Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-05, 20:47
  #1
Medlem
Jag försöker luska ut om det är bäst för mig att köpa en bil privat eller att köpa den på företaget (AB). Jag har läst lite om det, dock blir jag nästan mer förvirrad ju mer jag läser.

Hittade denna artikel: http://www.driva-eget.se/nyheter/pen...r-bast-for-dig

Där säger man bla att "För dem som kör 1 000 mil om året eller mindre är den privata lösningen ofta bäst."

Varför är det bättre ju mindre man kör att ha bilen privat?

Och:

"Förmånsvärdet baseras på vad bilen kostar att köpa – med undantag för vissa miljöbilar som beskattas som en motsvarande bensinbil. Med andra ord, köper du en dyr bil på företaget och bara kör några hundra mil om året privat, blir de milen väldigt dyra."

Detta fattar jag ännu mindre, hur kan det bli "dyrt" att köra privat om jag köper en dyr bil? Om jag köper en dyr bil privat, säg för 500.000kr så måste jag ju först ta ut lön för 500.000kr vilket är "svindyrt" vs att köpa det via företaget och då slippa ta ut lönen först där massor försvinner? Hur kan det någon bli dyrare för mig att köpa en bil på företaget istället för privat där jag behöver ta ut skattade pengar först istället för på företaget då det räknas som en kostnad dessutom? Fattar nada, kan någon förklara?
__________________
Senast redigerad av elokat 2017-12-05 kl. 20:50.
Citera
2017-12-05, 21:03
  #2
Medlem
För att du blir förmånsbeskattad
Citera
2017-12-05, 22:03
  #3
Medlem
Har du eget AB och har bestämt dig för att skaffa en helt ny bil, vilket generellt är väldigt kostsamt, brukar det vara bättre att ta den som förmånsbil i bolaget.

Det är ett fast förmånsvärde per månad oavsett hur många mil du kör. Det kan kännas orättvist om du bara kör några få mil per månad förstås. Den stora kostnaden är ju värdeminskningen.

Väljer du till exempel en elbil eller laddhybrid får du just nu reducerat förmånsvärde, kan vara gynnsamt.

Du får köra så mycket du vill privat. Men för att få lyfta halva momsen på leasingen måste du köra minst 100 tjänstemil om året. Då räknas även resor till service, till revisorn etc. Allt som på nåt vis har med tjänsten att göra.

För alla resor du gör i tjänsten får du dessutom ta ut 9,50kr/mil skattefritt från ditt bolag.

Här finns en kalkyl på Tesla som förmånsbil, den bygger på att du betalar förmånsvärdet med privata pengar till ditt bolag. Då kan du öka lönesumman i bolaget vilket gynnar 3:12-utdelning och pension.

https://www.dropbox.com/s/evrlc5kd8o...tsuj.xlsm?dl=0
Citera
2017-12-05, 22:10
  #4
Medlem
Bulkninjas avatar
Du måste betala förmånsskatt eftersom företaget "bjuder" dig på en bil.
Du har bilförmån

Om du t.ex köper en BMW 330 på företaget som du sedan använder privat måste du betala ca 6500kr i månaden extra i skatt. Bara för att du har en förmån
Och då ingår INTE diesel och du måste upprätta en kör journal där du redovisar hur många mil du kör privat och hur många du kör i tjänsten.
Citera
2017-12-05, 22:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Har du eget AB och har bestämt dig för att skaffa en helt ny bil, vilket generellt är väldigt kostsamt, brukar det vara bättre att ta den som förmånsbil i bolaget.

Det är ett fast förmånsvärde per månad oavsett hur många mil du kör. Det kan kännas orättvist om du bara kör några få mil per månad förstås. Den stora kostnaden är ju värdeminskningen.

Väljer du till exempel en elbil eller laddhybrid får du just nu reducerat förmånsvärde, kan vara gynnsamt.

Du får köra så mycket du vill privat. Men för att få lyfta halva momsen på leasingen måste du köra minst 100 tjänstemil om året. Då räknas även resor till service, till revisorn etc. Allt som på nåt vis har med tjänsten att göra.

För alla resor du gör i tjänsten får du dessutom ta ut 9,50kr/mil skattefritt från ditt bolag.

Här finns en kalkyl på Tesla som förmånsbil, den bygger på att du betalar förmånsvärdet med privata pengar till ditt bolag. Då kan du öka lönesumman i bolaget vilket gynnar 3:12-utdelning och pension.

https://www.dropbox.com/s/evrlc5kd8o...tsuj.xlsm?dl=0

Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Du måste betala förmånsskatt eftersom företaget "bjuder" dig på en bil.
Du har bilförmån

Om du t.ex köper en BMW 330 på företaget som du sedan använder privat måste du betala ca 6500kr i månaden extra i skatt. Bara för att du har en förmån
Och då ingår INTE diesel och du måste upprätta en kör journal där du redovisar hur många mil du kör privat och hur många du kör i tjänsten.

Vad menas med "förmånsvärde" och "förmånsbeskattad"?

Om jag köper en BMW 330 på företaget så måste jag betala 6500 i skatt? Skatt på vad? Är det jag som privat person som på något sätt ska betala skatt när jag kör med företagets bil eller vad? Är detta utöver själva priset för bilen? Och varför blir det dyrare om jag kör mindre som privatperson?
Citera
2017-12-05, 22:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Du måste betala förmånsskatt eftersom företaget "bjuder" dig på en bil.
Du har bilförmån

Om du t.ex köper en BMW 330 på företaget som du sedan använder privat måste du betala ca 6500kr i månaden extra i skatt. Bara för att du har en förmån
Och då ingår INTE diesel och du måste upprätta en kör journal där du redovisar hur många mil du kör privat och hur många du kör i tjänsten.

Om du istället köper den bilen privat, vad kan månadskostnaden då hamna på?

83 % av alla årets sålda Volvobilar är förmånsbilar.

Det är bara om du även har drivmedelsförmån och tankar med firmakortet det krävs så hysteriskt detaljerad körjournal. Betalar du allt drivmedel själv med privata pengar kan du skriva vanlig reseräkning endast för tjänsteresorna.
Citera
2017-12-05, 22:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Vad menas med "förmånsvärde" och "förmånsbeskattad"?

Om jag köper en BMW 330 på företaget så måste jag betala 6500 i skatt? Skatt på vad? Är det jag som privat person som på något sätt ska betala skatt när jag kör med företagets bil eller vad? Är detta utöver själva priset för bilen? Och varför blir det dyrare om jag kör mindre som privatperson?


Förklaras här:

https://www.skatteverket.se/privat/s...ber%C3%A4kning
Citera
2017-12-05, 23:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Vad menas med "förmånsvärde" och "förmånsbeskattad"?

Om jag köper en BMW 330 på företaget så måste jag betala 6500 i skatt? Skatt på vad? Är det jag som privat person som på något sätt ska betala skatt när jag kör med företagets bil eller vad? Är detta utöver själva priset för bilen? Och varför blir det dyrare om jag kör mindre som privatperson?
Företag kan inte bara ge sina anställda saker eller pengar utan det måste beskattas som lön. Bilen har ett visst förmånsvärde, dvs. hur mycket lön är bilen värd eller hur mycket pengar sparar du för att du får låna en bil av företaget.
Man tar då din vanliga lön före skatt och lägger till förmånsvärdet på bilen vilket gör att du får betala en högre skatt. Din lön före skatt är fortfarande samma, men du beskattas för en högre lön vilket gör att du får ut en mindre summa pengar efter skatt.
Citera
2017-12-06, 09:34
  #9
Medlem
Du måste nog först tänka över hur du ska använda bilen. Hur mycket ska du använda bilen privat hur mycket i företaget? Om du bara använder den i företaget blir något helt annat än om du har den som en förmånsbil.
Citera
2017-12-06, 09:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Du måste nog först tänka över hur du ska använda bilen. Hur mycket ska du använda bilen privat hur mycket i företaget? Om du bara använder den i företaget blir något helt annat än om du har den som en förmånsbil.

Grejen är att jag kör ganska lite både privat och i företaget. Det är mest resor till matbutiken etc nån gång i veckan. Skulle kanske gissa på ca 10 mil i snitt i måndaden. Ibland mer, ibland mindre. I företaget kör jag ännu mindre.

Hade tänkt en relativt billig bil sålänge (10-20k)

Vad vore bäst här? Att köpa på företaget eller privat? Lutar åt privat för det verkar så jävla krongligt att göra det på företaget. Förstår fortfarande inte riktigt va den här jävla "förmånskatten" är och exakt hur det fungerar i praktiken
Citera
2017-12-06, 10:03
  #11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Grejen är att jag kör ganska lite både privat och i företaget. Det är mest resor till matbutiken etc nån gång i veckan. Skulle kanske gissa på ca 10 mil i snitt i måndaden. Ibland mer, ibland mindre. I företaget kör jag ännu mindre.

Hade tänkt en relativt billig bil sålänge (10-20k)

Vad vore bäst här? Att köpa på företaget eller privat? Lutar åt privat för det verkar så jävla krongligt att göra det på företaget. Förstår fortfarande inte riktigt va den här jävla "förmånskatten" är och exakt hur det fungerar i praktiken

Du skall absolut köpa bilen privat, du kan läsa på om förmånsvärde när du hinner och har lust.
Citera
2017-12-06, 10:12
  #12
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Vad menas med "förmånsvärde" och "förmånsbeskattad"?

Om jag köper en BMW 330 på företaget så måste jag betala 6500 i skatt? Skatt på vad? Är det jag som privat person som på något sätt ska betala skatt när jag kör med företagets bil eller vad? Är detta utöver själva priset för bilen? Och varför blir det dyrare om jag kör mindre som privatperson?

Ja,
Du måste betala 6500kr privat eftersom du får en förmån från jobbet.

Jämför med att du har 40 000kr i lön. Men i ställer för att du får hela summan i lön så ger ditt företag dig en bil men du får bara 35 000kr i lön,

Det är en jättebra deal för dig eftersom du nu bara behöver betala skatt på 35 000kr. istället för på 40
Vi kan dra detta till extremfallet gratis lunch, parkeringsplats i centrala Stockholm, gratis sjukvård mm mm och du får istället bara en lön på 22 000kr. Men i företaget betalar hälften av alla dina utgifter.

Du undviker att betala skatt, lägre lön genom att istället ta mot förmåner.
Detta kompenseras genom att du betalar förmånsvärde på alla dessa förmåner.

Får du använda en BMW 330 privat måste du betala 6500kr/mån i förmånsvärde
Man anser att ersättningen 40 000kr utan bil är likvärdigt som 33500 + bil i detta fall
__________________
Senast redigerad av Bulkninja 2017-12-06 kl. 10:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback