Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 15:51
  #1
Medlem
speedcolas avatar
Ska man vara strikt så behöver man byta kolfilter med i alla fall tre månaders mellanrum då det rätt snabbt blir mättat på diverse föroreningar (beroende på hur stort akvarium eller filter man har ofc). Jag har själv bara en liten nätpåse som man placerar i en svampliknande grej i filterdelen av akvariumet, tillsammans med ett biofilter.

Funderar dock på om det inte går att köpa sig en påse på nåt kilo med aktivt kol för att sedan byta själv, i stället för att behöva springa ner till fiskbutiken varenda gång. Vet ungefär hur ett kolfilter fungerar men har ingen aning om vilken blandning man brukar använda till ett akvarium, eller om det ens gör skillnad och att det då räcker att använda sådant man renar dricksvatten med bara (?). Har sett att en del vinbutiker på nätet säljer aktivt kol i stora påsar. Är det någonting jag ska tänka på här? Har inte ett superdelikat ekosystem av fiskar och växter men vill såklart att det ska bli så bra som möjligt
Citera
2017-12-03, 18:34
  #2
Medlem
Servigins avatar
Medicinerar du i karet eller varför vill du använda kol? Jag gjorde aldrig det under de åren jag hade akvarium, 5-6 stycken med varierande belastning.
Citera
2017-12-04, 00:37
  #3
Medlem
postvagns avatar
Du ska inte använda kolfilter om du inte har ett akut kortvarigt problem!
Citera
2017-12-06, 17:22
  #4
Medlem
Går att göra egna ja
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback