Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 16:27
  #1
Medlem
Hej,

Jag och 2 partners funderar på att starta ett företag inom design. Jag har varit väldigt inne på att vi ska skapa ett aktiebolag, men de andra två har inte kapitalet och är oroliga att satsa kapital i nuläget innan vi vet att det fungerar.

De har föreslagit att vi startar varsin enskild firma och börjar därifrån. Vad anser ni? borde det inte bli ganska märkligt att agera som ett företag, men varje individ har sitt egna företag?
Citera
2017-12-05, 16:31
  #2
Medlem
Kommanditbolag kanske?
Citera
2017-12-05, 16:34
  #3
Medlem
Handelsbolag låter väl helt rätt?
Citera
2017-12-05, 16:39
  #4
Medlem
Nja, det funkar att göra så. Att starta eget å sen ha ett bolag tillsammans. Det innebär att ni kan dela på bolagets vinst.

Sen behöver du inte aktiekapital i dag. Det räcker med att en revisor styrker innehav av tillgångar.
Ex 3 st Mac el liknande. De tillhör då bolaget.
Citera
2017-12-05, 16:49
  #5
Avstängd
Ett AB föreslår jag. Ganska omständigt att göra om en EF till AB om det nu skulle gå vägen.

Hur osäkra är ni? Finns sidor såsom Coolcompany / Frilansfinans ni kan fakturera igenom som privatpersoner ifall ni vill testa huruvida ni flyger eller ej.
Citera
2017-12-05, 16:51
  #6
Medlem
MusterMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av So.far.so.good
Nja, det funkar att göra så. Att starta eget å sen ha ett bolag tillsammans. Det innebär att ni kan dela på bolagets vinst.

Sen behöver du inte aktiekapital i dag. Det räcker med att en revisor styrker innehav av tillgångar.
Ex 3 st Mac el liknande. De tillhör då bolaget.
Jo, aktiekapital behövs. I ditt fall kommer värdet på de tre datorerna att utgöra aktiekapitalet. Under förutsättning att de kommer till nytta för bolaget.

Helt rätt att man inte kan starta tre enskilda firmor och anse att det är ett bolag. De skulle vara superkrångligt och kräva ett samarbetsavtal som skulle kosta mer att inhämta från advokat än de 50 tkr som ett AB drar för att starta.

Handelsbolag verkar vara lösningen i TS fall.
Citera
2017-12-05, 18:31
  #7
Medlem
Jag skulle inte vilja starta ett bolag med kompanjoner som inte är god för 16.667kr som insats för början på sitt livs resa. Vad händer när ni har en dålig månad med dessa ”entrepenörer”?
Citera
2017-12-05, 20:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Jag skulle inte vilja starta ett bolag med kompanjoner som inte är god för 16.667kr som insats för början på sitt livs resa. Vad händer när ni har en dålig månad med dessa ”entrepenörer”?

Mina tankar helt. Vill ni starta ett företag el en syjuntan? Om ni vill köra och tror på idén, kör varist AB, och ett gemensamt holdingbolag bolag. Ingen människa kommer att lyckas ska sej en sysselsättning utan att riska 50k.
Citera
2017-12-06, 09:37
  #9
Medlem
Fopolls avatar
Hade kört på AB alla dagar i veckan. Inget snack om den saken.

Ni kompanjoner för inte glömma att de 50 tkr som sätts in i AB inte är en kostnad. Ni har inte förlorat dessa. Pengarna är bara förlorade om ni förbrukar dem/går med förlust. Och om ni går med förlust eller inte har ju inget med bolagsform att göra.

Ni sätter in 50 tkr och känner er för. Kanske har ni lite kostnader på ett par tusen i början och inser att er idé inte håller. Låt säga att 5 tkr är förbrukat. Då avvecklar ni bolaget och delar upp de 45 tkr som finns kvar.

Se också till att upprätta ett ordentligt avtal mellan er kompanjoner. Googla aktieägaravtal.
Citera
2017-12-08, 20:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudenterna
Hej,

Jag och 2 partners funderar på att starta ett företag inom design. Jag har varit väldigt inne på att vi ska skapa ett aktiebolag, men de andra två har inte kapitalet och är oroliga att satsa kapital i nuläget innan vi vet att det fungerar.

De har föreslagit att vi startar varsin enskild firma och börjar därifrån. Vad anser ni? borde det inte bli ganska märkligt att agera som ett företag, men varje individ har sitt egna företag?

I ditt läge är AB bäst, det ni ska göra INNAN NÅGOT annat är att skriva på ett kompanjons och aktieägaravtal. Har jobbat med olika bolag sedan 1994 och sett massor av varianter med familjer, vänner, kompanjoner m fl som kört igång bolag med dom bästa intentioner, säger bara att verkligheten överträffar fantasin avseende saker som folk blir bittra livslånga fiender över.
Citera
2017-12-09, 10:26
  #11
Medlem
devafandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
I ditt läge är AB bäst, det ni ska göra INNAN NÅGOT annat är att skriva på ett kompanjons och aktieägaravtal. Har jobbat med olika bolag sedan 1994 och sett massor av varianter med familjer, vänner, kompanjoner m fl som kört igång bolag med dom bästa intentioner, säger bara att verkligheten överträffar fantasin avseende saker som folk blir bittra livslånga fiender över.

Word.

Vill verkligen understryka vikten av att få ner allt ni kommit överens om, på papper. Gör inte mitt misstag och säg upp nuvarande sysselsättning på endast ett muntligt löfte om en överenskommelse.

En av mina bättre polare hatar mig då han anser att jag satt honom i skiten, samtidigt som jag är förbannad över att han försökte blåsa mig. Allt gick på tre veckor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback