Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 23:57
  #1
Medlem
Jag satt och kollade på Agenda och där berättade de om hur dåligt det går för eleverna i skolorna runt om i Sverige.

Rätta mig om jag har fel.

Två av mina nära vänner är lärare i både svenska, matte och samhälle på gymnasienivå.
De talar om helt andra orsaker till varför det går så dåligt i skolorna.
Attityderna mot lärarna, skolk, förkastliga beteende under lektionerna samt utanför lektionerna.
Får inte glömma att majoriteten av dessa är av invandrarbakgrund. Dvs talar dålig svenska redan hemma.

Under Agenda så nämnde den ena professorn att han inte har verktygen eller rätt information att använda sig av. Eller att informationen från skolorna kommer långt senare. Därför kan man inte ge den elev som har svårigheter rätt stöd..... De menar också att lärarna är för dåliga..

I mina öron låter det som en dålig lögn i syfte att dölja något. Lärarna har visst det rätt kompetens. Finns såklart undantag...

Sanningen skulle i mina öron låta: Att lärarna inte kan arbeta på de sätt som de blivit lärda på.
Då eleverna skiter i allt och alla runt om sig. Det är kaos och hot på arbetsplatsen.
Vem fan kan jobba på en arbetsplats om ingen lyssnar eller om man blir hotad?
__________________
Senast redigerad av löl 2017-12-04 kl. 00:02.
Citera
2017-12-04, 01:11
  #2
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
När jag gick på högstadiet och gymnasiet för ca 10 år sedan var det klasser som var så svenska de kunde bli i stort sett (var en asiat i båda klasserna jag gick i), men ändå var det helt kaotiskt.
Lärarna gör nog så gott de kan, även om en del är lite väl mjäkiga. Men ett problem är att de inte får säga ifrån ordentligt, och att det inte "straffar sig" när elever är bråkiga. Som värst får de en tillsägelse, inte som förr, när bråkiga barn skickades till rektorn. Kan tänka mig att det blivit värre med fler invandrare, men i fallet skolan är det inte roten till problemet, även om det självklart förvärrar tillståndet.

Jag tror det största problemet är att man låter problembarn gå i normala klasser för att vara "inkluderande". Det var åtminstone något jag märkte under min skolgång. Morsan har berättat att det fanns något som hette Obs-klasser förr. Tror det skulle kunna vara något att ta tillbaka. Samla de bråkiga barnen på samma ställe, så slipper de i alla fall störa de ordentliga eleverna. Samt ge lärarna och skolan större befogenheter att faktiskt straffa barnen. Skicka räkningar till föräldrar vid skadegörelse till exempel. Sedan tror jag lättkränkta föräldrar är ett annat problem.

Det här är som sagt baserat på mina egna erfarenheter, när jag gick på skolor som knappt hade några invandrare alls, trots det fanns dessa problem. Flumskolan är ett rent helvete och måste reformeras rejält. Vi behöver titta på t.ex. Finland, vars skolsystem sägs vara det bästa i världen och försöka lära av det. Invandrarproblemet lär ju försvåra det hela dock, men med obs-klasser bör det kunna bli en liten förbättring i alla fall. Men även om vi slänger ut varenda invandrare så kommer inte detta problem lösa sig, eftersom det är betydligt mer komplicerat än så i detta fall.
Citera
2017-12-04, 08:13
  #3
Medlem
Fris avatar
Nu när regeringen beslutat att 9000 vuxna män som inte talar något europeiskt språk ska gå i gymnasieskolan, en ökning med 3% av totala antalet gymnasieelever i Sverige, så blir det nog bättre! Det motsvarar ytterligare en vuxen illitterat utländsk man i varje gymnasieklass i hela landet, och de lär infinna sig för det är ju det de har demonstrerat (också det olagligt, precis som allt annat i deras liv) för i månader.

Som vanligt rabblade den medietränade PK-brackan glosor om att det bara skulle vara anekdoter. Om hon är professor så är det i en sociologisk/pedagogisk teori som av maktgiriga politiska skäl förnekar uppenbara orsakssamband i verkligheten. Särskilt såna som är av avgörande betydelse för all form av undervisning. Därför saknar hon intellektuellt förmåga att dra de uppenbara slutsatserna av bl.a. ovan beslut. Därför vet jag att skolan allt snabbare kommer att bli allt sämre utan att något enda försök att vända utvecklingen kommer att göras. Alla offentliganställda är för dumma i huvet, korrumperade, ointresserade och kaotiskt organiserade för att klara av att göra någonting överhuvudtaget. Därför är framtiden för Sverige extremt enkel att förutse.

Pedofilerna, en av få grupper som ännu är motiverade att gå lärarhögskolan, lär dock bli besvikna när de sen bara finner vuxna muslimska män i sin grundskoleklass.

Debattartikel i DN "20% av lärarstudenterna kan inte skriva och läsa!":
https://www.dn.se/debatt/lararstuden...ivfardigheter/
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-12-04 kl. 08:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback