Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 23:51
  #1
Medlem
Hej.

Jag håller på och ska flytta till Prag, och har några frågor till andra som flyttat inom EU eller gått i samma tankebanor.

Först och främst: Ja, jag har googlat en hel del. Svårt att hitta konkreta svar.

1. Vad krävs egentligen vad gäller att påvisa "anledning till vistelse" när man ansöker om uppehållstillstånd?

2. Många säger att man inte behöver dokumentera särskilt mycket, och att man får stanna längre utan särskild anledning. Kan någon förklara?

3. Frugan är från USA. Hur krångligt är det att få med henne?
Citera
2017-12-04, 00:40
  #2
Medlem
3 månader, sen måste du registrera dig. Har du inget jobb, måste du visa upp dokument på att du klarar dig ekonomiskt.

Tänk på att du "nollas" här hemma i systemen efter en tid, bland annat din SGI .
Citera
2017-12-04, 01:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
3 månader, sen måste du registrera dig. Har du inget jobb, måste du visa upp dokument på att du klarar dig ekonomiskt.

Tänk på att du "nollas" här hemma i systemen efter en tid, bland annat din SGI .

Vad menar du med "nollas" och SGI?

Vad för typ av dokument kan styrka att jag klarar mig ekonomiskt?
Jag har jobb, dock frilans. Måste jobbet ifråga vara inom Tjeckien eller går det bra utomlands?
Citera
2017-12-04, 13:20
  #4
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Hej.

Jag håller på och ska flytta till Prag, och har några frågor till andra som flyttat inom EU eller gått i samma tankebanor.

Först och främst: Ja, jag har googlat en hel del. Svårt att hitta konkreta svar.

1. Vad krävs egentligen vad gäller att påvisa "anledning till vistelse" när man ansöker om uppehållstillstånd?

Skaffa ett kneg, enkelt finns gott om svenska jobb i Prag, kolla på xpatjobs.com

2. Många säger att man inte behöver dokumentera särskilt mycket, och att man får stanna längre utan särskild anledning. Kan någon förklara?

Du får stanna hur länge du vill eftersom det är inom EU, dock måste du registrera dig och få ett skattenummber (som våra fyra sista siffror i personnumret).

3. Frugan är från USA. Hur krångligt är det att få med henne?
Utifall hon har ett arbetsvisa i Sverige, gäller det bara i Sverige och hon måste starta processen igen.

Jag har bott i flertalet Europeiska länder sedan ca 2005, kan försöka svara så gott jag kan utifall du har fler frågor.
Citera
2017-12-04, 14:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
1. Vad krävs egentligen vad gäller att påvisa "anledning till vistelse" när man ansöker om uppehållstillstånd?

Skaffa ett kneg, enkelt finns gott om svenska jobb i Prag, kolla på xpatjobs.com

2. Många säger att man inte behöver dokumentera särskilt mycket, och att man får stanna längre utan särskild anledning. Kan någon förklara?

Du får stanna hur länge du vill eftersom det är inom EU, dock måste du registrera dig och få ett skattenummber (som våra fyra sista siffror i personnumret).

3. Frugan är från USA. Hur krångligt är det att få med henne?
Utifall hon har ett arbetsvisa i Sverige, gäller det bara i Sverige och hon måste starta processen igen.

Jag har bott i flertalet Europeiska länder sedan ca 2005, kan försöka svara så gott jag kan utifall du har fler frågor.

Tack för hjälpsamma svar.

Vet du om anställning på bemanningsföretag skulle räcka som anledning att stanna? Som ett sista alternativ om allt annat jobb skulle skita sig, menar jag då.

Har prickar i brottsregistret någon betydelse för anställning?

Frugan har inget arbetsvisum. Vi har rest runt i världen i ett par år och frilansat, så det har inte behövts. Dock kan hon nu "åka snålskjuts" på min fria rörlighet sen vi gift oss, men jag får anta att hon helst bör skaffa jobbkort eller dylikt i Tjeckien för att få stanna.
Citera
2017-12-04, 14:38
  #6
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Tack för hjälpsamma svar.

Vet du om anställning på bemanningsföretag skulle räcka som anledning att stanna? Som ett sista alternativ om allt annat jobb skulle skita sig, menar jag då.

Har prickar i brottsregistret någon betydelse för anställning?

Frugan har inget arbetsvisum. Vi har rest runt i världen i ett par år och frilansat, så det har inte behövts. Dock kan hon nu "åka snålskjuts" på min fria rörlighet sen vi gift oss, men jag får anta att hon helst bör skaffa jobbkort eller dylikt i Tjeckien för att få stanna.



Vet du om anställning på bemanningsföretag skulle räcka som anledning att stanna? Som ett sista alternativ om allt annat jobb skulle skita sig, menar jag då.

Dom kommer inte kasta ut dig, som EU medborgare har du rätt att vara där, men glöm någon financiell ersättning. Jobba, dö, eller dra helt enkelt.

Har prickar i brottsregistret någon betydelse för anställning?

Det hade även jag, dom har försvunnit nu, utifall du får frågan om du någonsin har blivit dömd för ett brott, säg nej. Så kommer dom nöjja sig med det.

Frugan har inget arbetsvisum. Vi har rest runt i världen i ett par år och frilansat, så det har inte behövts. Dock kan hon nu "åka snålskjuts" på min fria rörlighet sen vi gift oss, men jag får anta att hon helst bör skaffa jobbkort eller dylikt i Tjeckien för att få stanna.

Ah, där har vi en klurigare fråga, polare ifrån Sydamerika som har gift sig med tjejer i landet jag bor har fortfarande endast rätt att jobba här.
Utifall hon redan kan åka snålskjuts på dig så kan jag aldrig ana att det är ett problem, i värsta fall kan hon ju bara kalla sig turist. Utifall hon vill knega så blir det där jag kan tänka mig att hon måste ansöka om ett arbetsvisa. Utifall det är lättast att göra innan eller när du redan är där kan jag dock inte svara på.

Kontakta Amerikanska ambasaden i Tjeckien för att vara säker skulle jag göra.
__________________
Senast redigerad av RingInteSnuten 2017-12-04 kl. 14:40.
Citera
2018-02-15, 11:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Hej.

Jag håller på och ska flytta till Prag, och har några frågor till andra som flyttat inom EU eller gått i samma tankebanor.

Först och främst: Ja, jag har googlat en hel del. Svårt att hitta konkreta svar.

1. Vad krävs egentligen vad gäller att påvisa "anledning till vistelse" när man ansöker om uppehållstillstånd?

2. Många säger att man inte behöver dokumentera särskilt mycket, och att man får stanna längre utan särskild anledning. Kan någon förklara?

3. Frugan är från USA. Hur krångligt är det att få med henne?

Hej, jag flyttade till Prag för snart 13 år sedan. Angående prickar i brottsregistret så kollar dom inte sånt generellt sett. Bara om du skulle starta ditt eget företag.
Jag har en Amerikansk fru som nu har nån typ av EU pass som gör att hon inte behöver ett visum. Hon hade dock en hel del problem med allt gllande visum före vi var gifta.
Citera
2018-02-16, 12:08
  #8
Medlem
ScabbedSaints avatar
Bodde i Prag i 7 1/2år, registrerade mig aldrig och hade aldrig nå problem..
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2895735

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback