Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-06, 04:05
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maito
Näe, utan då skulle man åka på en opiat-AT.

Förutom att vara en opioid, så har ju tramadol andra effekter också. Bl.a. så fungerar tramadol som en SNRI, eller "vanlig antidepressiv" medicin så när man slutar med tramadol är det i princip samma sak som att både sluta med en svag opioid och en antidepressiv medicin på samma gång. Och den där antidepressiva delen kan också ge utsättningssymptom så om man börjar med en SNRI samtidigt som man slutar med tramadol slipper man ta den delen av avtändningen samtidigt som opiat-ATn.

Byter man från tramadol till subutex, som alltså inte har antidepressiva effekter, så kan det hända att man märker av det i form av typiska utsättningssymptom för antidepressiva. Det är ju givetvis ingenting mot en opiat-AT men tåls att tänka på ändå.

Venlafaxin råkar bara vara den antidepressiva som är mest lik tramadol i sin verkan.

Okej tack för svar. Slutade med tramadol för några månader sen och blev väldigt deprimerad och fick fluoxetin utskrivet, känns liiite bättre men fortf väldigt låg. Kanske venlafaxin skulle hjälpa bättre?
Citera
2017-12-06, 04:12
  #14
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsarebadd
Okej tack för svar. Slutade med tramadol för några månader sen och blev väldigt deprimerad och fick fluoxetin utskrivet, känns liiite bättre men fortf väldigt låg. Kanske venlafaxin skulle hjälpa bättre?

Om du känner att fluoxetin inte räcker till så skulle jag iaf provat byta till venlafaxin. Det anses vara aningen kraftfullare än fluoxetin men förvänta dig inga mirakel. Lösningen ligger dock förmodligen i terapi. Jag har varit i din sits och det var först när jag började gå i terapi som mitt mående började bli bättre.
Citera
2017-12-06, 04:21
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maito
Om du känner att fluoxetin inte räcker till så skulle jag iaf provat byta till venlafaxin. Det anses vara aningen kraftfullare än fluoxetin men förvänta dig inga mirakel. Lösningen ligger dock förmodligen i terapi. Jag har varit i din sits och det var först när jag började gå i terapi som mitt mående började bli bättre.

Vilken sorts terapi? Väntar på få börja kbt men lång vänte tid :/
Citera
2017-12-07, 02:56
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsarebadd
Vilken sorts terapi? Väntar på få börja kbt men lång vänte tid :/

Man kan också gå privat och på så sätt förkorta väntetiden med ett par år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback