Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-14, 15:19
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Mitt tips, om det inte går att lösa utan myndigheter, är att inte göra bodelning utan istället ansöka om betalningsföreläggande rörande hans skulder till henne och hennes mor hos kronofogden. Då får ni svart på vitt att han är skyldig visst mycket cash och slipper tvistigheter vid senare utmätning. Bestrider han betalningsskyldigheten kommer ärendet skickas vidare till tingsrätten som avgör hur mycket han är skyldig.

Om han har stora andra skulder är ju risken att utmätta tillgångar (t.ex. bil) går till sådana istället för till er, har inte riktigt koll på prioritetsordningen mellan borgenärer vid utmätning. Så det kan helt klart vara ett bra alternativ att övertyga honom om att självmant fixa fram de pengar han är skyldig, för att undvika att det lilla han äger går till någon annan. Och det låter som att du har några bra hållhakar för att få fram en avbetalningsplan.

Hennes morsa har redan kontakt med fogden det var så vi fick reda på att han nu tydligen dragit på sig ytterligare skulder. Exakt vad dom vet och hur det ser ut vet jag inte då tanten börjar bli minst sagt rörig. Men klart är att dom är medvetna om att han är skyldig henne pengar, annars skulle dom knappast ha berättat något alls för henne.
Problemet är att i fogdens värld kommer ju staten först, sedan företag och först därefter privatpersoner. Så den vägen lär ta tid.

Det var därför jag tänkte mig sätta press på honom på detta sätt.
För även om fogden tar bilen så hamnar ju saken inte i något annat läge för min Qvinna, hon lär få betala på lånet vare sig han kör runt i den eller inte.
Men risken att förlora den och sina extrainkomster på säkert tre, fyra tusen i månaden, torde ju bekomma honom.
Och så länge det verkar som om påtryckningen kommer från modern och inte min Q så borde han ju ta det bättre. Även om han säkert till fullo förstår vem som är arkitekten bakom allt. Men han vet inte helt säkert, tanten kan ju pratat med jurist.
Men skriva i brevet till honom, som givetvis skickas rek, att om han på något sätt låter detta gå ut över dottern eller barnen så skiter hon, mamman, i pengarna och anmäler honom till fogden.
Då torde han inte ha så mycket att göra mer än gapa, svälja och hålla käft.

Själv skulle jag snartast uppskatta ett besök av honom men tyvärr, det är han alldeles för feg för.

Peace
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback