Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 17:35
  #1
Medlem
Hej, jag går natur och har hp resultat på 1.65 vilket kommer vara bättre än mina betyg.

Jag undrar om jag kan tenta av kurser som jag läser trean på E/D nivå för att slippa läsa för att läsa dem i trean och därmed kunna chilla i ett år. Jag undrar om det är går och i så fall vilka kurser som är oviktiga att läsa med tanke på framtiden. (Sam 1, religion 1, histora 1, eng 7) är de kurser som jag funderar på att tenta av om man får det. (Svenska 3, Fysik 2, individuellt val och matte 5 vill jag läsa eftersom jag nog får användning för dem på universitetet).

Ett annat knep för att slippa läsa kurser verkar vara att låtsas ha migrän eller liknande för att få tillåtelse att skjuta upp kurser som man sedan läser på komvux efter gymnasiet. Jag skulle gärna vilja göra det med 2 kurser och sedan inte läsa dem på komvux eftersom man bara behöver 22/24 ämnen där man fått som minst godkänt. Dock är jag inte säker på om det betyder att man måste ha läst 24 ämnen och fått E i minst 22 eller att man måste ha E i 22 ämnen och att man därmed bara behöver läsa 22 ämnen så länge man får E i dem.

Så mina frågor är:
Fungerar metod ett? I så fall, vilka kurser borde jag tenta av?
Fungerar metod två? I så fall, vilka kurser är jag tillåten att slippa läsa och ändå få behörighet att läsa ind.ek på universitet?
Kommer någon arbetsgivare undra varför jag fick A i hälften av ämnena och E/D i hälften?
Finns det något annat sätt att slippa läsa alla kurser i gymnasiet eftersom jag inte behöver mina betyg längre?
Är det något negativt med min plan förutom att jag går miste om kunskapen genom att hoppa av/tenta av ämnen?
Citera
2017-12-05, 18:40
  #2
Medlem
Du underlättar inte för dig själv genom att slappa, enbart för att du fått ett någorlunda okej resultat på HP och tror att din väg in till det akademiska är säkrad.

Du kommer inte klara av universitetet med den attityden du visar i din trådstart. Hade du fått 1.9+ på första försöket när du var 16 år, ja då kanske du är begåvad nog att kunna skita i gymnasiet så som du antyder. Men nu är detta inte fallet.

Enligt mina observationer från Teknisk fysik (vilken du inte kommer in på förresten) är det skaran som kom in via HP som har haft mest avhopp hittills. Alltså, korrelationen mellan HP-resultat och förmågan att klara av sina högskolestudier är inte alltid särskilt övertygande.
__________________
Senast redigerad av Morrisgents 2017-12-05 kl. 18:44.
Citera
2017-12-05, 20:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents
Du underlättar inte för dig själv genom att slappa, enbart för att du fått ett någorlunda okej resultat på HP och tror att din väg in till det akademiska är säkrad.

Du kommer inte klara av universitetet med den attityden du visar i din trådstart. Hade du fått 1.9+ på första försöket när du var 16 år, ja då kanske du är begåvad nog att kunna skita i gymnasiet så som du antyder. Men nu är detta inte fallet.

Enligt mina observationer från Teknisk fysik (vilken du inte kommer in på förresten) är det skaran som kom in via HP som har haft mest avhopp hittills. Alltså, korrelationen mellan HP-resultat och förmågan att klara av sina högskolestudier är inte alltid särskilt övertygande.

Oj oj oj, du var väldigt nedlåtande samtidigt som du inte ens vet vad du pratar om.
1: Ditt inlägg svarde inte på vad jag frågade om.
2: "Enligt mina observationer från Teknisk fysik (vilken du inte kommer in på förresten) är det skaran som kom in via HP som har haft mest avhopp hittills" - Det här är helt enkelt fel, jag kommer på teknisk fysik på både Cth och Kth. Varför skriver du inlägg om det enda fakta du har med är fel? Vidare vet varenda en att betyg är ett bättre urvals instrument än hp, det är lika häpnadsväckande som om jag berättade att vatten är vått.
3: "Du underlättar inte för dig själv genom att slappa, enbart för att du fått ett någorlunda okej resultat på HP och tror att din väg in till det akademiska är säkrad." Någorlunda ok? 1.65 är top 3%, jag skulle påstå att det är rätt bra. Jag underlättar ju självklart inte mina studier det fattar ju vem som helst men det tycker jag det kan vara värt det för att få ha ett år där jag kan fokusera på annat i livet än skolan som träning, vänner mm.
Citera
2017-12-05, 21:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dhwaaa
Oj oj oj, du var väldigt nedlåtande samtidigt som du inte ens vet vad du pratar om.
1: Ditt inlägg svarde inte på vad jag frågade om.
2: "Enligt mina observationer från Teknisk fysik (vilken du inte kommer in på förresten) är det skaran som kom in via HP som har haft mest avhopp hittills" - Det här är helt enkelt fel, jag kommer på teknisk fysik på både Cth och Kth. Varför skriver du inlägg om det enda fakta du har med är fel? Vidare vet varenda en att betyg är ett bättre urvals instrument än hp, det är lika häpnadsväckande som om jag berättade att vatten är vått.
3: "Du underlättar inte för dig själv genom att slappa, enbart för att du fått ett någorlunda okej resultat på HP och tror att din väg in till det akademiska är säkrad." Någorlunda ok? 1.65 är top 3%, jag skulle påstå att det är rätt bra. Jag underlättar ju självklart inte mina studier det fattar ju vem som helst men det tycker jag det kan vara värt det för att få ha ett år där jag kan fokusera på annat i livet än skolan som träning, vänner mm.

Bara för att 1.65 poäng är nog för att klara en urvalsgräns så innebär det ju ej att du per automatik blir antagen. Du slåss ju högst troligen mot ett antal andra med samma eller bättre poäng om ett fåtal begränsade platser. Och då är det ju ej garanti på att du blir antagen.

Om du känner att år 3 på gymnasiet skulle behöva vara ett "sabbatsår" är kanske inte ett civilingenjörsprogram något du borde satsa på. Finns gott om Filfak utbildningar som i princip består av ett par sabbatsår, kanske ett bättre alternativ?
Citera
2017-12-05, 23:54
  #5
Medlem
Jag förstår lockelsen med att "chilla i ett år". Risken är rätt stor att du gör dig själv en björntjänst. Det är lätt att tappa styrfart och hamna lite utanför, både socialt och yrkes- /studiemässigt. Om du har planer på att börja en krävande utbildning eller ett krävande jobb efter ditt "sabbatsår" kan det bli tyngre att hoppa på tåget igen. Om det är något i din nuvarande situation som gör att du inte mår bra (för mycket stress, sjukdom eller något annat som gör att det verkligen inte är BRA för dig att gå i skolan just nu är det en annan femma), men om det mer lutar åt tristess /leda /eskapism skulle jag råda dig att härda ut och gå klart sista året.
Citera
2017-12-06, 01:07
  #6
Medlem
Varför inte gå kvar och bara få G i alla kurser?? Om du nu lyckats få 1.65 på hp så kommer det att vara en barnlek, och du kommer i princip kunna chilla hur mycket du vill med fördelen att du går kvar på skolan och får leva ut det sociala sista året. Känns lite som att du vill hoppa av bara för att du kan och vill sticka ut lite från mängden. Som tidigare nämts kan detta dock leda till att du blir lat och kanske till och med hamnar lite utanför socialt.
Om du nu inte tänker göra något produktivt under sabbatsåret som att kanske resa så är det rätt dumt enligt mig. Du blir ju också mer förberedd inför universitetsstudierna om du pluggar kvar sista året, då det kan vara rätt så hög takt redan från start, speciellt om du ska plugga teknisk fysik.
Citera
2017-12-06, 12:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApacheStrike
Jag förstår lockelsen med att "chilla i ett år". Risken är rätt stor att du gör dig själv en björntjänst. Det är lätt att tappa styrfart och hamna lite utanför, både socialt och yrkes- /studiemässigt. Om du har planer på att börja en krävande utbildning eller ett krävande jobb efter ditt "sabbatsår" kan det bli tyngre att hoppa på tåget igen. Om det är något i din nuvarande situation som gör att du inte mår bra (för mycket stress, sjukdom eller något annat som gör att det verkligen inte är BRA för dig att gå i skolan just nu är det en annan femma), men om det mer lutar åt tristess /leda /eskapism skulle jag råda dig att härda ut och gå klart sista året.

Är väldigt stressad inför prov och nervös när jag ska få tillbaka betyg men det är inte därför jag vill skippa kurser, det är helt enkelt för att jag föredrar det jag gör på min fritid över lektionerna i skolan.
Om något vill jag gå i skolan för att jag blir så stressad av det och att jag hoppas att jag kan övervinna den stressen tills att jag börjar på universitet. Hamna efter socialt vet jag inte med tanke på att jag går på 6/8 ämnen i så fall så jag spenderar ändå mycket tid i skolan.
__________________
Senast redigerad av dhwaaa 2017-12-06 kl. 12:41.
Citera
2017-12-06, 12:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolflmao
Varför inte gå kvar och bara få G i alla kurser?? Om du nu lyckats få 1.65 på hp så kommer det att vara en barnlek, och du kommer i princip kunna chilla hur mycket du vill med fördelen att du går kvar på skolan och får leva ut det sociala sista året. Känns lite som att du vill hoppa av bara för att du kan och vill sticka ut lite från mängden. Som tidigare nämts kan detta dock leda till att du blir lat och kanske till och med hamnar lite utanför socialt.
Om du nu inte tänker göra något produktivt under sabbatsåret som att kanske resa så är det rätt dumt enligt mig. Du blir ju också mer förberedd inför universitetsstudierna om du pluggar kvar sista året, då det kan vara rätt så hög takt redan från start, speciellt om du ska plugga teknisk fysik.

Ska plugga indek, inte Teknisk fysik. "Känns lite som att du vill hoppa av bara för att du kan och vill sticka ut lite från mängden" det här stämmer rätt bra.
"Om du nu lyckats få 1.65 på hp så kommer det att vara en barnlek, och du kommer i princip kunna chilla hur mycket du vill med fördelen att du går kvar på skolan och får leva ut det sociala sista året" Det är lite mitt problem, jag kan inte göra det, om jag har ett ämne vill jag nå högsta betyg, kan inte "stänga av" det och bara lalla på lektionerna, har jag ett ämne lägger jag ner mycket energi på att plugga. Därför vill jag hoppa av/tenta av ämnen.
__________________
Senast redigerad av dhwaaa 2017-12-06 kl. 12:27.
Citera
2017-12-06, 12:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixcool
Bara för att 1.65 poäng är nog för att klara en urvalsgräns så innebär det ju ej att du per automatik blir antagen. Du slåss ju högst troligen mot ett antal andra med samma eller bättre poäng om ett fåtal begränsade platser. Och då är det ju ej garanti på att du blir antagen.

Om du känner att år 3 på gymnasiet skulle behöva vara ett "sabbatsår" är kanske inte ett civilingenjörsprogram något du borde satsa på. Finns gott om Filfak utbildningar som i princip består av ett par sabbatsår, kanske ett bättre alternativ?

"Bara för att 1.65 poäng är nog för att klara en urvalsgräns så innebär det ju ej att du per automatik blir antagen. Du slåss ju högst troligen mot ett antal andra med samma eller bättre poäng om ett fåtal begränsade platser. Och då är det ju ej garanti på att du blir antagen."
Jag ska gå indek, inte teknisk fysik, han sa att jag inte kom in på teknisk fysik men det gör jag. Vill dock inte gå det.
Citera
2017-12-06, 14:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dhwaaa
"Bara för att 1.65 poäng är nog för att klara en urvalsgräns så innebär det ju ej att du per automatik blir antagen. Du slåss ju högst troligen mot ett antal andra med samma eller bättre poäng om ett fåtal begränsade platser. Och då är det ju ej garanti på att du blir antagen."
Jag ska gå indek, inte teknisk fysik, han sa att jag inte kom in på teknisk fysik men det gör jag. Vill dock inte gå det.

Indek har ju generellt högre intagsgränser (eller hade när jag sökte in i alla fall). Mitt råd kvarstår dock. Om årskurs 3 i gymnasiet känns för stressigt är Indek (eller någon annan civilingenjörsutbildning) troligen inte för dig. Jag gick själv Ii på Liu så kan verkligen rekommendera Indek. Men tempot är inte jämförbart med något år på gymnasiet så mitt råd är att gå år 3 i vanlig ordning. Skulle tippa på att du annars riskerar att bli en av alla dom som hoppar av under år 1 för att tempot är för högt.

Dessutom tjänar du troligen på att kämpa ihop bra betyg redan på gymnasiet då du garanterat kommer behöva kämpa för att få ett bra snitt på universitetet.
Citera
2023-01-24, 12:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixcool
Bara för att 1.65 poäng är nog för att klara en urvalsgräns så innebär det ju ej att du per automatik blir antagen. Du slåss ju högst troligen mot ett antal andra med samma eller bättre poäng om ett fåtal begränsade platser. Och då är det ju ej garanti på att du blir antagen.

Om du känner att år 3 på gymnasiet skulle behöva vara ett "sabbatsår" är kanske inte ett civilingenjörsprogram något du borde satsa på. Finns gott om Filfak utbildningar som i princip består av ett par sabbatsår, kanske ett bättre alternativ?

Jag har nu klarat av 3.5 år (inga släpande kurser) där ja spelat mobilspel/datorspel (corona) på föreläsningarna, haft 15h veckor 2 av de senaste 2.5 åren. Verkar som man kan göra I till sabbatsår om man så vill. Självklart inga toppbetyg men vill ej ha toppjobben, vill ha WLB.
__________________
Senast redigerad av dhwaaa 2023-01-24 kl. 12:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback