Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 21:26
  #1
Medlem
Funderar på att köpa en olivurkärnare då jag tröttnat på att stå och platta till oliverna med kniven för att sedan rensa dem med fingrarna, men det känns som att det kommer bli lite svinn med en sådan och att man ändå kommer få använda fingrarna.

Någon som använder en sådan och kan upplysa mig om hur bra de fungerar?
Citera
2017-12-05, 21:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Funderar på att köpa en olivurkärnare då jag tröttnat på att stå och platta till oliverna med kniven för att sedan rensa dem med fingrarna, men det känns som att det kommer bli lite svinn med en sådan och att man ändå kommer få använda fingrarna.

Någon som använder en sådan och kan upplysa mig om hur bra de fungerar?


Fantastisk uppfinning men skaffa en med rätt storlek till dina oliver. Jag har 3 st olika som jag fått.
Inget svinn lägg i en oliv och tryck till sen klart,önskar lycka till.


/M
Citera
2017-12-05, 21:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2systrar
Fantastisk uppfinning men skaffa en med rätt storlek till dina oliver. Jag har 3 st olika som jag fått.
Inget svinn lägg i en oliv och tryck till sen klart,önskar lycka till.


/M
Okej, olika storlekar, bra att veta. Tack.
Citera
2017-12-05, 21:52
  #4
Medlem
Fantastiskt bra.

Och på sommaren använder du den till körsbär
Citera
2017-12-05, 22:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Fantastiskt bra.

Och på sommaren använder du den till körsbär
Då kan man ju t o m hitta fler användningsområden för körsbär än att bara stoppa dem rakt in i munnen.
Citera
2017-12-05, 22:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Funderar på att köpa en olivurkärnare då jag tröttnat på att stå och platta till oliverna med kniven för att sedan rensa dem med fingrarna, men det känns som att det kommer bli lite svinn med en sådan och att man ändå kommer få använda fingrarna.

Någon som använder en sådan och kan upplysa mig om hur bra de fungerar?
Det beror även på oliverna. En del sorter släpper lätt, för andra sitter kärnorna hårdare mot skalet. Det kan även variera mellan oliver i samma burk. Men överlag fungerar den utmärkt.
Citera
2017-12-10, 22:05
  #7
Medlem
Jag har en urkärnare, men om inte formen är viktig att behålla så går det snabbare att lägga oliverna på en skärbräda, trycka till de med bredsidan på en större kökskniv, man kan ofta få med 3-4 oliver i varje tryck med kniven... oliverna spricker och du kan pilla ut kärnorna och sen hacka.
Citera
2018-12-10, 00:38
  #8
Medlem
StigAllans avatar
Någon som testat denna?
https://bagarenochkocken.se/koksreds...ostfritt-stal/

Är den något att använda när man vill kärna ur större gröna oliver där det kan sitta väldigt hårt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback