Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 18:16
  #1
Medlem
gubbroras avatar
Mitt kök har följande recept på vad dom kallar lussebullekladdkaka:

Kladdkaka
200 g smör
5 dl socker
1 tsk vaniljpulver
4 ägg
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk salt

Saffranstopping
3 ägg
1 pkt saffran
100 g smör
150 g vit choklad
1 krm vaniljpulver
2 dl socker
2 dl vetemjöl

Börja med kladdkakan. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 22 cm i diameter. Smält smöret i en kastrull. Rör ihop socker, vaniljpulver och ägg i en bunke.
Blanda ihop mjöl, kakao och salt, rör ner det med smöret i äggsmeten. Häll smeten i en form.
Saffranstopping: Mortla saffranet med lite socker. Blanda ihop socker, saffran och ägg.
Smält den vita chokladen. Blanda i den och resten av ingredienserna. Rör om ordentligt. Häll saffranssmeten över kladdkakesmeten och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45 minuter. Kakan kan med fördel stå kallt ett tag innan servering.

Som ni kan läsa i kommentarerna https://mittkok.expressen.se/recept/...ullekladdkaka/ så har många misslyckats med den, så även jag trots att jag använde en 25 cm form. Även min blev fullständigt flytande invändigt men efter en natt på balkongen och att en del av innehållet flutit ut så stelnade den och blev hyfsat god. Men alla bakkompetenta som finns här, är det något som ni ser är fullständigt fel i receptet som förklarar att så många misslyckas kapitalt ?
Citera
2017-12-04, 18:29
  #2
Medlem
Bakpulver?
Citera
2017-12-04, 21:16
  #3
Medlem
Du suger på att baka helt enkelt, vissa kan det andra inte.
Citera
2017-12-04, 21:26
  #4
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Du suger på att baka helt enkelt, vissa kan det andra inte.

Så kan det naturligtvis vara. Jag och ett antal andra misslyckas med receptetet. Men vi är naturligtvis inte lika usla som du,som behöver vara anonymt stöddig på en enkel fråga som du uppenbarligen inte har något som helst svar på..

Du ger intryck av att vara en person med bristande självförtronde som har fått råd att bygga upp det genom att vara anonymt stöddig (utan täclning)
Citera
2017-12-04, 22:04
  #5
Medlem
Nu kanske det inte är toppingen du menar, men jag vet att det är olika kvaliteter på choklad som man ska smälta i bakverk. Köpte en billigsort en gång, och då tog glasyren aldrig ihop. Surt när det blir så! Lycka till!
Citera
2017-12-05, 00:58
  #6
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Vart nyfiken på ämnet. Jag bakar extremt sällan men undrade lite över din beskrivning där det verkar som du häller en smet över en annan innan ugnen.
Vad skulle hända om man körde kladdkakesmeten 15 minuter i ugnen innan man häller på toppingen och kör resterande 30 minuter?
Borde inte det ge kladdkakesmeten en chans att bli fastare i konsistensen?
Citera
2017-12-05, 15:54
  #7
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortiskogen
Nu kanske det inte är toppingen du menar, men jag vet att det är olika kvaliteter på choklad som man ska smälta i bakverk. Köpte en billigsort en gång, och då tog glasyren aldrig ihop. Surt när det blir så! Lycka till!

Tror knappast att det var chokladen det var fel på "toppingen" är ingen topping utan en smet som består av bl.a vit choklad saffran etc men i stort sett hela kakan var flytande så fort jag satte kniven i den


Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Vart nyfiken på ämnet. Jag bakar extremt sällan men undrade lite över din beskrivning där det verkar som du häller en smet över en annan innan ugnen.
Vad skulle hända om man körde kladdkakesmeten 15 minuter i ugnen innan man häller på toppingen och kör resterande 30 minuter?
Borde inte det ge kladdkakesmeten en chans att bli fastare i konsistensen?

Det är inte min beskrivning det är Expressens. Uppenbarligen är vi en hel del som misslyckats med kakan. Du har helt rätt det är två olika smeter, jag hällde saffranssmeten ovanpå kladdkakesmeten.

Tror att du kan vara något på spåren när du skriver att kladdkakan kanske borde "förgräddats.
Det egendomliga är att expressen inte kommenterat beskrivningarna av de olika misslyckandena. Men något i receptet eller beskrivningen är uppenbarligen fel
Citera
2017-12-09, 11:55
  #8
Medlem
OldFashioneds avatar
Kladdkakan borde absolut gräddas först och sen på med nästa smet.
Citera
2017-12-10, 08:30
  #9
Medlem
Min första tanke är gräddningstiden. När jag gör kladdkaka på ungefär halva receptet ska den gräddas i ca 35 min. En dubbel sats plus ytterligare en uppepå den borde generera typ 1,5-2 timmars gräddning.. det är väl bara att göra sticktest emellanåt och se när den är klar.
Det skulle kanske hjälpa att förgrädda kladdkakan, men jag tror slutresultatet blir sämre än om man gräddar allt under längre tid.
Citera
2017-12-11, 09:02
  #10
Medlem
Vem plockar ut en kaka när tidsangivelsen har gått? Man använder en kaktestare och ser om den är klar. Finns det ingen antydan i receptet hur konsistensen ska vara när den ska tas ut så är det inte mycket till recept att följa.

Spontant upplever jag formen som väldigt liten för en så stor sats. Visst, man kan sänka temperaturen och låta den gå mycket längre tid i ugnen, men man får då perfekt konsistens i mitten medans kanterna blir torra. Jag skulle halverat receptet, alternativt tagit en springform på 26-28 cm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback