Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 11:57
  #1
Medlem
Hej!

Kort om min ide,
planerar att starta eget där jag har hand om svenska turister som åker till ett specifikt land. I det landet har jag stora kontakter där det är tänkt att dom skall ordna rundturen(en heldags), I heldagsturen ingår alltså transport till och från hotell, mat boende inkluderas och sevärdheter med en guide. Efter att övernattat på ett ställe efter dagsturen, åker man på morgonen tillbaka till hotellet.

En annan variant är att erbjuda träningsläger för föreningar, då det finns flyg från tors till mån skulle det vara bra. Göra ett program där man inkluderar både boende, träningsplan, mat, heldagstur och träningsmatch.

Ser verkligen hur många föreningar åker till dyra länder medan jag vet att jag kan leverera en upplevelse som dom sent kommer glömma.

Min fråga är, är detta en bra affärsidé?
Hur fungerar det med företagande, vilket bolagsform skall startas, och hur betalar jag ut lön till de som kommer hjälpa till i det landet?
Behöver verkligen tips och råd. Tror verkligen på denna iden.

Uppskattar alla tips och råd.
Citera
2017-12-05, 12:26
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Hej!

Kort om min ide,
planerar att starta eget där jag har hand om svenska turister som åker till ett specifikt land. I det landet har jag stora kontakter där det är tänkt att dom skall ordna rundturen(en heldags), I heldagsturen ingår alltså transport till och från hotell, mat boende inkluderas och sevärdheter med en guide. Efter att övernattat på ett ställe efter dagsturen, åker man på morgonen tillbaka till hotellet.

En annan variant är att erbjuda träningsläger för föreningar, då det finns flyg från tors till mån skulle det vara bra. Göra ett program där man inkluderar både boende, träningsplan, mat, heldagstur och träningsmatch.

Ser verkligen hur många föreningar åker till dyra länder medan jag vet att jag kan leverera en upplevelse som dom sent kommer glömma.

Min fråga är, är detta en bra affärsidé?
Hur fungerar det med företagande, vilket bolagsform skall startas, och hur betalar jag ut lön till de som kommer hjälpa till i det landet?
Behöver verkligen tips och råd. Tror verkligen på denna iden.

Uppskattar alla tips och råd.

Låter inte alla dumt.
Resor i olika format är populärt.
Citera
2017-12-05, 12:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Låter inte alla dumt.
Resor i olika format är populärt.

Hur funkar det med företagande biten samt löneutbetalningar, hur skall jag få in exempelvis pengar. Får jag ex från två kunder 10 000, tar jag utefter det och skickar över pengar till de som hjälper till i det andra landet.
Citera
2017-12-05, 12:40
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Hur funkar det med företagande biten samt löneutbetalningar, hur skall jag få in exempelvis pengar. Får jag ex från två kunder 10 000, tar jag utefter det och skickar över pengar till de som hjälper till i det andra landet.

Du frågar fel person här.
Men om jag skulle gjort detsamma, hade jag tagit reda på vad allt kostar (bil, bensin, boende, flyg, m.m.) och alla avgifter (löner, skatter, pension, m.m.), för att sedan sätta priset därefter.
Citera
2017-12-05, 13:12
  #5
Medlem
Bara det inte är något sunkigt land

Vilket land är det?
Citera
2017-12-05, 13:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Hur funkar det med företagande biten samt löneutbetalningar, hur skall jag få in exempelvis pengar. Får jag ex från två kunder 10 000, tar jag utefter det och skickar över pengar till de som hjälper till i det andra landet.
Lämpligt är att de som du anlitar skickar en faktura på den tjänst de tillhandahåller och du betalar den. Undvik att anställa. Du kommer syssla med tillfälliga uppdrag och då passar det bra att anlita folk på konsultbasis.
Citera
2017-12-05, 13:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Bara det inte är något sunkigt land

Vilket land är det?

Europeiskt land, inte sunkigt.
Citera
2017-12-05, 13:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Lämpligt är att de som du anlitar skickar en faktura på den tjänst de tillhandahåller och du betalar den. Undvik att anställa. Du kommer syssla med tillfälliga uppdrag och då passar det bra att anlita folk på konsultbasis.

Tanken är att jag ska ha en kontakt där nere som sköter allt det, skickar jag över pengar till honom då där han sedan betalar ut det och sen ska han ha sin del?
Citera
2017-12-05, 19:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Tanken är att jag ska ha en kontakt där nere som sköter allt det, skickar jag över pengar till honom då där han sedan betalar ut det och sen ska han ha sin del?
Det behöver vara lite mer uppstyrt än så. För att kunna betala ut pengar från ditt företag så behöver du typiskt ha en faktura på vad det är du betalar för.
Din kontakt får starta ett företag och fakturera dig. Sen hur han betalar sin undersåtar behöver du inte bry dig om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback