Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-20, 23:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnurreSprattOnline
Be din skyddsängel om hjälp innan du går och lägger dig.


Jag är en ateist.
Citera
2017-12-24, 11:36
  #14
Medlem
Sov inte på rygg
Få inte panik, blir bara värre
Försök vicka på stortån för att vakna

Det går att lära sig att hantera detta.
Citera
2017-12-24, 11:46
  #15
Medlem
Tripportreats avatar
Jag har fått det många gånger i mitt liv och lärt mig hantera det, det gäller precis som andra sagt att blunda och påminna sig själv om att det inte är på riktigt och går över relativt snabbt.

Acceptera det för vad det är, kom ihåg att det varken är farligt eller på riktigt och håll dig lugn.

Jag ska tillägga att jag trots detta fortfarande finner det jäkligt obehagligt, men det är bara att gilla läget.

//tripportreat
__________________
Senast redigerad av Tripportreat 2017-12-24 kl. 11:49.
Citera
2018-01-25, 12:53
  #16
Medlem
Hade femton st sammanlagt igår natt till på morgonen, lika fort jag somnar om inte innan får jag det. På morgonen fick jag min första hallucination på 11 år en skugga vid ögonvrån. Blundade och när det var över gick jag upp.

Denna natten har varit kaos, kanske 6st sammanlagt. Hjärnan spelar mig ett sjukt spratt. Jag får en sömnparalys, tar den helt okej men väcker flickvännen, som får en demonisk röst och skriker med skratt "JAG SKA STRYPA DIG!" varpå jag snabbt lämnar sängen, öppnar sovrumsdörren och där står våran röda (orange) kattunge men den är svart/skugga men jag känner att det är den. Allt är för mig realistiskt, sen dras jag tillbaka till sängen, ligger på rygg, har en skugga över mig, lång med huvudet formad som en raptor dinosaurie och den stryper mig. Aldrig haft den paniken i hela mitt liv och jag har haft sömnparalys i 11 år. Även fast upptill 10 gånger på en natt tidigare men aldrig sett eller hört dessa figurer. Hörde något viskande som jag inte kunde tolka i natt.

Det spårar ur verkligen nu, jag har sovit 15-20 minuter åt gången dessa två nätter och är helt utmattad. Kan ni hantera figurerna? Närvaro har jag alltid känt och hanterat men att bli strypt, höra viskande och se grejer usch fyfan. Börjar bli galen känns de som, sömnen lurar mig, jag vet inte vad som är vaken och vad som är sömn.
Citera
2018-01-28, 08:05
  #17
Medlem
Inte fått en blund sen klockan 3 inatt. Efter senaste sömnparalysen gav jag upp..

Får först vad jag tror är en vision, tror alltså jag är vaken. Stod vid ett gammalt japanskt tempel sen
Infinner jag mig plötsligt i en sömnparalys, i mitt sovrum, än så länge känns det inte alls otrevligt, hade tillfälle att lämna kroppen men la mig ner i stället för jag ville bara få lite sömn. Nu kom det otrevliga, en förvrängd demoniskt röst säger "JAAAG VIIIL KKNUUULLA DIIIG"

Då kunde jag inte hålla mig lugn, började flaxa med både armarna och bena. Vaknade nästan på direkten.
Tur att det bara är söndag.
__________________
Senast redigerad av CB1 2018-01-28 kl. 08:09.
Citera
2018-01-28, 08:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Hade femton st sammanlagt igår natt till på morgonen, lika fort jag somnar om inte innan får jag det. På morgonen fick jag min första hallucination på 11 år en skugga vid ögonvrån. Blundade och när det var över gick jag upp.

Denna natten har varit kaos, kanske 6st sammanlagt. Hjärnan spelar mig ett sjukt spratt. Jag får en sömnparalys, tar den helt okej men väcker flickvännen, som får en demonisk röst och skriker med skratt "JAG SKA STRYPA DIG!" varpå jag snabbt lämnar sängen, öppnar sovrumsdörren och där står våran röda (orange) kattunge men den är svart/skugga men jag känner att det är den. Allt är för mig realistiskt, sen dras jag tillbaka till sängen, ligger på rygg, har en skugga över mig, lång med huvudet formad som en raptor dinosaurie och den stryper mig. Aldrig haft den paniken i hela mitt liv och jag har haft sömnparalys i 11 år. Även fast upptill 10 gånger på en natt tidigare men aldrig sett eller hört dessa figurer. Hörde något viskande som jag inte kunde tolka i natt.

Det spårar ur verkligen nu, jag har sovit 15-20 minuter åt gången dessa två nätter och är helt utmattad. Kan ni hantera figurerna? Närvaro har jag alltid känt och hanterat men att bli strypt, höra viskande och se grejer usch fyfan. Börjar bli galen känns de som, sömnen lurar mig, jag vet inte vad som är vaken och vad som är sömn.

Jobbigt. Har haft så där med. Börja sova med ögonbindel + meditations musik från YouTube. Det hälpte mig enormt. Sen tar du en vit månad också.
Citera
2018-02-27, 01:10
  #19
Medlem
Har haft många sömnparalyser. Vissa gånger springer det runt saker i rummet. Får rysningar när jag tänker på det. En gång när jag bodde i kollektiv hörde jag hur kollegan kom hem genom ytterdörren men sen blev det tyst. Försökte ropa för att se vad som hänt, blev osäker på om någon som inte borde vara där gått in. Jag försökte ropa men kunde inte få ur mig ett ljud och låg helt paralyserad. Plötsligt händer exakt samma sak igen. Hör tydligt hur någon öppnar och stänger ytterdörren. Detta händer säkert 4-5 gånger och jag liksom hör hur serien jag har på datorn inte har någon riktig ljudkälla utan virvlar liksom runt från alla håll i rummet.

Jag har som sagt aldrig sett något men känns stark närvaro och hört läskiga ljud som brus och åskknallar och även hemska röster av mer eller mindre nonsens till pladder. Vissa gånger kan jag höra distinkta meningar som blir högre och högre tills jag vaknar.

Senaste gångerna det har hänt har jag helt enkelt släppt taget och inte försökt vakna utan låtit mig sugas in i sömnen. Jag tror att det har mycket med att göra att hjärnan kämpar emot själva sömnen.
Läste i någon tråd att ett tips som brukar funka är att istället för att försöka vakna genom att öppna ögonen eller vända sig är att koncentrera sig på att röra något litet som ett finger. Detta verkar vara framgångsrikt.

Lycka till!
Citera
2018-02-28, 19:41
  #20
Medlem
davkeis avatar
Aggressivitet fungerade för mig.Tänkte att adrenalin kickar igång kroppen. Varken hörde eller såg något, möjligen då jag inte hann känna rädsla. Fast hallucinationen fanns där då jag kände en hand greppade min som drog mig upp. Därefter vaknar jag sittandes.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback