Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-03, 20:22
  #1
Medlem
Jag vet hur kontroversiell dessa mediciner är, men skulle vilja veta lite mer.

Har fått Gabapentin av min läkare mot GAD. I Sverige skriver man hellre ut Lyrica för psykiatri dock, men jag lyckades övertala. Testat Lyrica och mådde inte alls bra på den.

Första dagen med Gabapentin fick jag den välkända euroforin (som att ta 3in1 av benzo, opiat och amfetamin). Detta är dock inte varför jag tar den utan jag vill åt den stämningsstabiliserande effekten.

Dag 3 är detta som väntat borta. Många ökar dosen för de tror att det är så man ska må, men det kommer bara försvinna så fort kroppen vänjer sig. Men hur är den terapeutiska effekten, kommer den dröja längre? Konstigt nog har den hjälpt min intryckskänslighet/hjärntrötthet pga av utbrändhet (!) Erfarenheter tas gärna emot
__________________
Senast redigerad av Roxyn 2017-12-03 kl. 20:32.
Citera
2017-12-05, 18:04
  #2
Medlem
Judinnas avatar
Vilken dos börjar man då på?
Citera
2017-12-08, 02:43
  #3
Medlem
Gerbaniss avatar
Hur mådde du inte bra på Lyrica? Det är i princip samma sak ... bara det att Lyrica är tre gånger starkare, och har en linjär biotillgänglighet (Gabapentin kan man bara ta upp en viss mängd åt gången).

Klinisk effekt uppnås snabbt. (Om den uppnås alls, via Gabapentin ...)
Citera
2017-12-08, 02:51
  #4
Medlem
Peyzs avatar
Jag har hållt på länge med lyrica och jag kan säga att jag fick hemska biverkningar till slut. Lyrica sätter hela kroppen ur balans och när du väl går av ett långvarigt bruk så kommer det tar några år innan innan du är återställd igen..
Ska de va så ska de va benzo.
Egentligen är båda skit men benzo är fan så mycket bättre än lyrica.
Citera
2017-12-08, 11:59
  #5
Medlem
Jag måste ha något enzymfel då 200 mg/dag Gabapentin är mer än väl på mig (behöver alltid pytte doser av mediciner av nån anledning). Euroforin har försvunnit nu äntligen, inge kul att känna sig manisk nästan.

Min ångest är borta. Första medicinen som inte ger mig biverkningar (ännu iaf), depression borta, stress/rusande tankar borta, långtidsminne och koncentration tillbaka, hjärntrötthet mildras (är utbränd), kan hantera intryck bättre (som ljus, rörelser och färger), restless legs borta, stelhet borta, min akne klarnar upp, aptiten har reducerats till normal nivå. Mer energi. Kan slutföra saker. Ja, så bra har jag inte ens mått på benzo. Har ALDRIG fått placebo effekt utan bara biverkningar och värre mående på mediciner.

Jag tar riskerna för tolerans, poop-outs och annat, håller det inte så håller det inte helt enkelt. Har fått mitt liv tillbaka efter att år av ångest började förstöra mig fysiskt med utbrändhet och allt möjligt (stress och ångest gör stor skada på kroppen det med – var en grönsak i över 1,5 år. Tappade minnet helt och kunde inte gå mer än runt huset innan jag svimmade första månaderna). Har dessutom testat i princip alla antidepp du kan tänka dig. Varenda SSRI på marknaden. Senast Fevarin som jag trodde skulle fungera men blev till slut mer och mer suicidal. Testat kosttillskott för flera tusentalskronor.
__________________
Senast redigerad av Roxyn 2017-12-08 kl. 12:12.
Citera
2017-12-17, 21:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Min ångest är borta. Första medicinen som inte ger mig biverkningar (ännu iaf), depression borta, stress/rusande tankar borta, långtidsminne och koncentration tillbaka, hjärntrötthet mildras (är utbränd), kan hantera intryck bättre (som ljus, rörelser och färger), restless legs borta, stelhet borta, min akne klarnar upp, aptiten har reducerats till normal nivå. Mer energi. Kan slutföra saker. Ja, så bra har jag inte ens mått på benzo. Har ALDRIG fått placebo effekt utan bara biverkningar och värre mående på mediciner.

Låter ju helt underbart. Grattis.

Erkänner att jag är avig till pregabnin och gabapentin. Kanske gav jag inte dem tillräcklig med tid eller var det annan medicinering som störde.. Blir nyfiken på om det också håller i längden eller i varje fall en längre tid.

Hur länge har du använt det nu? Still going strong?
Citera
2017-12-18, 06:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JHook
Låter ju helt underbart. Grattis.

Erkänner att jag är avig till pregabnin och gabapentin. Kanske gav jag inte dem tillräcklig med tid eller var det annan medicinering som störde.. Blir nyfiken på om det också håller i längden eller i varje fall en längre tid.

Hur länge har du använt det nu? Still going strong?


Ja det rullar på känns märkligt att vara ångestfri då känslan är mycket mer naturlig än benzo. På Gabapentin är det som ångesten är helt borta istället för locket på. Har minskat dosen till 150 mg dock då jag tycker det ger tillräcklig effekt, men jag är uppenbarligen väldigt känslig.
Citera
2017-12-18, 07:30
  #8
Medlem
Måste kännas underbart att du hittat rätt medicin!
Citera
2017-12-18, 19:45
  #9
Medlem
Själv testade jag lyrica mot min konstanta ångest...den hjälpte inte ett skit. Men kan gabapentin funka? Lr är de likvärdiga?
Citera
2017-12-20, 20:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Själv testade jag lyrica mot min konstanta ångest...den hjälpte inte ett skit. Men kan gabapentin funka? Lr är de likvärdiga?

Jag anser dem ganska lika. Är ju så även i "teorin".

Sedan kan det eventuell ändå vara värt att prova. Särskilt biverkningsprofilen kan kanske vara lite olika. Men tveksam..

Upplevde för övrigt som dig. Inte så bra distinkt ångestlindring. Däremot en del biverkningar som eufori, svårt att samla tankarna mm.
Citera
2018-01-06, 18:15
  #11
Avstängd
Effekten kommer direkt sen hur du kan välja gabapentin före lyrica övergår mitt förstånd gabapentin som har lunginflammation och massa såna sjuka biverkningar förstår inte hur man ens kan tillåta sånt gift
Citera
2019-06-03, 15:25
  #12
Medlem
Vad skiljer dessa åt egentligen, lyrica vs gabapentin?

Har provat lyrica för min ångest men fick mkt biverkningar i form av dåsigheten mm. Var uppe i 300 mg/dag som mest och då nästan slöddrade jag och var trött/dåsig.... vet inte om den hjälpte mot ångesten
Är det lönt att testa Gabapentin mot ångest?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback