Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 22:57
  #1
Medlem
Är det någon som har kört alla eller flera av dessa CAD program Blender, FreeCAD, OpenSCAD eller vet ett annat cad program som man kan använda för att skapa och redigera 3D modeller. De flesta har väl hört om Blender men är det mest bästa / mest använda alternativet?
Jag är ju en casual CAD:are och behöver inte ha något proffsigt program i egentligen men det tycker att det kunde vara intressent att veta vilket som är bästa eller mest använt?
Citera
2017-12-04, 04:43
  #2
Avstängd
Blender är inget CAD-program, men det är mer än utmärkt för 3D-grejer.
Citera
2017-12-04, 13:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Blender är inget CAD-program, men det är mer än utmärkt för 3D-grejer.
Hur menar du när du säger att det inte är ett CAD program? Vad skullle du kalla Blender för då?
Citera
2017-12-04, 23:08
  #4
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densnallakillen
Hur menar du när du säger att det inte är ett CAD program? Vad skullle du kalla Blender för då?
Blender är till för spel, film, bilder osv ibland benämns det CGI till skillnad från CAD som ofta är kopplat som ritning till saker som ska produceras på riktigt. CAD arbetar med solida modeller medan du i programvaror som blender arbetar med ett skal. Ett visst överlapp förekommer dock. Vad är det du tänkt producera?
Citera
2017-12-05, 13:33
  #5
Medlem
Tänkte försöka göra rita hus och liknade på skoj i CAD. Alltså inget allvarligt som ska publiceras eller som måste bli klart.
Eventuellt tänkte jag köpa en pocketchip pda och i så fall tänkte jag även något använda något CAD program för att göra skal till den.
Citera
2017-12-05, 13:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densnallakillen
Hur menar du när du säger att det inte är ett CAD program? Vad skullle du kalla Blender för då?

Blender är i första hand ett 3D modellerings- och animeringsprogram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback