Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-03, 20:36
  #1
Medlem
http://www.imdb.com/title/tt5753856/

Någon som sett eller börjat se denna serie?

Tycker det är intressant att den är tysk, skoj med lite omväxling. Som många säger verkar det vara en lite vuxnare/mörkare version av Stranger Things. Det finns en hel del likheter. Har bara sett ett avsnitt hittills och det var bra.
__________________
Senast redigerad av Eruannon 2017-12-03 kl. 20:40.
Citera
2017-12-03, 22:55
  #2
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
http://www.imdb.com/title/tt5753856/

Någon som sett eller börjat se denna serie?

Tycker det är intressant att den är tysk, skoj med lite omväxling. Som många säger verkar det vara en lite vuxnare/mörkare version av Stranger Things. Det finns en hel del likheter. Har bara sett ett avsnitt hittills och det var bra.

Såg färdigt säsong 1 igår och innan jag började se serien så var jag inte så jätte pepp av att se den, då den är på tyska. Blev positivt överraskad! Serien blir bättre och bättre, så nu är det bara att invänta säsong 2. Håller med om att det är en vuxnare version av stranger things. Kommer inte bli förvånad om amerikanarna gör en US version av denna serie!
Citera
2017-12-03, 23:11
  #3
Medlem
Först vill jag säga att den har ju inte över huvudtaget någon likhet med Stranger Things så då kan vi släppa det med det sagt så sträckkollade jag på alla avsnitt igår och den var fantastisk. Snopet slut om det inte blir någon säsong 2 som inte är spikad ännu!
Citera
2017-12-05, 11:53
  #4
Medlem
dooks avatar
Förstår inte varför folk försöker likna serien vid andra bara för att temat är mystik och science fiction. Den står för sig själv och liknar ingen annan tycker jag, tyskarna har gjort ett fantastiskt jobb. De kastar ur sig en och annan långfilm som jag personligen tycker är bra, sen smäller de till med den här serien. Vad fan hände? Foto, ljud, musik, manus, skådepelare sitter som en smäck. Se den.
Citera
2017-12-05, 21:50
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Har sett klart första säsongen och var en kul överraskning. Tycker man kunde hålla ihop det fint och man får hoppas det blir en säsong 2. Tyskarna har ju gjort bra serier förr men det är mer så att det sällan de når en större publik. Klart fördel med Netflix som då satsar på sådana här lokala produktioner.
Citera
2017-12-06, 01:29
  #6
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dook
Förstår inte varför folk försöker likna serien vid andra bara för att temat är mystik och science fiction. Den står för sig själv och liknar ingen annan tycker jag, tyskarna har gjort ett fantastiskt jobb. De kastar ur sig en och annan långfilm som jag personligen tycker är bra, sen smäller de till med den här serien. Vad fan hände? Foto, ljud, musik, manus, skådepelare sitter som en smäck. Se den.
Håller med, bra foto, ljud, manus osv. Mycket bättre i jämförelse med andra tidigare serier från Tyskland.

Men kan också hålla med andra om att det finns likheter med Stranger Things och till och med Steven Kings böcker (topografi tillåter maskhål till okända dimensioner), kanske till och med Twin Peaks (dualismen) . Även likheter med foto och tick tock mystik från franska versionen av serien The Returned.

Mitt enda minus för Dark är att det ibland var svårt hålla reda på karaktärernas ansikten, namn, från vilket årtionde de hörde hemma i vilket årtionde de befann sig.
Men beror kanske på att jag var ofokuserad när jag såg Dark..

ps. se gärna Les Revenants (The Returned) - finns hos netflix under namnet Gengångare
__________________
Senast redigerad av caras 2017-12-06 kl. 02:16.
Citera
2017-12-06, 22:15
  #7
Medlem
TaxMonkeys avatar
Är tre avsnitt in. Synnerligen välproducerad serie med mycket intressant premiss. Ska sträckkolla resten till helgen tror jag.
Citera
2017-12-11, 15:49
  #8
Medlem
Jag slukades in i serien på nolltid. Jag längtar till säsong 2. Denna serie är något speciellt
Citera
2017-12-11, 18:48
  #9
Medlem
Yaroshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Mitt enda minus för Dark är att det ibland var svårt hålla reda på karaktärernas ansikten, namn, från vilket årtionde de hörde hemma i vilket årtionde de befann sig.
Men beror kanske på att jag var ofokuserad när jag såg Dark..
Jao, det var lite bökigt hålla reda på det. Beror nog också på att jag inte är helt fokuserad.... Jobbar ofta samtidigt.

Men den var klart sevärd.
Citera
2017-12-15, 11:28
  #10
Medlem
Stones avatar
Bästa på länge men den skall nog ses två gånger. Mycket bra stämning i hela serien, påminner lite om Bron. Har sista avsnittet kvar.
Citera
2018-01-07, 03:00
  #11
Medlem
fernebos avatar
Riktigt bra serie, även om den krävde ett ovanligt stort engagemang. Var tvungen att se om de inledande avsnitten och ha wikisidan uppe för att bena ut persongalleriet under tre olika tidsepoker. Dock verkligen värd det lilla extra besväret.

Spännande, snygg och fascinerande. Det bästa som kommit från Tyskland!
__________________
Senast redigerad av fernebo 2018-01-07 kl. 03:03.
Citera
2018-01-07, 04:16
  #12
Medlem
SilviaNights avatar
Såg klart sista avsnittet precis. Dra åt helvete vilken serie.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback