Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 19:29
  #1
Medlem
Kära flashback,

läser matematik 3b på distans via komvux och sitter lite fast med en uppgift. Egentligen vill jag mest veta vad jag bör använda för verktyg för att lösa detta.

Uppgiften:
"Funktionen f(x) = x⁴ − 4x³ − 20x² har en eller flera minimipunkter.
Bestäm denna/dessa."

Enligt min förståelse bör jag derivera detta:

f’(x) = 4x³ – 12x² – 40x

För att sedan hitta lösningar där x = 0.

Men hur går jag tillväga? Jag har läst om pq-formeln samt kvadratkomplettering, men ser inte hur jag kan applicera dessa i detta läge. Finns det något medel jag inte känner till än?
Mycket tacksam för svar.
Citera
2017-12-05, 19:37
  #2
Medlem
Bonnatorps avatar
Kan du inte dela samtliga uttryck i derivatan med x och köra pq-formeln på det, varav den tredje nollpunkten är x=0?

Nevermind, lite för snabb i tanken där.
Men en grafisk återgivning av formeln säger vad?
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2017-12-05 kl. 19:40.
Citera
2017-12-05, 19:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Kan du inte dela samtliga uttryck i derivatan med x och köra pq-formeln på det, varav den tredje nollpunkten är x=0?

Nevermind, lite för snabb i tanken där.
Men en grafisk återgivning av formeln säger vad?
Jo, gjorde ett försök med pq-formeln enligt din idé men insåg att det inte gick vägen.

Även kollat grafisk återgivning vilket ger:
-2, 0, 2.5

Frågan är bara hur jag kommer dit i egna uträkningar
Citera
2017-12-05, 20:47
  #4
Medlem
Äsch det var ju jag som var ute och cyklade. Går ju absolut att lösa med pq-formeln, jag bara implementerade den felaktigt.

Tack och kram!
Citera
2017-12-05, 20:53
  #5
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transient
Kära flashback,

läser matematik 3b på distans via komvux och sitter lite fast med en uppgift. Egentligen vill jag mest veta vad jag bör använda för verktyg för att lösa detta.

Uppgiften:
"Funktionen f(x) = x⁴ − 4x³ − 20x² har en eller flera minimipunkter.
Bestäm denna/dessa."

Enligt min förståelse bör jag derivera detta:

f’(x) = 4x³ – 12x² – 40x

För att sedan hitta lösningar där x = 0.

Men hur går jag tillväga? Jag har läst om pq-formeln samt kvadratkomplettering, men ser inte hur jag kan applicera dessa i detta läge. Finns det något medel jag inte känner till än?
Mycket tacksam för svar.

När du hittat alla derivator där f'=0 så glöm inte att avgöra vilka av dessa som är minimum, det räcker inte att bara veta att det är en extrempunkt. Det får du genom att derivera en gång till och se vad f" blir i punkterna och därigenom se om det är en minimipunkt.
Citera
2017-12-05, 22:26
  #6
Medlem
P0Kers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transient
Kära flashback,

läser matematik 3b på distans via komvux och sitter lite fast med en uppgift. Egentligen vill jag mest veta vad jag bör använda för verktyg för att lösa detta.

Uppgiften:
"Funktionen f(x) = x⁴ − 4x³ − 20x² har en eller flera minimipunkter.
Bestäm denna/dessa."

Enligt min förståelse bör jag derivera detta:

f’(x) = 4x³ – 12x² – 40x

För att sedan hitta lösningar där x = 0.

Men hur går jag tillväga? Jag har läst om pq-formeln samt kvadratkomplettering, men ser inte hur jag kan applicera dessa i detta läge. Finns det något medel jag inte känner till än?
Mycket tacksam för svar.

Hmm, var ett tag sen jag läste, men om jag inte har helt fel, så testa att utgå från att ta andraderivatan, den får du genom att derivera en gång till, sedan har du en 12x^2 -24x -40 funktion

Pq formeln på våran andraderivata är
(12x^2 -24x -40) / 12 = x^2 -2x -3,33
x = 1+- sqrt(1 +3,33)
x1 = 5,33, x2 =-3,33

Vi tar dessa värden och sätter in i våran andraderivata funktion och ser då om vi har en max eller minimipunkt.
x1, 12*5,33^2 -24*5,33 -40 = 1649
x2, 12*-3,33^2 -24*-3,33 - 40 = 66
Båda är minimipunkter

Rätta mig gärna om jag har fel, känns som att jag har glömt bort en del nämnligen
__________________
Senast redigerad av P0Ker 2017-12-05 kl. 22:42.
Citera
2017-12-06, 11:52
  #7
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transient
Kära flashback,

läser matematik 3b på distans via komvux och sitter lite fast med en uppgift. Egentligen vill jag mest veta vad jag bör använda för verktyg för att lösa detta.

Uppgiften:
"Funktionen f(x) = x⁴ − 4x³ − 20x² har en eller flera minimipunkter.
Bestäm denna/dessa."

Enligt min förståelse bör jag derivera detta:

f’(x) = 4x³ – 12x² – 40x

För att sedan hitta lösningar där x = 0.

Men hur går jag tillväga? Jag har läst om pq-formeln samt kvadratkomplettering, men ser inte hur jag kan applicera dessa i detta läge. Finns det något medel jag inte känner till än?
Mycket tacksam för svar.

Du ser nog att du kan faktorisera fprim(x) = 4x*(x^2-3x-10)
Då är ju lösningar till fprim(x) = 0 antingen x=0 eller lösningar till x^2-3x-10=0 .
När fprim(x) = 0 så måste funktionen f ha stationär punkt alltså då x = 0
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback