Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-12, 22:48
  #361
Medlem
Vet ej om detta redan har frågats, men chansar.
Vid permission, hade du med plitar då? Om så var fallet, var det inte segt som faen att ha "sällskap" under tiden man gjorde ev ärenden?

Fråga nr 2. Fick du ha kontakt med frivården efter du kommit ut? Gå ros programmet eller något i den stilen ?
Citera
2019-05-14, 23:28
  #362
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulm
Vet ej om detta redan har frågats, men chansar.
Vid permission, hade du med plitar då? Om så var fallet, var det inte segt som faen att ha "sällskap" under tiden man gjorde ev ärenden?

Fråga nr 2. Fick du ha kontakt med frivården efter du kommit ut? Gå ros programmet eller något i den stilen ?

Allmänt

Bevakad permis är ju.. som att va barn och knalla runt i 4h typ ut o käka

Frivården brukar man gå till 1-2 ggr i månaden. Ofta en gång i veckan om de va narkotika inblandat
Citera
2020-03-12, 22:25
  #363
Medlem
huggetsomstuckets avatar
Jag vet hur det är, även svenska fängelser är Gökboet. Chockerande men sant. http://brottochstraff.simplesite.com
Citera
2020-03-13, 01:47
  #364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det där med tidsperspektiv är ganska konstigt som du själva nämner (har suttit flera år både utomlands och sedermera i Sverige i ett sträck) och jag hade också svårt med månad/år när jag kom ut för det hade liksom inte existerat på insidan på samma sätt utan där var det mest rutin genom klockslag (öppning, frukost, skola/arbete, lunch, gym, ute tid, etc) så man blev som en robot tidsmässigt.

Ju närmre man kom att komma ut desto saktare gick klockjäveln och ibland kändes det som att tiden stod still men när man väl kom ut så kändes det efter ett tag som att "fan vad tiden ändå gick snabbt" även om det inte kändes så när man satt på andra sidan muren.

Jag hade tur, jag hade kvar nästan allt när jag kom ut så jag kan inte ens tänka tanken på hur det kändes att inte bara förlora friheten utan även allt annat.

Men även då så måste man börja om på nytt även om det inte var på samma nivå som dig som verkligen börjar från noll men det var svårt nog och det tar sin lilla tid innan hjärnan ställer om från fängelsementalitet till vanlig.

Jag satt en del år i USA och kan väl säga att du skall vara jävligt glad att du inte satt där för där hade du åkt på ordentligt med stryk eller så hade du satt dig i frivillig isolation väldigt snabbt.

Har sett sexualförbrytare åka på riktigt mycket stryk när vakten lägligt lämnade lokalen för ett snabbt "ärende".

Sen när jag läser vissa grejer gällande just KV så är det huvudet på spiken och jag känner igen det. Jag hade en extrem tur och hade riktigt bra kontaktpersoner som verkligen ville hjälpa men KV generellt, och plitar i synnerhet, är ett jävla pack men det finns undantag.

Amerikanska fängelser har betydligt bättre fångar än svenska fängelser. Ingen kriminell i USA vill ha något att göra med sexbrottslingar. De har en helt annan kodex.

I Sverige kan t o m en typ som Anders Eklund klara sig (en misshandel 2014 är inte mycket för hans vidriga dåd).

Tycker tråden varit intressant men tror inte för ett ögonblick TS varit oskyldig. Men var och en får bilda sin egen uppfattning.

Svenskarna som sitter sexbrottsdömda har ofta gjort de värsta sexbrotten, som Anders Eklund, Hagamanen, Niklas Eliasson osv.
Citera
2021-01-30, 22:54
  #365
Medlem
Hej TS. Tack för intressant tråd. Har läst allt med intresse. Imponerad av att du verkar kunnat hålla dig så mentalt stabil.

Det jag undrar är nog ganska off topic, men skulle vara intressant att höra dina tankar med tanke på din erfarenhet. Längesedan du startade tråden, men testar ändå.

1. Vill börja med att säga att jag inte vill att du återigen ska behöva förklara och försvara dig. Förstår att det finns fall åt båda håll och att saker sällan är svart eller vitt. Varken för anklagad eller brottsoffer. Efter att ha läst här får man dock nästan känslan av att en inte oväsentlig del av antalet sexualförbrytare sitter inlåsta på felaktiga grunder. Det måste väl ändå höra till ovanligheten? Har förstått att det är något fler som fälls för sexualbrott nuförtiden, men efter erfarenheter i min bekantskapskrets verkar det trots allt vara väldigt svårt att bli fälld för våldtäkt eller försök till våldtäkt när det inte finns annan bevisning än offrets berättelse. Tycker ju snarare att det verkar som att många tvärtom inte får någon upprättelse när det bara handlar om ord mot ord. Vad tänker du om det? Var det för att målsägande i ditt fall var så ungt?

2. Den andra delen jag är nyfiken på: Tror du det är lättare att dömas för sexualbrott där parterna inte känner varandra så väl? Eller åtminstone inte är familj? Anledningen till att jag frågar är att jag har någon i min närhet som blev sexuellt utnyttjad av sin far under hela sin barndom, men där fadern fick gå fri pga att det handlade om ord mot ord. Det är i så stark kontrast mot det du berättar. Det hjälpte inte att hon kunde redogöra för flertalet händelser vid flera tillfällen och samma historier. Fadern förnekade och gick fri. Du skrev tidigare att tjejen i ditt fall berättat för sin mamma som då, vad jag förstår, blev ett styrkande vittne. I detta fall jag pratar om fanns flera nära som agerade vittne på samma sätt du beskriver, att offret berättat för dem, och de återberättade i rätten, men det hjälpte inte. Någon hade i princip behövt se det hända. Men detta kanske faller i ett annat fack där inte samma bevisbörda gäller? Samtyckte lär väl vara skitsamma när det kommer till förälder/barn.

3. Hur stor roll spelar det vad den anklagade har för position i samhället när det kommer till fällande dom, tror du?

4. Skulle du säga att de sexdömda du satt med kom från blandade klasskikt?

5. Lite mer on topic. Även om jag sympatiserar mycket med de brottoffer jag har i min närhet tror inte jag heller att strängare straff är någon lösning. Straff absolut, men strängare, vetefasen. I vissa fall kanske. Vad tror du att de du satt med behöver för att rehabiliteras på riktigt? Skillnad för svensk eller invandrarbakgrund?

6. Sist, flyttade du utomlands för att komma ifrån belastningsregistret? Om ja, gick det bättre med att få jobb, bostad m.m?

Vore intressant att höra dina tankar.
__________________
Senast redigerad av Barkflotte 2021-01-30 kl. 23:01.
Citera
2021-01-30, 23:26
  #366
Medlem
Sedan måste jag tillägga att det är mycket prat om den anklagades rättigheter här, men måste säga att jag inte tycker mig se att offret har särskilt mycket rättigheter eller stöd i rättsprocessen heller(?). Väldigt lite information som går ut. Tex får ju den anklagade ta del av förhörsmaterial, medan brottsoffer och vittnen får sitta fint och vänta till rättegången innan någon info kommer. Har de tur finns ett bra målsägarbiträde som kan klämma ur sig lite information en stund innan rättegång i någon lucka i dennes fullspäckade schema. Återigen subjektiv observation.

Ja, det verkar hur som helst finnas utrymme för förbättring på många områden i kedjan... både för brottsoffer och inom kriminalvården.
Citera
2021-07-07, 13:45
  #367
Medlem
Orobanches avatar
Hej!
Jag skulle vilja veta hur omgivningen ser ut kring Norrtälje anstalten.
Bebyggelse? Skog?
Nej jag ska inte frita någon.
Citera
2021-08-07, 15:15
  #368
Medlem
Är det någon som vet vad R3F OCH S2A är för avdelningar på Kumla??
Citera
2022-04-08, 23:27
  #369
Medlem
Inser att den här tråden verkar inaktiv, men testar ändå.

Har en fråga jag inte vet vart jag ska ställa, och efter att ha läst lite i den här tråden (dock inte allt så ursäkta om jag bara missat den info jag söker) så tänkte jag att du eller någon vet.


I alla fall, jag undrar om en sexdömd intern får skriva brev till någon som inte vill ha kontakt?
Det gäller inte målsäganden.
När jag googlar och försöker hitta svar så hittar jag bara hur man skriver brev och håller kontakt. Min fundering gäller ju om han har rätt att skriva till vem han vill?

Någon som vet?
Citera
2022-04-29, 01:11
  #370
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunalpolitiker
Inser att den här tråden verkar inaktiv, men testar ändå.

Har en fråga jag inte vet vart jag ska ställa, och efter att ha läst lite i den här tråden (dock inte allt så ursäkta om jag bara missat den info jag söker) så tänkte jag att du eller någon vet.


I alla fall, jag undrar om en sexdömd intern får skriva brev till någon som inte vill ha kontakt?
Det gäller inte målsäganden.
När jag googlar och försöker hitta svar så hittar jag bara hur man skriver brev och håller kontakt. Min fundering gäller ju om han har rätt att skriva till vem han vill?

Någon som vet?

Finns det en vanlig gul postlåda på området kan väl ingen hindra dig från att skicka brev till vem du vill. Har bara erfarenhet av klass 3 och där funkade det så. Anstalten hade varken rätt eller möjlighet att öppna utgående post som lagts i postnords låda oavsett vad du dömts för. Däremot kan ju naturligtvis mottagaren tala om för KV att du skrivit brev om hen inte uppskattar kontakten.

Är du kommunalpolitiker på riktigt tippar jag på klass 2 för dig och där är det kanske annorlunda. På häktet var man tvungen att skriva intagningsnummer som avsändare och där kunde brev öppnas och läsas av personalen. Kanske är det på samma vis på klass 1 och 2, men det är inget jag vet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback