Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 17:52
  #1
Medlem
Jag har en kolonistuga på en mosse. Stugan är ca 60 kvm stor. Torpargrund. Det finns kallvatten men ingen toa så inget annat avlopp mer än där kallvattnet rinner ut.
Grundvattennivån är rätt hög i området pga att det är en mosse.
Jag köpte stugan i vintras och redan då märkte jag en lite konstig lukt i stugan. Jag själv kallar lukten för "mögelliknande", men ingen av alla som varit i stugan tycker att det luktar mögel. Att det luktar något håller alla med om, dock inte att det skulle vara mögel.
Textilier jag haft där luktar tydligt av denna doft.
Entrén är genom köket och det är också där vattenledningen går in i huset. Doften är som starkast där och verkar på något vis ha sitt ursprung där.
Jag har lånat en fuktmätare och känt på alla möjliga ställen i huset. Det är 0% överallt UTOM i köket under diskbänken och på en vägg som angränsar till diskbänken. Alldeles under diskbänken är det ca 60% fukt och i väggen som angränsar till diskbänken är det 15% fukt.
Det jag undrar är vilken slags expert jag ska kontakta för att reda ut vad det är som luktar, varifrån det kommer osv. Antar att en VVS-are måste tas dit i något skede, men jag vill ju också ta reda på vad det är för lukt och det kanske de inte kan svara på. Har kollat med Anticimex och de kan göra en fuktkontroll för ca 7000 kr ungefär. Men jag vill veta precis var lukten kommer ifrån och vad jag ska göra för att åtgärda saken.
Tips tas tacksamt emot ang. i vilken ordning man ska ringa olika experter, och vilka i så fall!
Citera
2017-12-04, 17:57
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Hur är stugan ventilerad?
Citera
2017-12-04, 18:07
  #3
Medlem
Luxuss avatar
Det är nog vanlig torplukt. Brukar lukta sådär i sommarstugor. Ofta Är torpargrunden boven, det är helt enkelt fuktig jord därunder som luktar. Man kan göra en jävla massa saker såsom att plasta marken, köra med avfuktare i grunden osv, bara pengar och tid sätter gränsen. Eller då trumtar man i det och kollar bara att inget växer under huset, svsmp eller mögel å sen vädrar man och tvättar dina kläder när man kommer hem. Googla torplukt

https://www.byggahus.se/forum/thread...ypgrund.15629/
Citera
2017-12-04, 18:41
  #4
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiljor
Jag har en kolonistuga på en mosse. Stugan är ca 60 kvm stor. Torpargrund. Det finns kallvatten men ingen toa så inget annat avlopp mer än där kallvattnet rinner ut.
Grundvattennivån är rätt hög i området pga att det är en mosse.
Jag köpte stugan i vintras och redan då märkte jag en lite konstig lukt i stugan. Jag själv kallar lukten för "mögelliknande", men ingen av alla som varit i stugan tycker att det luktar mögel. Att det luktar något håller alla med om, dock inte att det skulle vara mögel.
Textilier jag haft där luktar tydligt av denna doft.
Entrén är genom köket och det är också där vattenledningen går in i huset. Doften är som starkast där och verkar på något vis ha sitt ursprung där.
Jag har lånat en fuktmätare och känt på alla möjliga ställen i huset. Det är 0% överallt UTOM i köket under diskbänken och på en vägg som angränsar till diskbänken. Alldeles under diskbänken är det ca 60% fukt och i väggen som angränsar till diskbänken är det 15% fukt.
Det jag undrar är vilken slags expert jag ska kontakta för att reda ut vad det är som luktar, varifrån det kommer osv. Antar att en VVS-are måste tas dit i något skede, men jag vill ju också ta reda på vad det är för lukt och det kanske de inte kan svara på. Har kollat med Anticimex och de kan göra en fuktkontroll för ca 7000 kr ungefär. Men jag vill veta precis var lukten kommer ifrån och vad jag ska göra för att åtgärda saken.
Tips tas tacksamt emot ang. i vilken ordning man ska ringa olika experter, och vilka i så fall!

Vilket år är den byggd?
Golvbyten, ytskikt, när?
De material man använder är viktiga och idealen skiftar ibland helt okritiskt över tid.
Det behövs en helhetsbild. Marken, materialen och vid vilka tider lukten kommer och går.
Den fuktmätare du har är kanske inte rätt för alla de områden du testat den på? Mer en Timellgrej?
Om du skickar foton så kanske du kan få hjälp av någon kompetent här
__________________
Senast redigerad av FruStormufti 2017-12-04 kl. 18:53. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-12-04, 18:55
  #5
Medlem
PTHJs avatar
Gnagare eller fåglar som ligger döda någonstans och stinker eller uträttat sina naturbehov här och där.
Citera
2017-12-05, 19:49
  #6
Medlem
Elmheden: Den är vinterisolerad men ventileringshål upptill lite här och där i rummen. Jag har ventilerna alltid öppna.

FruStormufti: Den lär vara byggd tidigt 80-tal. Jag tror inte det skett något golvbyte någon gång. Såvitt jag kan se är det plastmatta på träbrädgolv. Vad som är under det, vet jag ej.
Vilket år är den byggd?

Jag har ringt en "saneringsfirma" och ställt frågan om de kan komma och kika på saken och det kostar 2500 att utföra en sådan inledande kontroll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback