Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 19:44
  #1
Medlem
På diverse taekwondouppvisningar och dylikt brukar man ibland få se hur de slår sönder block av lättbetong, ibland flera stycken efter varandra.

Jag brukar ta mig lite för pannan och tycka det ser löjligt ut, men måste ändå undra. Hur svårt är det egentligen? Skulle en medelsvensson klara av det eller lära sig på några försök?
Citera
2017-12-03, 19:55
  #2
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
På diverse taekwondouppvisningar och dylikt brukar man ibland få se hur de slår sönder block av lättbetong, ibland flera stycken efter varandra.

Jag brukar ta mig lite för pannan och tycka det ser löjligt ut, men måste ändå undra. Hur svårt är det egentligen? Skulle en medelsvensson klara av det eller lära sig på några försök?
För många år sedan fick en japansk kampsportsmästare frågan om hur många tegelstenar han kunde slå sönder.

Svaret var riktigt roligt.
-Vet inte, det är så sällan man blir attackerad av ett hus.
Citera
2017-12-03, 20:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
För många år sedan fick en japansk kampsportsmästare frågan om hur många tegelstenar han kunde slå sönder.

Svaret var riktigt roligt.
-Vet inte, det är så sällan man blir attackerad av ett hus.

Haha, klockrent svar
Citera
2017-12-03, 23:11
  #4
Medlem
one_sizes avatar
Om man kollar trådar i gamla kampsportforum som bullshido och map så kan det oftast sammanfattas som att det kräver skicklighet men inte nödvändigtvis som man tror: du ska veta vilken sort trä och lera ska användas, hur dessa ska torkas (ibland ugntorkas), förskäras vid behov, hur det ska placeras (luftrum mellan varje, slå i riktning med trädes fibrer etc)... och slutligen förstås teknik för hur man överför kraft och träffar rätt på stillastående objekt av annan struktur och sammansättning än mänskliga kroppen.

Så lite mer magisk trick och mindre dödligt slag som skulle döda ihjäl alla till döds om det bara träffade.
Citera
2017-12-04, 00:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Om man kollar trådar i gamla kampsportforum som bullshido och map så kan det oftast sammanfattas som att det kräver skicklighet men inte nödvändigtvis som man tror: du ska veta vilken sort trä och lera ska användas, hur dessa ska torkas (ibland ugntorkas), förskäras vid behov, hur det ska placeras (luftrum mellan varje, slå i riktning med trädes fibrer etc)... och slutligen förstås teknik för hur man överför kraft och träffar rätt på stillastående objekt av annan struktur och sammansättning än mänskliga kroppen.

Så lite mer magisk trick och mindre dödligt slag som skulle döda ihjäl alla till döds om det bara träffade.

Man måste ju undra varför i hela friden man håller på med sånt då. Det som slår mig när jag ser en sån uppvisning är att det ser väldigt dyrt ut att hålla på att gjuta dessa stora block som bara ska slås sönder. Om man sen dessutom håller på med det på träning så måste det gå åt mycket material.

Hittade en stjärna på Youtube.
https://youtu.be/7ZRweTSMTE8
Citera
2017-12-04, 01:32
  #6
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Man måste ju undra varför i hela friden man håller på med sånt då. Det som slår mig när jag ser en sån uppvisning är att det ser väldigt dyrt ut att hålla på att gjuta dessa stora block som bara ska slås sönder. Om man sen dessutom håller på med det på träning så måste det gå åt mycket material.

Hittade en stjärna på Youtube.
https://youtu.be/7ZRweTSMTE8

Dyrt och dyrt, jag tvivlar på att det är särskilt dyrare än dykning, cross, hästsporter och andra kostsamma (material)sporter. Det går att fråga sig varför man slösar sin tid på det men då kan man faktiskt fråga sig vad meningen är med majoriteten av kampsporter för majoriteten av människor, finns förmodligen mer pragmatiska sätt att hålla sig i bra form och skyddad.

Det du länkade till säger dock allt jag behöver veta om brädbrytande, taekwondo, bosnier, adidas, youtube och allmän förståelse bland tränare kring vilka delar av mänskliga anatomin ska användas till vad.
Citera
2017-12-05, 22:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
På diverse taekwondouppvisningar och dylikt brukar man ibland få se hur de slår sönder block av lättbetong, ibland flera stycken efter varandra.

Jag brukar ta mig lite för pannan och tycka det ser löjligt ut, men måste ändå undra. Hur svårt är det egentligen? Skulle en medelsvensson klara av det eller lära sig på några försök?
Beroende på val av material så kan en medelsvensson klara av det galant.

https://www.youtube.com/watch?v=sBKDhJYNg4Q
Citera
2017-12-06, 18:32
  #8
Medlem
ja varför slå sönder saker överhuvudtaget ser liksom inte prestigen i det sedan är väl skaderisken enorm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback