Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 14:02
  #1
Medlem
Ratozs avatar
Som jag fattat det så får ett självballanserande fordon med elmotorer (utan trampor) räknas som cykel så länge maxhastigheten håller sig under 20 kmh. Detta även vid motoreffekter på över 250w.

Jag lyckas dock inte hitta någon information om maximal tillåten motoreffekt på en sådan cykel.

Någon som vet?
Citera
2017-12-05, 14:13
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Kanske inte finns någon då 20 Km/h hastighetsgränsen? det finns ju ingen poäng att ha en 1kw motor med tillhörande batteri vid 20 Km/h eller? Lite som EPA traktorer fart begränsade men inte riktigt effekt begränsade?

Jaja vad vet jag...
Citera
2017-12-05, 14:43
  #3
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kanske inte finns någon då 20 Km/h hastighetsgränsen? det finns ju ingen poäng att ha en 1kw motor med tillhörande batteri vid 20 Km/h eller? Lite som EPA traktorer fart begränsade men inte riktigt effekt begränsade?

Jaja vad vet jag...

Det är en tanke.

En Segway har tydligen två motorer på vardera 1500 w så 3000 w totalt. Har för mig eumopeder har ca 4000 w om de är elektriska. Så inte dåligt för något som klassas som cykel.
Citera
2017-12-05, 14:55
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Det är en tanke.

En Segway har tydligen två motorer på vardera 1500 w så 3000 w totalt. Har för mig eumopeder har ca 4000 w om de är elektriska. Så inte dåligt för något som klassas som cykel.

4 hästkrafter på en Segway! det var som attan... Tror min gamla 50cc moppe hade typ 1 HP runt tills jag bytte cylinder... Moppen med drev gjorde (och vägde troligen åtminstone i Segway klass) typ 45 Km/h...

Jaja... som sagt jag vet inte, men kanske är det en hastighetsbegränsning och ingen effektbegränsning...
Citera
2017-12-05, 15:00
  #5
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
4 hästkrafter på en Segway! det var som attan... Tror min gamla 50cc moppe hade typ 1 HP runt tills jag bytte cylinder... Moppen med drev gjorde (och vägde troligen åtminstone i Segway klass) typ 45 Km/h...

Jaja... som sagt jag vet inte, men kanske är det en hastighetsbegränsning och ingen effektbegränsning...

Kan vara så jag har inte hittat något om effektbegränsning.

Men i sak skulle det innebära att en 7 åring får frambringa en självballanserande "motorcykel" (finns sådana under utveckling som ballanserar med tunga gyroskop) som har kaross och baklucka och hela kittet (det är ju faktiskt ingen åldersgräns på cyklar).

Rolig tanke.
Citera
2017-12-05, 15:05
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Kan vara så jag har inte hittat något om effektbegränsning.

Men i sak skulle det innebära att en 7 åring får frambringa en självballanserande "motorcykel" (finns sådana under utveckling som ballanserar med tunga gyroskop) som har kaross och baklucka och hela kittet (det är ju faktiskt ingen åldersgräns på cyklar).

Rolig tanke.

Jo absolut, men jag cyklade i betydligt högre hastigheter (20 Km/h) som 7 åring utan hjälm...

Det kommer säkerligen någon snart som kan reda ut det hela...

Men samtidigt kanske du hittat någon "kryphål"? vem vet...
Citera
2017-12-05, 15:09
  #7
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jo absolut, men jag cyklade i betydligt högre hastigheter (20 Km/h) som 7 åring utan hjälm...

Det kommer säkerligen någon snart som kan reda ut det hela...

Men samtidigt kanske du hittat någon "kryphål"? vem vet...

Jo det vore lite roligt om det var lagligt. Med tunga gyroskåp och greher skulle priset säkert bli högre än för en mopedbil och få föräldrar skulle uppskatta idéen. Så vare sig det är lagligt eller inte förblir det nog en fånig dagdröm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback