Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 19:51
  #1
Medlem
Pungsnoppens avatar
Läkarna i Lund slår larm pga det jag citera lite längre ner och då undrar jag
hur i bövelen kan människor som påstår sig vara på flykt oavsett om det är riktiga flyktingar eller som majoriteten av dessa som är välfärdsökare få gratis transplantationer och livslång vård som kostar miljontals krono? få transplantationer överhuvudtaget när det sägs vara brist på donatorer?

Får dessa välfärdsökare även förtur före svenska medborgare vad gäller att få organ?

Risken är nu att kriminella skickar över patienter som vill köpa organ på svarta marknaden till Sverige för gratis transplantationer samt livslånga bidrag och vård. Allting gratis.


"Läkarlarm: Transplanterade patienter kan dö om de utvisas
Läkare i Lund vänder sig nu till Statens medicinsk-etiska råd angående transplantationer av hjärta och lungor på asylsökande när de inte vet om patienten kommer att få uppföljande vård."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...pa-asylsokande


Sverige världens soptipp.
Citera
2017-12-04, 19:55
  #2
Avstängd
Vi borde donera våran organ i större utsträckning i Sverige och i alla andra länder så att alla människor i behov av organ ska få det.
Citera
2017-12-04, 19:56
  #3
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Läkarna i Lund slår larm pga det jag citera lite längre ner och då undrar jag
hur i bövelen kan människor som påstår sig vara på flykt oavsett om det är riktiga flyktingar eller som majoriteten av dessa som är välfärdsökare få gratis transplantationer och livslång vård som kostar miljontals kronor samt få transplantationer överhuvudtaget när det sägs vara brist på donatorer?

Får dessa välfärdsökare även förtur före svenska medborgare vad gäller att få organ?

Risken är nu att kriminella skickar över patienter som vill köpa organ på svarta marknaden till Sverige för grattis transplantationer samt livslånga bidrag och vård


"Läkarlarm: Transplanterade patienter kan dö om de utvisas
Läkare i Lund vänder sig nu till Statens medicinsk-etiska råd angående transplantationer av hjärta och lungor på asylsökande när de inte vet om patienten kommer att få uppföljande vård."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...pa-asylsokande


Sverige världens soptipp.

Svensk regering prioriterar utlänningar med vårdbehov framför svenskar, oklart varför. En reflektion bara.
Citera
2017-12-04, 20:07
  #4
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolandLoveE
Vi borde donera våran organ i större utsträckning i Sverige och i alla andra länder så att alla människor i behov av organ ska få det.

Det krävs ganska mycket för att det skall gå att tranplantera organ. Man måste dö på sjukhus och vara frisk, det är det inte många som är ens i Sverige.
Organ kan inte transporteras så lätt, donerar du din hjärna så stiger inte sveriges iq-medeltal för det, den stannar här.
Citera
2017-12-04, 20:26
  #5
Medlem
Varför ska man donera organen?
Sjukhuset kan få betala vad det kostar.
Pengarna kan gå till de anhöriga.
Citera
2017-12-04, 22:34
  #6
Medlem
spoilers avatar
Men tänk på att det är hemskt i kriget på Balkan...

"Två av de nu aktuella exemplen rör ungdomar från Kosovo."

http://www.lokaltidningen.se/nyheter...re-416073.html
Citera
2017-12-04, 22:41
  #7
Medlem
Overklighetss avatar
Jaha. Ska man behöva avsäga sig att skänka sina organ nu också för att inte blandas in i eländet?

Ja ja. Vem tar jag kontakt med?
Citera
2017-12-04, 23:24
  #8
Medlem
Hur menar TS med " Risken är nu att kriminella skickar över patienter som vill köpa organ på svarta marknaden till Sverige för gratis transplantationer samt livslånga bidrag och vård. Allting gratis."

Hur tänker du egentligen. Ska de promenera med sin njure i en glasburk från Afghanistan till Sverige?
Ska de korsa medelhavet med en glasburk innehållandes en njure hit?

Detta var det mest idiotiska jag läst på länge. Det är människor som Pungsnoppen som sänker IQ-snittet bland oss svenskar.
Citera
2017-12-04, 23:55
  #9
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Hur menar TS med " Risken är nu att kriminella skickar över patienter som vill köpa organ på svarta marknaden till Sverige för gratis transplantationer samt livslånga bidrag och vård. Allting gratis."

Hur tänker du egentligen. Ska de promenera med sin njure i en glasburk från Afghanistan till Sverige?
Ska de korsa medelhavet med en glasburk innehållandes en njure hit?

Detta var det mest idiotiska jag läst på länge. Det är människor som Pungsnoppen som sänker IQ-snittet bland oss svenskar.

Nja.. som jag tolkar det, så påtalar TS risken att kriminella adderar organtransplantationer i Sverige till den meny av möjliga behandlingar, som de saluför till kunder med behov av en organtransplantation.
Citera
2017-12-05, 00:17
  #10
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Hur menar TS med " Risken är nu att kriminella skickar över patienter som vill köpa organ på svarta marknaden till Sverige för gratis transplantationer samt livslånga bidrag och vård. Allting gratis."

Hur tänker du egentligen. Ska de promenera med sin njure i en glasburk från Afghanistan till Sverige?
Ska de korsa medelhavet med en glasburk innehållandes en njure hit?

Detta var det mest idiotiska jag läst på länge. Det är människor som Pungsnoppen som sänker IQ-snittet bland oss svenskar.

Nej inte riktigt.
Men det märks att du antingen inte har koll på omvärlden och hur det funkar med organhandel på svarta marknaden eller så blundar du för det.
Kanske lite för magstarkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja.. som jag tolkar det, så påtalar TS risken att kriminella adderar organtransplantationer i Sverige till den meny av möjliga behandlingar, som de saluför till kunder med behov av en organtransplantation.

Ja precis, tack för att du höjer "iq snittet bland oss svenskar" som bbb100 försökte sänka.
Citera
2017-12-18, 15:58
  #11
Medlem
Snyftartikel igen: https://www.sydsvenskan.se/2017-12-1...ransplantation

15-åring från Kosovo med känt hjärtfel råkar av en tillfällighet befinna sig i Sverige med sin familj på "tillfälligt besök", då slutar hjärtat såklart att fungera och han får ett nytt hjärta av Sverige. Nu är han i livslångt behov av avancerad/dyr behandling/mediciner och bör därför få uppehållstillstånd...

Bör inte svenska organ främst gå till svenska medborgare?

Tog inte Kosovokriget slut för 17 år sedan? Ska människor därifrån verkligen kunna söka asyl i Sverige?
__________________
Senast redigerad av fettklumpen 2017-12-18 kl. 16:01.
Citera
2019-04-25, 14:41
  #12
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.dagensjuridik.se/2019/04/...tionsdomstolen

"Den 18-årige man från Kosovo som fick ett nytt hjärta transplanterat i Sverige ska utvisas, enligt ett beslut från Migrationsdomstolen i Malmö. Hans ständiga behov av vård och medicin är inget hinder. Migrationsverkets löfte om att "stödja den fortsatta vårdplaneringen" och garantin om "ett medicinskt mottagande på flygplatsen" gör att utvisningen är förenlig med Europakonventionen anser domstolen."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback