Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-05, 15:34
  #1
Medlem
Qvinnan har mycket stora problem med sitt X. Han har stora skulder både till henne och hennes mor.
Han vägrar bodelning och hon tvingas bla betala bilen han kör runt i.

Nu har jag funderat på ett sätt att sätta press på honom, se till att han gör rätt för sig men har en liten undran.

Han har stora skulder till Kronofogden och utmätning sker på hans lön.
Bilen skrev han över på en bekant kort innan fogden kom in i bilden.
Den är ju inte på något sätt extravagant men hälften, typ 50.000, är ju faktiskt hennes.

Om man hotar med att göra fogden uppmärksam på detta, samt dom extrainkomster han utan deras vetskap har. Detta är fullt i paritet med att tjalla, jag vet det och jag skäms, men karln är en skitstövel av mycket stora mått.
Det har gått nästan fem år men han har fortfarande inte kommit över att hon lämnade honom
Men jag tror att han hellre börjar göra rätt för sig, hellre det än att han förlorar sina extrainkomster och kanske även bilen.

Jag vet att det här är ett slag under bältet, långt under, men han är skyldig dom flera hundra tusen och jävlas på alla sätt han bara kan. I fogdens ögon kommer ju privata skulder sist och om dom ska vänta tills han betalt av allt annat. ja då lär det ta låååååååååång tid innan dom ser röken av dom pengarna.
Om dom ens gör det,

Att kronpelle blir glad för extrainkomsterna är ju klart,
men hur blir det med bilen ?
Kan dom med stöd av någon klausul beslagta den ?


Någon som vet ?

Peace
Citera
2017-12-05, 16:30
  #2
Medlem
Hur det är med eventuellt beslagtagande vet jag inte, men dock så går det att framtvinga en bodelning. 9 kap 7§ äktenskapsbalken är relevant lagrum.

Det låter alldeles för osäkert att hävda att bilens halva värde är hennes. Först ska ju var och ens tillgångar och skulden räknas samman var och en för sig. Sen ska nettot från var och en läggas ihop (om det är positivt, har man mer skulder än tillgångar så bidrar man inte till det gemensamma boets värde).

Efter det kan en bodelning göras.
Citera
2017-12-05, 16:43
  #3
Medlem
Det går att påkalla en bodelning oavsett om ena parten vill eller inte.

Hur kan hon tvingas betala bilen person x utnyttjar om x har skrivit över den till tredje part? Finns det kontrakt eller något som som ger henne rätt till hälften? Har hon lån på bilen?

Hur kan det vara en golning när man drar någon inför kronofogden? Finns många idioter som jävlas med varandra och det är bara att köra på. Nekar personen så är det upp i tingsrätten där frågan avgörs.

Om du nu sitter på bevis går det också att väcka enskilt åtal mot person x.

mvh
Citera
2017-12-06, 04:49
  #4
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brystatyssen
Qvinnan har mycket stora problem med sitt X. Han har stora skulder både till henne och hennes mor.
Han vägrar bodelning och hon tvingas bla betala bilen han kör runt i.

Nu har jag funderat på ett sätt att sätta press på honom, se till att han gör rätt för sig men har en liten undran.

Han har stora skulder till Kronofogden och utmätning sker på hans lön.
Bilen skrev han över på en bekant kort innan fogden kom in i bilden.
Den är ju inte på något sätt extravagant men hälften, typ 50.000, är ju faktiskt hennes.

Om man hotar med att göra fogden uppmärksam på detta, samt dom extrainkomster han utan deras vetskap har. Detta är fullt i paritet med att tjalla, jag vet det och jag skäms, men karln är en skitstövel av mycket stora mått.
Det har gått nästan fem år men han har fortfarande inte kommit över att hon lämnade honom
Men jag tror att han hellre börjar göra rätt för sig, hellre det än att han förlorar sina extrainkomster och kanske även bilen.

Jag vet att det här är ett slag under bältet, långt under, men han är skyldig dom flera hundra tusen och jävlas på alla sätt han bara kan. I fogdens ögon kommer ju privata skulder sist och om dom ska vänta tills han betalt av allt annat. ja då lär det ta låååååååååång tid innan dom ser röken av dom pengarna.
Om dom ens gör det,

Att kronpelle blir glad för extrainkomsterna är ju klart,
men hur blir det med bilen ?
Kan dom med stöd av någon klausul beslagta den ?


Någon som vet ?

Peace
Först och främst:
Är det en bodelning i samband med en skilsmässa eller var de bara sambos?
Citera
2017-12-06, 20:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Först och främst:
Är det en bodelning i samband med en skilsmässa eller var de bara sambos?

Ja det påverkar ju en hel del. Bil t ex ingår inte i bodelning efter samboförhållande. Och man har bara ett år på sig att begära bodelning som sambo.
Citera
2017-12-11, 22:18
  #6
Medlem
Det var skiljsmässa.
Bilen stod på honom, lånen på bägge. Han vägrar att betala och har högvis med betalninganmärkningar vid det här laget. Hon har inga och betalar därför för att slippa få.

Juristen vi snackade med sa att det skulle kosta runt tiotusen per skalle att genomföra en tvångsbodelning. Hon betalar gärna men kan/vill ju inte pynta hans.
Bor i en liten håla och det kan mycket möjligt vara en brännvinsadvokat som försöker tjäna lite pengar.

Det är bara så jävla mycket runt nu så jag har inte hunnit forska i saken. Hennes mamma är dålig, mycket dålig, och jag har framfört att hon bör skriva över hans skulder, skuldsedel finns undertecknad i vittnes närvaro, på min vän så dom inte försvinner den dag mamman är borta.
Tror inte det ska vara något problem ?

Jag tror mer på förlåtelse och gå vidare men som sagt karln är en skitstövel av stora mått, hans förra fru bor också här i stan och vi känner henne. Han efterlämnade även där ett barn och stora skulder till henne.

Även om jag tror på förlåtelse så är jag inte främmande till att det ibland behövs annat. Men karln är ju faktiskt far till hennes två små och jag kan inte göra något jag annars kunnat tänka mig mot deras far. Alldeles oavsett att hans halvvuxna barn sen länge tagit avstånd från honom och helt och totalt vägrar att träffa honom. Hennes små får upptäcka vad han går för i sinom tid, det ligger inte på oss att berätta då dom är 8 och 10. Och oavsett att han under sina tjugo år i landet har efterlämnat tre fruar med stora skulder, det var ju givetvis dom som bröt. Alla i hans mycket stora familj i det stora landet i väster har också tagit avstånd från honom vilket vi vet då vi har kontakt med halvsyskonen.

Han jävlas med henne, mest genom att använda barnen som slagträ, men på alla sätt han bara kan.

Vad kan jag göra juridiskt, alla förslag mottages med största tacksamhet.

Peace
Citera
2017-12-11, 23:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brystatyssen
Det var skiljsmässa.
Bilen stod på honom, lånen på bägge. Han vägrar att betala och har högvis med betalninganmärkningar vid det här laget. Hon har inga och betalar därför för att slippa få.

Juristen vi snackade med sa att det skulle kosta runt tiotusen per skalle att genomföra en tvångsbodelning. Hon betalar gärna men kan/vill ju inte pynta hans.
Bor i en liten håla och det kan mycket möjligt vara en brännvinsadvokat som försöker tjäna lite pengar.

Det är bara så jävla mycket runt nu så jag har inte hunnit forska i saken. Hennes mamma är dålig, mycket dålig, och jag har framfört att hon bör skriva över hans skulder, skuldsedel finns undertecknad i vittnes närvaro, på min vän så dom inte försvinner den dag mamman är borta.
Tror inte det ska vara något problem ?

Jag tror mer på förlåtelse och gå vidare men som sagt karln är en skitstövel av stora mått, hans förra fru bor också här i stan och vi känner henne. Han efterlämnade även där ett barn och stora skulder till henne.

Även om jag tror på förlåtelse så är jag inte främmande till att det ibland behövs annat. Men karln är ju faktiskt far till hennes två små och jag kan inte göra något jag annars kunnat tänka mig mot deras far. Alldeles oavsett att hans halvvuxna barn sen länge tagit avstånd från honom och helt och totalt vägrar att träffa honom. Hennes små får upptäcka vad han går för i sinom tid, det ligger inte på oss att berätta då dom är 8 och 10. Och oavsett att han under sina tjugo år i landet har efterlämnat tre fruar med stora skulder, det var ju givetvis dom som bröt. Alla i hans mycket stora familj i det stora landet i väster har också tagit avstånd från honom vilket vi vet då vi har kontakt med halvsyskonen.

Han jävlas med henne, mest genom att använda barnen som slagträ, men på alla sätt han bara kan.

Vad kan jag göra juridiskt, alla förslag mottages med största tacksamhet.

Peace

Hur tänker du dig att det skall gå att skriva över skulder? Vems skuld är det frågan om, till vem skall de skrivas? Fordringar går bra att överlåta, men skulder...
Citera
2017-12-12, 09:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur tänker du dig att det skall gå att skriva över skulder? Vems skuld är det frågan om, till vem skall de skrivas? Fordringar går bra att överlåta, men skulder...

Sorry, det var nog fodringar jag menade.
Han är skyldig hennes mor pengar och dom försvinner väl när hon går bort om inget görs ?

Peace
Citera
2017-12-12, 10:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brystatyssen
Sorry, det var nog fodringar jag menade.
Han är skyldig hennes mor pengar och dom försvinner väl när hon går bort om inget görs ?

Peace

De skall krävas in av dödsboet i sådant fall.
Det är endast det omvända, om en avliden person har mer skulder än tillgångar som dessa försvinner.
Citera
2017-12-12, 14:30
  #10
Medlem
von_Tratts avatar
Angående frågan om kronofogden kan utmäta bilen så kan de absolut det. Det är skillnad på vem bilen är skriven på och vem som är bilens ägare, och i detta fallet måste han fortfarande ses som ägare och då är den utmätningsbar.

Sedan är det ju inte direkt att gola att kräva in en skuld. Sätt tryck på aset, generellt brukar folk funka så att ju längre tid ni låter det gå desto mindre chans att han betalar igen.

Om han är gravt skuldsatt kommer troligen bara hennes egendom räknas in i bodelningen (då hans egendom går till att täcka hans skulder), något som är värt att fundera på innan man påkallar bodelning.
Citera
2017-12-13, 00:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Angående frågan om kronofogden kan utmäta bilen så kan de absolut det. Det är skillnad på vem bilen är skriven på och vem som är bilens ägare, och i detta fallet måste han fortfarande ses som ägare och då är den utmätningsbar.

Sedan är det ju inte direkt att gola att kräva in en skuld. Sätt tryck på aset, generellt brukar folk funka så att ju längre tid ni låter det gå desto mindre chans att han betalar igen.

Om han är gravt skuldsatt kommer troligen bara hennes egendom räknas in i bodelningen (då hans egendom går till att täcka hans skulder), något som är värt att fundera på innan man påkallar bodelning.

Tack för svar.

Han kör bilen konstant och bilen står alltid parkerad på gården till huset han hyr,
aldrig hos snubben den är skriven på som bor i en helt annan håla fem mil bort.

Han var inte alls så här skuldsatt när dom skiljdes för fyra år sen, eller vad det nu var.
Men nu hade han hållt på att blåsa folk så länge och iddes väl inte längre utan sket i allt, antar jag.
Hon hade just inga tillgångar alls vid skiljsmässan, dock en del skulder. Bla stod hon som medlåntagare på ett lån han tagit för att starta en rörelse som kraschade, dock så vitt jag vet utan just mer skulder än lånet på typ hundrafemtio eller så.

Jag är fostrad att man löser så mycket som möjligt på egen hand, blandar inte in nån i onödan.
Så lite kanske jag liknar det vid angiveri men han har skottat på sin grav lääääänge och ska vara jävligt tacksam över att han är far till hennes barn. Annars hade saken legat i ett helt annat läge.

Peace,

låter väl lite konstigt men jag är en fredlig man.
Dock inte med oändligt tålamod...
Citera
2017-12-13, 17:46
  #12
Medlem
von_Tratts avatar
Mitt tips, om det inte går att lösa utan myndigheter, är att inte göra bodelning utan istället ansöka om betalningsföreläggande rörande hans skulder till henne och hennes mor hos kronofogden. Då får ni svart på vitt att han är skyldig visst mycket cash och slipper tvistigheter vid senare utmätning. Bestrider han betalningsskyldigheten kommer ärendet skickas vidare till tingsrätten som avgör hur mycket han är skyldig.

Om han har stora andra skulder är ju risken att utmätta tillgångar (t.ex. bil) går till sådana istället för till er, har inte riktigt koll på prioritetsordningen mellan borgenärer vid utmätning. Så det kan helt klart vara ett bra alternativ att övertyga honom om att självmant fixa fram de pengar han är skyldig, för att undvika att det lilla han äger går till någon annan. Och det låter som att du har några bra hållhakar för att få fram en avbetalningsplan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback