Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 21:42
  #1
Avstängd
Viktigt att man känner till bakgrunden för att kunna förstå föreställningen.

Bakgrund
Varför är våra fysiska lagar som de är, vilka är vi och hur hamnade vi här. Sådant försöker kosmologin besvara med hjälp av fysiken. Vikta upptäckter i denna strävan har varit big bang och inflationsteorin. På randen står nu mörk materia och kanske strängteorin. I spetsen har vi också frågor som vi idag är chanslösa mot, bl.a. frågan om vad fasiken medvetandet är för något och varför det finns någonting snarare än ingenting. Många hypoteser, färre svar.

En populär familj av hypoteser är att det finns massor med universum med olika lagar, och att lagarna sätts vid big bang och förändras under tid, och att det sker big bangs lite överallt. Rimligt är kanske att. I det här noterar man också att vi människor antagligen är för korkade för att kunna inse vad det är som egentligen händer, att vi saknar de sinnena. Öron, ögon, känsel och ett rationellt tänkande starkt färgat av vår evolution räcker inte vars optimala läge beviserligen inte är att tolka verkligheten som den egentligen faktiskt är.

Och varför det skulle finnas många universum kan man diskutera.

Nog om det, detta kan diskuteras, men det är inte dit jag vill komma. I den här familjen av multiversum så finns hypotesen om att de flesta unversum bör vara någon slags "medioker variant", dvs någon form av "medelunversum". Rimlig tanke. Hade vi hamnat någon annan stans där liv inte kan finnas så hade vi inte diskuterat detta. Hade vi hamnat i ett jättesnällt universum, eller ett mediokert som vårat, så hade vi kanske diskuterat detta, som nu i den här tråden.

Frågan
Ett mediokert universum borde snarare bestå av kaos isåfall. Och om universumet kan bli precis vad som helst så borde det inte spela någon roll för liv ifall universum är kaosartat eller så pass stabilt som vårat är.

Varför ser vi isåfall inte mer kaos i vår värld? Giraffer som växer fram ur tegelväggar, glasögon som sväljer kontainrar med sand och annat konstigt? Vårt medvetande skulle kunna vara bestående i en sådan värld. Är vår värld extremt märklig jämfört med andra utan att vi förstår det själva?

Jag hade förväntat mig att ett mediokert universum skulle bestå av totalt kaos, med och utan liv. Det lilla "kaos" vi har i kvantfysiken är inget att hänga upp i julgranen.
Citera
2017-12-03, 21:50
  #2
Medlem
Varje rad är en aggregerad form av raden under:

Psykologi
Biologi
Kemi
klassisk fysik
kvantfysik
medvetande

En del tror felaktigt att medvetande, som står på sista raden, ska stå först.
Citera
2017-12-03, 21:52
  #3
Medlem
Dina frågor känns mer filosofiska än fysiska. Finns mycket intressant att insupa på tuben, lycka till!


https://www.youtube.com/watch?v=uQSoaiubuA0

Edit: En fråga till TS, skulle universum existera utan biologiskt liv, utan ett medvetande som observerar det?
__________________
Senast redigerad av P-o-beln 2017-12-03 kl. 21:59.
Citera
2017-12-03, 22:30
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Dina frågor känns mer filosofiska än fysiska.

Nope, då har du missuppfattat mig. Här söker vi en fysisk approach.


Citat:
Edit: En fråga till TS, skulle universum existera utan biologiskt liv, utan ett medvetande som observerar det?

Antagligen, i någon mening av "existens" utan att någon uppfattar det. Men det är hypotetiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Varje rad är en aggregerad form av raden under:

Psykologi
Biologi
Kemi
klassisk fysik
kvantfysik
medvetande

En del tror felaktigt att medvetande, som står på sista raden, ska stå först.

Jag håller med. Det finns dock en del epistemologiska bekymmer här. Men stort sett håller jag med dig. Faktum är dock att vi vet väldigt lite. Ändå har jag haft samma tankar där om att medvetandet ligger i grunden.

Men jag skulle också vilja påstå att det är ganska "anthropomophiskt" att tänka så. Det kan ju finnas saker bortom medvetandet som vi inte förstår ännu och kanske aldrig förstår och att medvetandet varken är speciellt eller centralt.
Citera
2017-12-04, 09:17
  #5
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
En fråga till TS, skulle universum existera utan biologiskt liv, utan ett medvetande som observerar det?

Mitt svar på den frågan är följande:
Javisst, universum fanns även under den tiden det ännu inte fanns nåt medvetande som observerade det. Medvetandet kom först senare.
Citera
2017-12-04, 09:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Nope, då har du missuppfattat mig. Här söker vi en fysisk approach.




Antagligen, i någon mening av "existens" utan att någon uppfattar det. Men det är hypotetiskt.



Jag håller med. Det finns dock en del epistemologiska bekymmer här. Men stort sett håller jag med dig. Faktum är dock att vi vet väldigt lite. Ändå har jag haft samma tankar där om att medvetandet ligger i grunden.

Men jag skulle också vilja påstå att det är ganska "anthropomophiskt" att tänka så. Det kan ju finnas saker bortom medvetandet som vi inte förstår ännu och kanske aldrig förstår och att medvetandet varken är speciellt eller centralt.
Ja, frågan är hypotetisk. Du verkar tveksam, kan du inte svara ja eller nej?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback