Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 15:29
  #1
Medlem
Ingen aning om denna tråd ligger i rätt forum.
Jag har varit företagare i många år men tänkte nu lägga det på hyllan ett tag och har sökt jobb. Har en intervju bokad och ska ta med mig två referenser.

Jag har varit företagare i 7 år. Innan dess har jag haft olika jobb. Måste jag lämna min närmaste chef på min förra anställning som referens? Företaget jag jobbade på då har gått i konkurs och en annan anställning har ingen verksamhet i min stad längre. Jag har ingen aning om hur jag får tag i mina Fd chefer då jag inte ens vet om de bor kvar i samma stad.

Har kontakt med några kollegor från tidigare jobb, kan man lämna de som referens?
Ni som är företagare som har gått vidare till anställningar, hur har ni gjort?
Citera
2017-12-05, 15:36
  #2
Medlem
Det kan vara ett bekymmer. Men man bör nog referera till någon som man kommit i kontakt med i sin yrkesroll. Så jag skulle nog försöka hitta en kund eller leverantör som du kommit i kontakt med i din senaste yrkesroll. Om du har varit enmansföretagare.
Citera
2017-12-05, 15:46
  #3
Medlem
Det är lite hemligt att jag söker jobb, men jag kan nog ordna en bra kund som agerar referens. Mina leverantörer vet inte att jag kommer sluta. Den enda med tjusig titel jag kan lämna som referens är en släkting som är känd företagsledare och som varit delaktig i mitt bolag. Och han har också sett mitt jobb på div företag jag jobbat som konsult på. Men det är en släkting och det har jag förstått att man inte ska lämna som referens...
Citera
2017-12-05, 16:32
  #4
Medlem
Beror på vilken typ av jobb fu söker. Men det kan alltid vara problematiskt om du viĺ hålla det hemligt för din omgivning att du söker nytt jobb. Men det viktigaste med en referens är att de kan relatera till dig i din yrkesroll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback