Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-13, 15:33
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friar Tuck
55-60k är bara att glömma. Tyvärr. Många som inte har det i månadslön efter 10 år.

Vid löneförhandlingen kan du räkna med att de inte kommer att fokusera på alla dessa "avdrag" som görs på lönen som man inte är van vid som svensk. Men de kommer garanterat att snacka om den starka danska kronan. Om det passar så tycker jag att du ska fråga rakt ut vad lönen de erbjuder kommer att innebära för nettosumma in på ditt konto. Det kommer de antagligen inte veta tillräckligt exakt för att våga svara just då, men det kommer att signalera att du inte tänker bli lurad.
Kom också ihåg att dkksek krysset är mer eller mindre på 8 årshögsta just nu. Kan förvisso gå åt båda hållen, men ett scenario med 1.25 är inte direkt omöjligt.

Snack om låg ingångslön, men snabb löneökning bör du också ta med en nypa salt.

Summorna för resor är det belopp du får dra av. Det är 30% av detta du får tillbaka. De 100 kronorna gäller förresten endast om du kör bil. Åker du tåg är det betydligt mindre.

/FT

Jag kommer nog inte att lägga mig så högt eftersom det verkar helt orimligt med någon med min profil. Jag pratade med en svensk kollega som idag arbetar i DK. Han sa inte vad han tjänar (och jag frågade inte heller) men han beskrev alla avdrag och sa även det du sa om 100 kronorna om man kör bil.

Jag jobbar idag med FX så jag har koll på dkksek och kommer att trycka på att min lön inte ska baseras på dagens skyhöga kurs.

Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Låter tämligen osannolikt med två års erfarenhet. Bank är inte direkt någon höginkomstkälla innan du kommit upp dig en bit är min erfarenhet i varje fall. Har man dessutom en så pass begränsad erfarenhet är det mycket få tjänster som erbjuder den lönen.

AG bryr sig väl inte om hur mycket man skattar heller, nu vet jag inte om AG avgift också är dyrare än här men det är väl inte orimligt om de har högre skattetryck generellt och då är det ju ännu större skäl till att man får lägre lön än tvärtom då det är dyrt för företaget att anställa.

AG bryr sig verkligen inte om hur mkt man skattar. Jag kommer nog lägga mig kring 44 så kan det förhandlas ned till 38. Mitt breakeven är på 36,5 (då blir mitt netto plus minus noll mot vad det är idag.)

Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Så var det. 50K med bil och 8 kr med buss tåg.

Jag tycker ändå TS borde kolla upp vad lönerna ligger på för en bankkamrer i Danmark. Jag hade 45K för ett jobb som nog borde klassas i samma nivå. Det borde vara minst 50 idag iallafall.

Jag hade kursen 1,50 som bäst när jag jobbade där. Rasslade till rätt bra på svenska kontot efter överföring.

https://www.oresunddirekt.se/ekonomi...-skatteskyldig

Tack för dina kloka inlägg batteridrift, dina bidrag har varit hjälpsamma.
Citera
2017-12-18, 22:01
  #26
Medlem
Friar Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggez
Superbra tips. Uppskattar det verkligen.
Åker ner den 18e för att träffa teamet för en sista "intervju". Tror inte det blir så mycket utfrågning men ska träffa cheferna så lär väl få reda på detaljer då.

Du skulle träffa dem idag. Hur gick det?

//FT
Citera
2017-12-19, 07:34
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickkgur
du har alldeles för höga tankar om dig själv men jag vill att du själv kommer fram till det jag säger. det kommer att ta ett bra tag innan du begriper vad det handlar om. varför skulle de ta dig när det finns en uppsjö med danskar som kan språket som de skulle kunna ta. man ska jämföra äpplen med äpplen och inte med päron och äpplen som du gör. man ska jämföra de andra som har h e l a två-tre års erfarenhet som redan finns i danmark jämfört med dig. deras egna danskar tillför ju mer än du men de vill inte betala för det så de tar dig för att du är billigare. de vet exakt var lönerna går och vilka utgifter man har och vad det blir över. det är en bank, de har redan kartlagt allt.
Jag har aldrig upplevt att man tjänat mindre i Danmark jämfört med en dansk, särskilt inte på större arbetsplatser med många nationaliteter, men det varierar säkert. Att ha ett par års erfarenhet är alltid positivt.
Citera
2017-12-26, 00:17
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friar Tuck
Du skulle träffa dem idag. Hur gick det?

//FT

Tjena FT och god fortsättning på dig!
Inga summor har ännu nämnts till mitt missnöje. Återkommer med mer info den första veckan i januari.
Citera
2017-12-26, 00:18
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Jag har aldrig upplevt att man tjänat mindre i Danmark jämfört med en dansk, särskilt inte på större arbetsplatser med många nationaliteter, men det varierar säkert. Att ha ett par års erfarenhet är alltid positivt.

Håller med dig, tror du har rätt.
Citera
2018-01-12, 23:41
  #30
Medlem
Friar Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggez
Tjena FT och god fortsättning på dig!
Inga summor har ännu nämnts till mitt missnöje. Återkommer med mer info den första veckan i januari.

Så.... Nu tror jag att det är dags att informera om vad som händer min unge herre.
//FT
Citera
2018-01-25, 08:20
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friar Tuck
Så.... Nu tror jag att det är dags att informera om vad som händer min unge herre.
//FT

Självfallet. Where are my manners?! Jag landade på 38DKK i månaden.
Pensionsavsättningen är 10,5 procent från ftg och 5,25 från mig.
Citera
2018-01-25, 08:46
  #32
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggez
Självfallet. Where are my manners?! Jag landade på 38DKK i månaden.
Pensionsavsättningen är 10,5 procent från ftg och 5,25 från mig.
Grattis!

Titulerar mig numera som officiell lönerådgivare inom danska finansbranschen

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ah missuppfattade att du hade 2 års erfarenhet av samma(?) tjänst. Då ska du definitivt fläska på med 38.
Citera
2018-01-25, 18:35
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Grattis!

Titulerar mig numera som officiell lönerådgivare inom danska finansbranschen

Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback