Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 23:25
  #1
Medlem
Jag fick information av min bank att jag får lov att spara 35% av min inkomst avdragsgiltigt från mitt AB. Jag får sendan plocka ut dessa pengar eller till efterlevnad mot skatt. Men jag förstår inte fördelen av att låsa kapital i kanske 20 år som ja ändå måste skatta för. Jag kan ju ändå plocka ut vinst varje år som jag skulle kunna placera på ett Isak konto istället. Då är ju pengarna inte låsta. Eller varför ska man extra pensionsspara om man har ett AB. Vad är det för fördel att låsa pengar?
Stämmer det om jag pensionssparar från mitt AB dom 35% av lönen att jag kan plocka ut dem skattefritt när jag fyllt 55 år i Portugal skattefritt ?
Citera
2017-12-03, 23:57
  #2
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Jag fick information av min bank att jag får lov att spara 35% av min inkomst avdragsgiltigt från mitt AB. Jag får sendan plocka ut dessa pengar eller till efterlevnad mot skatt. Men jag förstår inte fördelen av att låsa kapital i kanske 20 år som ja ändå måste skatta för. Jag kan ju ändå plocka ut vinst varje år som jag skulle kunna placera på ett Isak konto istället. Då är ju pengarna inte låsta. Eller varför ska man extra pensionsspara om man har ett AB. Vad är det för fördel att låsa pengar?
Stämmer det om jag pensionssparar från mitt AB dom 35% av lönen att jag kan plocka ut dem skattefritt när jag fyllt 55 år i Portugal skattefritt ?
Lite luddigt formulerat. Du får alltså spara pengarna avdragsilt, men du måste ändå betala skatt om du tar ut dom senare? Är det samma skatt du då betalar så är det väl ingen egentlig fördel utom att du inte blir lockad att slösa bort pengarna på skit, om jag förstår det rätt. Isak konto=ISK konto antar jag? Ja om du inte är typen som gör av med pengar så fort du får dom så tycker jag att det låter som en bättre ide. Antar att banken vill att du ska spara hos dom så att dom kan sätta pengarna i deras egna fonder så att dom kan tjäna pengar på dig.
Citera
2017-12-04, 00:46
  #3
Medlem
Du får ju sätta av 35% utan att betala skatt. Sätter du in på ISK så är det redan skattade pengar.

Sök på "pensionsväxla". Oerhört förmånligt.
Citera
2017-12-04, 05:32
  #4
Medlem
Det är aldrig förmånligt att låsa dina pengar.
Jag själv började pensionsspara när jag var 18 år, för att jag tänkte att jag skulle gå i pension vid 55 år.
Nu ska man ändra på lägsta pensionsåldern från 55 år till 62 år eller något sådant. Således har jag blivit blåst och mina pengar går ej att ta ut innan 62 års ålder.

Rätt som det är så ändras åldern igen eller så kanske pensionen tas bort helt. Vad händer med dina pengar då?
Det är bättre att ha pengarna till eventuella husköp eller liknande. Att sänka dina levnadsomkostnader är bättre än att få en bra pension. Det tjänar du på.
Citera
2017-12-04, 07:12
  #5
Medlem
Om det är avdragsgiltigt, varför inte göra det då?

Löntagarna avsätter till pension och det gör även normalt tänkande egenföretagare.
Jovisst - du kan spara på ditt ISK men vad gör du när du har köpt din fina gård med
ISK pengarna men sedan vid 65 års ålder står utan pension?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback