smolov Jr. Då ser du om kroppen svarar bra på tung träning och gör den det så kommer även muskelmassa i mängder!
Viktökningar i bänkpress, marklyft och knäböj bör du öka i varje månad. Resten är egentligen skit samma då det är mindre muskelgrupper som blir trötta av all ben, rygg och brösttränimg. Hoppas jag inte rörde till det eller kom med någon osanning.
Hehe, jag försöker ha en mogen inställning när jag är på gymmet.
Varje gång jag börjar med någon ny typ av övning så frågar jag mig själv "vilken vikt är det lämpligt att börja med här, tro?", sen tar jag en vikt som jag är säker på att jag kommer att klara, och om den visar sig vara för lätt så tänker jag att "äh, det här ger ju ingenting, jag tar och ökar med ett kilo till".
Sen håller jag på så där ända tills det börjar bli jobbigt, dock inte jobbigare än att jag klarar åtminstone 2 set med 8 reps utan att bli totalt matt.
Sen när jag märker att jag klarar 3 set och 8 reps så ökar jag genast till en något högre vikt, och sen håller jag på så där.

Jag tror att min allra första vikt för axlar en månad innan jullovet var 7 kilo, och då stod jag helt enkelt och lyfte en vikt ovanför huvudet så högt upp jag kunde 8 gånger i rad, givetvis medan jag försökte stå med rak rygg och hålla en god hållning, med fötterna i typ axelbredd, och den gången var den vikten ganska ansträngande.
Nu kan jag klara 10 kilo i den övningen med samma antal set och reps utan alltför stora problem, så jag har ju helt klart kommit någonstans - i alla fall med tanke på att jag hade en månads totalt uppehåll mellan julafton och fram till för några dagar sen.
Jag har ökat åtminstone ett par kilo i nästan övningar, så det ser lovande ut så här långt.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2018-02-05 kl. 21:02.
Citera
2018-02-06, 09:01
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Hehe, jag försöker ha en mogen inställning när jag är på gymmet.
Varje gång jag börjar med någon ny typ av övning så frågar jag mig själv "vilken vikt är det lämpligt att börja med här, tro?", sen tar jag en vikt som jag är säker på att jag kommer att klara, och om den visar sig vara för lätt så tänker jag att "äh, det här ger ju ingenting, jag tar och ökar med ett kilo till".
Sen håller jag på så där ända tills det börjar bli jobbigt, dock inte jobbigare än att jag klarar åtminstone 2 set med 8 reps utan att bli totalt matt.
Sen när jag märker att jag klarar 3 set och 8 reps så ökar jag genast till en något högre vikt, och sen håller jag på så där.

Jag tror att min allra första vikt för axlar en månad innan jullovet var 7 kilo, och då stod jag helt enkelt och lyfte en vikt ovanför huvudet så högt upp jag kunde 8 gånger i rad, givetvis medan jag försökte stå med rak rygg och hålla en god hållning, med fötterna i typ axelbredd, och den gången var den vikten ganska ansträngande.
Nu kan jag klara 10 kilo i den övningen med samma antal set och reps utan alltför stora problem, så jag har ju helt klart kommit någonstans - i alla fall med tanke på att jag hade en månads totalt uppehåll mellan julafton och fram till för några dagar sen.
Jag har ökat åtminstone ett par kilo i nästan övningar, så det ser lovande ut så här långt.

Låter bra.
Citera
2018-02-13, 01:27
  #76
Medlem
Scooby tar upp detta här https://www.youtube.com/watch?v=MeFbC8rzyRY

Här är meta-analysen han refererar till.

Objective We performed a systematic review, meta-analysis and meta-regression to determine if dietary protein supplementation augments resistance exercise training (RET)-induced gains in muscle mass and strength.

Data sources A systematic search of Medline, Embase, CINAHL and SportDiscus.

Eligibility criteria Only randomised controlled trials with RET ≥6 weeks in duration and dietary protein supplementation.

Design Random-effects meta-analyses and meta-regressions with four a priori determined covariates. Two-phase break point analysis was used to determine the relationship between total protein intake and changes in fat-free mass (FFM).

Results Data from 49 studies with 1863 participants showed that dietary protein supplementation significantly (all p<0.05) increased changes (means (95% CI)) in: strength—one-repetition-maximum (2.49 kg (0.64, 4.33)), FFM (0.30 kg (0.09, 0.52)) and muscle size—muscle fibre cross-sectional area (CSA; 310 µm2 (51, 570)) and mid-femur CSA (7.2 mm2 (0.20, 14.30)) during periods of prolonged RET. The impact of protein supplementation on gains in FFM was reduced with increasing age (−0.01 kg (−0.02,–0.00), p=0.002) and was more effective in resistance-trained individuals (0.75 kg (0.09, 1.40), p=0.03). Protein supplementation beyond total protein intakes of 1.62 g/kg/day resulted in no further RET-induced gains in FFM.

Summary/conclusion Dietary protein supplementation significantly enhanced changes in muscle strength and size during prolonged RET in healthy adults. Increasing age reduces and training experience increases the efficacy of protein supplementation during RET. With protein supplementation, protein intakes at amounts greater than ~1.6 g/kg/day do not further contribute RET-induced gains in FFM.


Alltså är det så som jag sagt länge. Stort intag av protein kommer inte att göra dig till hulken.
Citera
2018-02-13, 10:46
  #77
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Scooby tar upp detta här https://www.youtube.com/watch?v=MeFbC8rzyRY

Här är meta-analysen han refererar till.

Objective We performed a systematic review, meta-analysis and meta-regression to determine if dietary protein supplementation augments resistance exercise training (RET)-induced gains in muscle mass and strength.

Data sources A systematic search of Medline, Embase, CINAHL and SportDiscus.

Eligibility criteria Only randomised controlled trials with RET ≥6 weeks in duration and dietary protein supplementation.

Design Random-effects meta-analyses and meta-regressions with four a priori determined covariates. Two-phase break point analysis was used to determine the relationship between total protein intake and changes in fat-free mass (FFM).

Results Data from 49 studies with 1863 participants showed that dietary protein supplementation significantly (all p<0.05) increased changes (means (95% CI)) in: strength—one-repetition-maximum (2.49 kg (0.64, 4.33)), FFM (0.30 kg (0.09, 0.52)) and muscle size—muscle fibre cross-sectional area (CSA; 310 µm2 (51, 570)) and mid-femur CSA (7.2 mm2 (0.20, 14.30)) during periods of prolonged RET. The impact of protein supplementation on gains in FFM was reduced with increasing age (−0.01 kg (−0.02,–0.00), p=0.002) and was more effective in resistance-trained individuals (0.75 kg (0.09, 1.40), p=0.03). Protein supplementation beyond total protein intakes of 1.62 g/kg/day resulted in no further RET-induced gains in FFM.

Summary/conclusion Dietary protein supplementation significantly enhanced changes in muscle strength and size during prolonged RET in healthy adults. Increasing age reduces and training experience increases the efficacy of protein supplementation during RET. With protein supplementation, protein intakes at amounts greater than ~1.6 g/kg/day do not further contribute RET-induced gains in FFM.


Alltså är det så som jag sagt länge. Stort intag av protein kommer inte att göra dig till hulken.
Självklart är 1.6 g/kg fullt tillräckligt för att öka sin muskelmassa, åtminstone vid kaloribalans eller över. Däremot har man sett fördelar med ett högre intag än så vid t.ex kaloriunderskott, när det gäller kroppssammansättningen (just den studien valdes dock bort i denna, pga risk för bias.). Sen är det väl ingen som tror att ett högt proteinintag i sig kommer göra en till hulken, vilket dom även nämner i slutdelen (dom använder dock inte hulken som ord).
http://bjsm.bmj.com/content/early/20...-097608#ref-16
Citat:
This analysis shows that dietary protein supplementation can be, if protein intake is less than 1.6 g protein/kg/day, both sufficient and necessary to optimise RET-induced changes in FFM and 1RM strength. However, performance of RET alone is the much more potent stimulus, accounting, at least according to this meta-analysis, for a substantially greater portion of the variance in RET-induced gains in muscle mass and strength.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-02-13 kl. 11:33.
Citera
2018-02-22, 23:32
  #78
Medlem
Jag har på senare tid märkt att jag nu snarare har börjat äta väldigt mycket proteiner under dagarna.
Jag styrketränar i regel varannan dag, och under vilodagarna ser jag alltid till att få i mig åtminstone 140-150 gram proteiner (allra minst alltså, det händer att jag överstiger 200 gram också), men jag är en aning mer extrem under dagarna då jag ska träna;
jag ser alltid till att få i mig minst 120-130 gram proteiner innan jag drar till gymmet, oftast genom rätt trevliga varor som en burk kvarg, kokta ägg, några glas naturell yoghurt, kyckling osv, och väntar sen i 2-3 timmar, sen en halvtimme innan gympasset så brukar jag sätta i mig en proteinbar på 20 gram eftersom jag vägrar att bli hungrig under passet, och efter passet dricker jag en proteindrink på drygt 30 gram (antingen Whey-80 eller en sockerfri Gainomax med choklad- och kaffesmak), sen tar jag en dusch och dricker sen en proteindrink igen, och äter sen middag nån timme senare.
Med andra ord, jag får säkert i mig minst 250-270 gram proteiner under dagarna då jag tränar.
Är det här väldigt överdrivet, eller tror ni att jag kan köra på i den här stilen utan några större problem?
Jag är som sagt 183 cm och väger ungefär 95 kilo.
Citera
2018-02-22, 23:39
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag har på senare tid märkt att jag nu snarare har börjat äta väldigt mycket proteiner under dagarna.
Jag styrketränar i regel varannan dag, och under vilodagarna ser jag alltid till att få i mig åtminstone 140-150 gram proteiner (allra minst alltså, det händer att jag överstiger 200 gram också), men jag är en aning mer extrem under dagarna då jag ska träna;
jag ser alltid till att få i mig minst 120-130 gram proteiner innan jag drar till gymmet, oftast genom rätt trevliga varor som en burk kvarg, kokta ägg, några glas naturell yoghurt, kyckling osv, och väntar sen i 2-3 timmar, sen en halvtimme innan gympasset så brukar jag sätta i mig en proteinbar på 20 gram eftersom jag vägrar att bli hungrig under passet, och efter passet dricker jag en proteindrink på drygt 30 gram (antingen Whey-80 eller en sockerfri Gainomax med choklad- och kaffesmak), sen tar jag en dusch och dricker sen en proteindrink igen, och äter sen middag nån timme senare.
Med andra ord, jag får säkert i mig minst 250-270 gram proteiner under dagarna då jag tränar.
Är det här väldigt överdrivet, eller tror ni att jag kan köra på i den här stilen utan några större problem?
Jag är som sagt 183 cm och väger ungefär 95 kilo.

Har inte följt tråden slaviskt men, du har alltså gått upp 3 kg sedan du började träna?

Annars bra med proteinet, upp till 3-4 gram per kg är bara bra. Speciellt under deff.
Citera
2018-02-22, 23:44
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Har inte följt tråden slaviskt men, du har alltså gått upp 3 kg sedan du började träna?

Annars bra med proteinet, upp till 3-4 gram per kg är bara bra. Speciellt under deff.
Aha okej, så bra.

Nja, alltså jag vet faktiskt inte hur mycket jag väger just nu eftersom jag inte har någon våg i min studentlägenhet (men kanske finns en våg på gymmet), men jag brukar pendla mellan 92-95 kilo beroende på hur matglad jag har varit under en tid osv.
Jag skulle gissa att jag förmodligen väger 95 kilo just nu.
Citera
2018-02-23, 10:33
  #81
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag har på senare tid märkt att jag nu snarare har börjat äta väldigt mycket proteiner under dagarna.
Jag styrketränar i regel varannan dag, och under vilodagarna ser jag alltid till att få i mig åtminstone 140-150 gram proteiner (allra minst alltså, det händer att jag överstiger 200 gram också), men jag är en aning mer extrem under dagarna då jag ska träna;
jag ser alltid till att få i mig minst 120-130 gram proteiner innan jag drar till gymmet, oftast genom rätt trevliga varor som en burk kvarg, kokta ägg, några glas naturell yoghurt, kyckling osv, och väntar sen i 2-3 timmar, sen en halvtimme innan gympasset så brukar jag sätta i mig en proteinbar på 20 gram eftersom jag vägrar att bli hungrig under passet, och efter passet dricker jag en proteindrink på drygt 30 gram (antingen Whey-80 eller en sockerfri Gainomax med choklad- och kaffesmak), sen tar jag en dusch och dricker sen en proteindrink igen, och äter sen middag nån timme senare.
Med andra ord, jag får säkert i mig minst 250-270 gram proteiner under dagarna då jag tränar.
Är det här väldigt överdrivet, eller tror ni att jag kan köra på i den här stilen utan några större problem?
Jag är som sagt 183 cm och väger ungefär 95 kilo.
Ja, det är en överdrift med intag av protein så tätt under dagen, det kan t.om vara negativt. Effekten kallas för "muscle full" vilket innebär att proteinsyntesen sjunker trotts fortsatt höga nivåer av aminosyror i blodet. Du kan fortsätta köra på det, men du får inte större muskeluppbyggnad av det upplägget. 20-40 gram fullvärdigt protein stimulerar proteinsyntesen maximalt, att tillföra mer ger inget extra i det avseendet, och helst med jämna mellanrum under dygnet så proteinsyntesen kan sjunka till normala nivåer innan ytterligare stimulering.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2278544/
Citat:
Overfeeding protein does not increase the size of the lean body mass, and amino acids supplied in excess of the requirements of protein synthesis are simply oxidized
Citat:
The results suggest that MPS responds rapidly to increased availability of AAs but is then inhibited, despite continued AA availability. These results suggest that the fed state accretion of muscle protein may be limited by a metabolic mechanism whenever the requirement for substrate for protein synthesis is exceeded.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-02-23 kl. 10:43.
Citera
2018-02-24, 17:03
  #82
Medlem
Aha okej, mitt problem är bara att jag så jäkla lätt blir hungrig, så jag har fått för mig att äta i stort sett en dubbel portion lunch och en burk kvarg osv innan jag drar till gymmet, bara för att "vara på den säkra sidan".
Det är så jäkla obekvämt att träna när man känner sig hungrig, och jag kan absolut inte vänta längre än kanske tre timmar innan jag sticker till gymmet efter att jag har ätit.
Jag brukar dock lösa detta genom att se till att vara på gymmet så snabbt som möjligt efter att jag har ätit, bara för att "vara redo" där, och så låter jag hela matsmältningen osv pågå medan jag går runt och tittar på utrustningen på gymmet eller surfar runt på Internet på mobilen.

Men jag ska försöka att ta det lite lugnare med ätandet framöver;
man tycker ju att det borde duga utmärkt om jag får i mig 200 gram fullvärdigt potein per dag, speciellt om jag äter med jämna mellanrum under hela dagen.

Jag har hur som helst börjat märka tydliga resultat på olika muskler - särskilt överarmarna, de är definitivt större nu än för 2-3 månader sen - så det går ju åt rätt håll i alla fall.
Jag tror att jag också äntligen har hittat ett schema för alla muskelgrupper som jag är helt nöjd med:

Squats - ben, och till viss del nästan allt annat; utförs i regel med vikter på drygt 20 kilo
Overhead Press - axlar
Russian Twists - magmuskler
T-Bar Row - rygg
Zottman Curls - biceps och underarmar
Cable Crossovers - övre/undre bröst
Cross-Bench Tricep Dips - triceps
3-Position Calf Raises - lår
Hammer Curls - biceps

Det där känns som ett rätt bra schema tycker jag, jag tror inte att jag har missat någonting.
Jag är medveten om att Bench Press är en fenomenal övning, men jag brukar vara för mig själv på gymmet och jag har ingen lust att be nån främling hålla ett öga på mig varje gång jag utför den.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2018-02-24 kl. 17:36.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback