Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 16:10
  #1
Avstängd
Iphone 6 kom hösten 2014 medan iphone 8 3år senare tidigare ihöst. Kollar man snabbt så ser de exakt likadana ut i design. Så då är det bara insidan som uppdaterats. men vad exakt är det som uppdaterats mer än Cpu:n och kamera delen som blivit lite bättre ? men skillnad i pris är större helt klart enligt prisjakt då det skiljer flera tusen på många ställen
Citera
2017-12-05, 16:21
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Iphone 6 kom hösten 2014 medan iphone 8 3år senare tidigare ihöst. Kollar man snabbt så ser de exakt likadana ut i design. Så då är det bara insidan som uppdaterats. men vad exakt är det som uppdaterats mer än Cpu:n och kamera delen som blivit lite bättre ? men skillnad i pris är större helt klart enligt prisjakt då det skiljer flera tusen på många ställen

iPhone 8 har glasbaksida, trådlös laddning, inget 3,5mm-uttag, IP67-certifierad, mer ljusstark skärm och större batteri. Åttans GPU, CPU och kamera är mycket bättre än sexans. Det är la typ det viktigaste.

Glasbaksida och inget 3,5-mm-uttag är försämringar enligt mig, men det kan man ju ha olika uppfattning om.
Citera
2017-12-05, 16:25
  #3
Medlem
Det är mycket som har hänt "under huven". Just iPhone 6 finns inte längre med på Apples hemsida men du kan jämföra modellerna här:
https://www.apple.com/se/iphone/compare/

Om du vill ha annan info än Apples egna finns det en annan jämförelse här (dock ej för iPhone 6 men för 7:an):
http://www.mobilabonnemang.nu/artikl...one-8-iphone-7
Citera
2017-12-05, 18:17
  #4
Medlem
fluffypuffys avatar
Rent praktiskt väldigt liten skillnad.

Och avsaknaden av 3,5mm hål stör mig dagligen så pass att jag saknar min 6a.

Android alla dagar i veckan enligt mig om du funderar på en ny lur, kika på oneplus.

Annars kör på 6an helt klart
Citera
2017-12-05, 19:06
  #5
Medlem
Det stämmer att utseendet är närapå identiskt, men skillnader är det allt ändå. Åttans baksida är i glas vilket gör den ömtåligare än i6.

Det fattas ett 3.5mm-uttag vilket är bra att veta innan man köper.

Kameran är större och har annan placering.

Själva prestandan är som dag och natt dock, vilket eventuellt inte märks av rent praktiskt beroende på vad man använder telefonen till. Båda har samma iOs så allting ser likadant ut i menyerna osv,
Citera
2017-12-06, 15:00
  #6
Medlem
iPhone 6 tycker jag inte är mycket att hurra för i dagsläget. iPhone 6S däremot är en helt okej lur. Den har betydligt snabbare SoC, dubbelt så mycket raminne, chassi byggt av en mer tålig aluminiumlegering, snabbare Touch ID och Force Touch. Att uppgradera från en iPhone 6S till iPhone 8 är enligt mig rätt bortkastade pengar om man nu inte måste ha en mobil som tål vatten (även iPhone 6S tål stänk ganska så bra). Är man däremot beredd att lägga en rejäl hacka så är iPhone X en fin lur. Mindre dödyta, OLED-skärm, och Face ID.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback