Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 05:55
  #1
Medlem
Hej!

Kommer inom kort att flytta in i hus, vilket är granne med min bästa kompis som bor på andra sidan gatan. Mellan husen är det inte mer än 25 meter, och tanken vi har är att dela internetuppkoppling. Mycket på grund av att hålla kostnaderna nere. Vi har tänkt sätta en sändare på mitt hus, och en mottagare på hans hus riktade mot varandra med fri sikt.

Vi har kikat på utrustning från Ubiquiti, eftersom dem verkar jäkligt bra. Vilken av dessa är bättre än de andra, och varför? Det enda jag hittat so far är att de har lite olika mått. Vad skiljer de bägge Nanobeam åt?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?...687315,3037673

Eller har ni annan hårdvara ni rekommenderar till ungefär samma kostnad?
Citera
2017-12-04, 06:25
  #2
Medlem
Sedan laddar grannen ned barnporr och där sitter du med skägget i brevlådan.

Idén låter dumsnål.
Citera
2017-12-04, 06:55
  #3
Medlem
Låter som en dumsnål lösning.

Många gånger löser man problem genom att starta om routern. Hur ska du göra det mitt i natten om routern står hos din granne? Om saker krånglar och din granne är bortrest, ska du då ringa din granne och be denne ringa sin ISP?

Dels har du dessa praktiska problem. Ett annat är att det är ett avtalsbrott. Eventuellt är det till och med straffbart.

Hur väl litar du på din granne? Det ska till oerhört mycket för att jag skulle vilja ligga på samma router som någon annan. Jag kanske är lite paranoid, men då jag i experiment hemma har lyckats fiska fram trafik från folk som använt mitt wifi har jag blivit försiktigare.

Om du tycker att det är värt eventuella problem, praktiska, juridiska och säkerhetsmässiga samt att du inte har några moraliska dilemman så kör på. Ville bara förvarna dig. Jag tycker som sagt att det verkar rejält dumsnålt.
Citera
2017-12-04, 09:03
  #4
Medlem
Ingen dum lösning alls men allra bästa är en fast ethernetkabel mellan en router och hub.

Vet inte hur det ser ut där ni bor men försök slå knut på er själva och hitta en sån lösning. Det är så oerhört mycket bättre.

Tidigare inlägg om barnporr etc. inget att bry sig om.

Däremot bra att kunna starta om routern. Jag har iofs inte startat om min på över 2 år nu.
Citera
2017-12-04, 10:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Ingen dum lösning alls men allra bästa är en fast ethernetkabel mellan en router och hub.

Vet inte hur det ser ut där ni bor men försök slå knut på er själva och hitta en sån lösning. Det är så oerhört mycket bättre.

Tidigare inlägg om barnporr etc. inget att bry sig om.

Däremot bra att kunna starta om routern. Jag har iofs inte startat om min på över 2 år nu.

Du har vilken router?
Citera
2017-12-04, 11:25
  #6
Medlem
Nu tänker jag inte skriva vilken som är bättre eller sämre, jag tror herrn är kapabel till att läsa produkt beskrivningarna själv. Men jag ville bara intyga att Ubiquiti's produkter funkar mycket bra.
Jag har själv kört modell: M5-19 i ca två år helt problemfritt(150/150) på ett avstånd av ca 500meter. Skulle tro att vilken modell du än väljer funkar på det avstånd du tänkt dig, välj en som klarar den hastighet du vill ha. Placerar du dessa inomhus är nog 2.4ghz att föredra då 5ghz är känsligt om träd/väggar är i vägen.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/artic...-should-I-use-
__________________
Senast redigerad av _Challe_ 2017-12-04 kl. 11:32.
Citera
2017-12-04, 16:55
  #7
Medlem
Bongomans avatar
Det viktigaste är att kunna segmentera upp nätverken så ni inte har varandra i era IoT och TV-boxar. Trist om grannen byter kanal på din TV till något olämpligt när svärmor är på besök.

https://www.tradlost.se/crm/knowledgebase.php?article=2
Citera
2017-12-04, 21:12
  #8
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det viktigaste är att kunna segmentera upp nätverken så ni inte har varandra i era IoT och TV-boxar. Trist om grannen byter kanal på din TV till något olämpligt när svärmor är på besök.

https://www.tradlost.se/crm/knowledgebase.php?article=2

Inga problem med VLAN när det gäller Ubiquiti, rent sagt buslätt skulle jag säga
Citera
2017-12-04, 21:14
  #9
Medlem
Låter dumsnålt med tanke på att det troligen strider mot leverantörens villkor. För att inte tala om att det kan ge andra juridiska konsekvenser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback