Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 23:04
  #13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Hur då? Genom att titta på vad jag använder mitt kort till?




I fallet bil så beläggs bilen med kreditspärr i fordonsregistret, och numera får du inte ”pengar i handen”om du lånar till bilköp utan banken ser till att säljaren får sina pengar.

Ja, det innebär att det är i princip omöjligt stt numera låna till pengar-i-handen-bilköp.

Så, precis som redan sagts, om du lånar till bostad eller de flesta fordon så kommer banken att (lite förenklat) pantsätta egendomen för att skydda sig.

I alla andra former av blancolån utan säkerhet spelar det ingen roll vad du säger att du ska ha pengarna till, de tittar enbart på om du klarar lånet även om du blir arbetslös och sjuk, typ.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-12-04 kl. 23:10.
Citera
2017-12-05, 01:48
  #14
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I fallet bil så beläggs bilen med kreditspärr i fordonsregistret, och numera får du inte ”pengar i handen”om du lånar till bilköp utan banken ser till att säljaren får sina pengar.

Ja, det innebär att det är i princip omöjligt stt numera låna till pengar-i-handen-bilköp.

Så, precis som redan sagts, om du lånar till bostad eller de flesta fordon så kommer banken att (lite förenklat) pantsätta egendomen för att skydda sig.

I alla andra former av blancolån utan säkerhet spelar det ingen roll vad du säger att du ska ha pengarna till, de tittar enbart på om du klarar lånet även om du blir arbetslös och sjuk, typ.

Precis som han skrev, billån/huslån så kommer dom vilja veta vilken bil/hus det handlar om samt att dom föra pengarna direkt till säljaren.

Blanklån så kan dom fråga för nyfikenhetens skull samt "försäkra" sig att pengarna inte hamnar på droger eller att du flyr landet å bosätter dig på okänt ställe och skiter i att betala tillbaka lånet.
Har tagit 2 st Lo-lån, dvs blankt lån för en som är med i facket. Dom frågade, jag sa precis vad dom skulle till. Leksaker.
Citera
2017-12-05, 13:03
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Köper du en bil så blir ju den som en säkerhet.
Köper du en rolex blir det inte riktigt samma sak.
Det finns låneinstitut som erbjuder lån utan säkerhet, alltså skiter i vad du gör med pengarna .. dock så kan du räkna med en högre ränta!

Jag skulle iofs vilja påstå att ren Rolex är minst lika värdebeständig som en bil faktiskt...
Citera
2017-12-05, 13:23
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I fallet bil så beläggs bilen med kreditspärr i fordonsregistret, och numera får du inte ”pengar i handen”om du lånar till bilköp utan banken ser till att säljaren får sina pengar.

Ja, det innebär att det är i princip omöjligt stt numera låna till pengar-i-handen-bilköp.

Så, precis som redan sagts, om du lånar till bostad eller de flesta fordon så kommer banken att (lite förenklat) pantsätta egendomen för att skydda sig.

I alla andra former av blancolån utan säkerhet spelar det ingen roll vad du säger att du ska ha pengarna till, de tittar enbart på om du klarar lånet även om du blir arbetslös och sjuk, typ.

Vet inte om jag är något specialfall men fick precis min låneansökan för bilköp godkänd. Om/när jag signerar med bank-ID betalas de ut direkt på mitt konto och jag kan göra vad jag vill med pengarna egentligen. De ringde innan bara och ställde massa frågor om penningtvätt och vad jag ska göra med pengarna.

Har iofs inga andra lån och på en bra position i bankens kund-stege.
Citera
2017-12-05, 13:56
  #17
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I fallet bil så beläggs bilen med kreditspärr i fordonsregistret, och numera får du inte ”pengar i handen”om du lånar till bilköp utan banken ser till att säljaren får sina pengar.

Ja, det innebär att det är i princip omöjligt stt numera låna till pengar-i-handen-bilköp.

Så, precis som redan sagts, om du lånar till bostad eller de flesta fordon så kommer banken att (lite förenklat) pantsätta egendomen för att skydda sig.

I alla andra former av blancolån utan säkerhet spelar det ingen roll vad du säger att du ska ha pengarna till, de tittar enbart på om du klarar lånet även om du blir arbetslös och sjuk, typ.

Nästan helt rätt. Bara en liten kommentar (då detta ändå är Flashback), banker får inte låna ut till något illegalt och de kan vara kinkiga med "oetiska ändamål".

Så säg inte att pengarna ska gå till IS, horor och knark.
Citera
2017-12-05, 14:29
  #18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Nästan helt rätt. Bara en liten kommentar (då detta ändå är Flashback), banker får inte låna ut till något illegalt och de kan vara kinkiga med "oetiska ändamål".

Så säg inte att pengarna ska gå till IS, horor och knark.

Du har såklart helt rätt
Citera
2017-12-05, 14:30
  #19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Vet inte om jag är något specialfall men fick precis min låneansökan för bilköp godkänd. Om/när jag signerar med bank-ID betalas de ut direkt på mitt konto och jag kan göra vad jag vill med pengarna egentligen. De ringde innan bara och ställde massa frågor om penningtvätt och vad jag ska göra med pengarna.

Har iofs inga andra lån och på en bra position i bankens kund-stege.

Då gissar jag att det var en bil av lite lägre värde? Eller att du tog ett blanco lån och inte ett billån?
Citera
2017-12-05, 17:20
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Som jag förstått det, verkar banker vara pigga på att låna ut till t.ex. bilar och såna större saker (så länge kreditupplysningen går igenom). Det verkar som om de dessutom alltid frågar vad man ska låna till. Varför gör de det? Det är väl min ensak om jag behöver låna till att köpa toapapper, men klarar amorteringar utan problem?

Vad händer om jag ljuger och säger att pengarna ska gå till t.ex. ett bilköp, men spenderar dem på "prylar" istället? Så länge jag alltså betalar amorteringar osv. De kan ju rimligtvis följa vad som händer med pengarna (givet att jag handlar med kort) och således "fatta misstanke". Bryr de sig?

Hur skulle det kunna vara "din ensak" att låna någon annans pengar. Långivaren vill veta vad dom har som säkerhet för sina pengar dom lånat ut.. är säkerheten toapapper= hög ränta. Är säkerheten en villa belönad till 40% = lägre ränta
Citera
2017-12-05, 18:57
  #21
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Hur skulle det kunna vara "din ensak" att låna någon annans pengar. Långivaren vill veta vad dom har som säkerhet för sina pengar dom lånat ut.. är säkerheten toapapper= hög ränta. Är säkerheten en villa belönad till 40% = lägre ränta


Ok, jag tror jag uttryckte mig bristfälligt. Om jag lånar med min 10-miljoners villa som säkerhet (inga lån), så borde de väl inte bry sig?

Vad gäller "låna någon annans pengar", så är det ju inte bankens pengar. Det är spararnas pengar. Sen finns det inga banker som lånar ut för at vara snälla, de tjänar ju pengar på det. Jag förbinder mig att betala tillbaka lånet (till massa ränta) och kan jag inte det tar de min villa. Fattar att de blir osäkrare om jag inte har nån säkerhet att backa upp med.
Citera
2017-12-05, 20:33
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Ok, jag tror jag uttryckte mig bristfälligt. Om jag lånar med min 10-miljoners villa som säkerhet (inga lån), så borde de väl inte bry sig?

Vad gäller "låna någon annans pengar", så är det ju inte bankens pengar. Det är spararnas pengar. Sen finns det inga banker som lånar ut för at vara snälla, de tjänar ju pengar på det. Jag förbinder mig att betala tillbaka lånet (till massa ränta) och kan jag inte det tar de min villa. Fattar att de blir osäkrare om jag inte har nån säkerhet att backa upp med.

Yes Då visste du ju redan Hur det låg till
Citera
2017-12-07, 12:17
  #23
Medlem
_Gallardo_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Anledningen är att om du inte kan betala dina amorteringar/räntor så tar de bilen. De är intresserade av en god säkerhet för sitt lån. De vill inte behöva sälja toapapper så därför lånar de inte ut pengar till det.

Klart som fan banken lånar ut pengar till det. Bara ta ett blancolån - sen om du väljer att köpa toapapper eller sätta allt på rött spelar ingen roll. Det enda dom bryr sig om att är kolla upp så att du har tillräckligt hög kreditvärdighet i sammanhanget. Alt 2 är att låna upp på huset och säga att man ska "renovera" eller dylikt.
Citera
2017-12-07, 13:55
  #24
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Gallardo_
Klart som fan banken lånar ut pengar till det. Bara ta ett blancolån - sen om du väljer att köpa toapapper eller sätta allt på rött spelar ingen roll. Det enda dom bryr sig om att är kolla upp så att du har tillräckligt hög kreditvärdighet i sammanhanget. Alt 2 är att låna upp på huset och säga att man ska "renovera" eller dylikt.
Blancolån har redan behandlats i tråden. Jag svarade på ett citat som handlade om vad banken accepterar som säkerhet och varför de flesta banker inte accepterar toapapper. Du kanske har någon slags specialbank som inte är så kräsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback