Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 19:16
  #1
Medlem
Soulwells avatar
Har kanske under sex år försökt komma in i styrketräningen men aldrig lyckats, slutar alltid efter några veckor.

Förra månaden lovade jag mig att jag ska fokusera på träningen och började således följa träningsschemat: https://www.reddit.com/r/Fitness/com...l_program_for/

Har hört oerhört gott om det, men nu är problemet att:

Kör jag knäböj, kanske 40 kg, känns det inte "tungt" men jag får ont i ryggen, har frågat efter form av flera på gymmet och nämligen ser det bra ut. Men jag känner inte något, utan det gör snarare ont i ryggen/högra knät.

Kör marklyft 60 kg, knäcks ryggen och jag har ryggsmärtor flera timmar efter och även dagen därpå, samma gäller för rodd (bent over row). Känns som ryggen klyver inuti med skarpa smärtor.

Kör jag bänk, känns det hyfsat, men flera på gymmet har sagt att mina handled böjs onaturligt mycket , nästan C-formade. Tar inte särskilt mycket heller, kanske 40 kg där. Även börjat få smärtor i handled.

De "mindre" övningar såsom incline dumbell press, sittande rodd eller T-bar rodd, benpress och allt annat känns himla suveränt och känns som de gör nytta.

Dock blir jag inte starkare på någon övning öht, har varit fast på samma vikt i över tre veckor. Det verkar som jag skadar kroppen mer än vad jag gör nytta med bänk/mark/knäböj. Har flera gånger tagit bort vikten och försökt få in formen, men det går inte. Har stickande smärta i nedre rygg för tillfället, kom precis från ett ryggpass.

Har ni förslag på vad jag kan göra fel? Är jag för stel? Missbildad? Dålig form, även om många betraktar det vara ok? Muscle imbalance? Kombination av alla?

Är student, men vill verkligen komma igång med styrkelyft så det stärker kroppen snarare skadar den. Finns det någon bra PT inom Stockholm (Har haft en PT på Nordic Wellness och han var urusel) som kan hjälpas åt och inte är för dyr?
Citera
2017-12-04, 19:59
  #2
Medlem
Har du svank när du kör dessa övningar?

Isåfall så åtgärda det snarast.

Hur är bålstyrkan?

Har du svank och dålig bålstyrka på det så lär det kännas som om ryggen ska knäckas
Citera
2017-12-04, 20:16
  #3
Medlem
Scherings avatar
Vad du gör för fel? Du kanske har fel teknik. Du kanske är så hopplöst otränad att du skulle behöva en personlig sjukgymnast och massör närvarande 24/7. Du kanske är överrörlig. Du kanske har testosteronbrist. Du kanske är glutenintolerant. Du kanske har en reumatologisk sjukdom, kotglidning eller en massa diskbråck.

Kör lägre vikter och maskiner ett tag. Lyssna på musik och titta på tjejer. Försök lära dig att trivas på gymmet i början istället för att överanstränga dig så du får ont. Lär du dig det så kan du öka belastningen senare.
Citera
2017-12-04, 21:09
  #4
Medlem
Jag vill ha längd, vikt, kön och ålder på TS, samt bilder på utförandet av övningar.
Citera
2017-12-04, 23:01
  #5
Medlem
Killer-queens avatar
För det första så är nog det där schemat inte särskilt lämpat för dig. Knäböjer man runt 40kg så är man med största sannolikhet nybörjare och kommer få bättre utdelning på helkroppspass. Du behöver repetera övningarna ofta och det finns inga större fördelar med all den där volymen så tidigt i träningskarriären.

För det andra har du förmodligen fel grepp i bänkpressen. Det är ganska lätt åtgärdat, gör bara så här: (FB) Smärta i handlederna, kan inte göra bröstövningar

Men ryggproblem är lite svårare att lösa. Jag får en känsla av att du kanske översvankar eftersom du får ont både i mark, böj och rodd. Ett enkelt tips är att du ser till att spänna magen allt vad du kan i övningarna, lika hårt som om du skulle ta emot ett slag mot magen.

Men det är inte säkert att det är det som är problemet. Om du skulle kunna posta en video när du gör övningarna så kommer du få mycket bättre hjälp. Du kan filma snett bakifrån så ser vi inte vem du är (ingen bryr sig ändå).
Citera
2017-12-05, 22:54
  #6
Medlem
Run3s avatar
Det länkas till ett gäng bra instruktionsfilmer i det första inlägget i denna tråden: (FB) Nybörjarträning 101 Kika på dem så kanske du får lite bra tips på hur du ska tänka när du utför basövningarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback