Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-03, 16:29
  #13
Avstängd
Jag glömde en personlig historia. Det här var länge tillbaka. Men vi var på utflykt, jag och min yngre bror.

Vi kom in på ett öppet fält inne i skogen, .Och plötsligt sa jag till min lillebror. "-Hörru, kolla runt oss".

Och vi hade gått in i ett område med 200 getter som omringade oss i en ring.

Det var faktiskt lite skrämmande faktiskt! Helt plötsligt var vi helt omringade av mängder av djur. Det var en lite skrämmande upplevelse faktiskt.

Fast det gick bra så klart. :-)

Inga våldsamheter skedde dock.

Både min bror och jag blev personligen ganska skraja om den händelsen!

Det ska jag inte mörka om! :-)
__________________
Senast redigerad av Folketsman 2017-12-03 kl. 17:04.
Citera
2017-12-03, 18:57
  #14
Avstängd
eminent-dietists avatar
Här är mina två

Det var några år sedan, jag satt hemma i min lägenhet och drack öl hela sommaren. En dag bestämde jag mig för att fylla ryggsäcken med öl och ge mig ut i naturen. Jag tog pendeltåget, jag tog buss och hade väl ingen direkt plan med var jag skulle. Tillslut befann jag mig vid en sjö, folktomt och lugnt. Jag kände en enorm frihet och jag bestämde mig för att klä av mig naken och bajsa. Jag gick omkring naken, drack öl och stod och bajsade invid sjön. Jag kände mig som en sann naturmänniska denna dag.

En annan dag åkte jag ut i skogen för att runka, det var enormt befriande att sitta lutad mot en sten och runka till koltrastens sång och de andra småfåglarnas kvitter.

Kommande sommar tänkte jag ge mig ut för att tälta det kanske kommer fler härliga naturminnen då.
Citera
2017-12-03, 19:05
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Här är mina två

Det var några år sedan, jag satt hemma i min lägenhet och drack öl hela sommaren. En dag bestämde jag mig för att fylla ryggsäcken med öl och ge mig ut i naturen. Jag tog pendeltåget, jag tog buss och hade väl ingen direkt plan med var jag skulle. Tillslut befann jag mig vid en sjö, folktomt och lugnt. Jag kände en enorm frihet och jag bestämde mig för att klä av mig naken och bajsa. Jag gick omkring naken, drack öl och stod och bajsade invid sjön. Jag kände mig som en sann naturmänniska denna dag.

En annan dag åkte jag ut i skogen för att runka, det var enormt befriande att sitta lutad mot en sten och runka till koltrastens sång och de andra småfåglarnas kvitter.

Kommande sommar tänkte jag ge mig ut för att tälta det kanske kommer fler härliga naturminnen då.

Att kunna bajsa var man vill är verkligen en fantastisk känsla av frihet.
Citera
2017-12-03, 20:53
  #16
Avstängd
Den typen av frihetlig frihet vette tusan! ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av aner0990
Att kunna bajsa var man vill är verkligen en fantastisk känsla av frihet.
Citera
2017-12-03, 22:03
  #17
Medlem
Såg ett lodjur idag. Fint djur och få förunnat att skåda. I alla fall i Skåne
Citera
2017-12-04, 06:59
  #18
Avstängd
Att fått se lodjur nere i Skåne är som du skriver inte alla förunnat. Det är minst sagt ovanligt.

Jag som bor i södra Norrland har sett lodjur en endast gång. Och det var verkligen som hastigast.

Citat:
Ursprungligen postat av turistensklagan
Såg ett lodjur idag. Fint djur och få förunnat att skåda. I alla fall i Skåne
__________________
Senast redigerad av Folketsman 2017-12-04 kl. 07:03.
Citera
2017-12-27, 12:33
  #19
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketsman
För mig är var det inte så fränt. Det var för två somrar sedan, när en falk attackerat en skata här på tomten.

Jag var tvungen att gå ut och ta hand om det. Slita loss falkens enorma grepp om skatan. Han hade ett rejält grepp om den lilla stackars skatan kan jag försäkra!

Men det gick bra. Ingen dog utan det gick bra! :-)

Sen har jag ju en lång rad minnen när jag träffat på Älgar och rådjur ute i markerna, men det har inte varit lika dramatiskt.

Har ni nåt liknande minne? Gärna med lite dramatik!

En stor svart snok, eller möjligen en huggorm, som svalt huvudet på en stor padda. Ben, mage och armar låg utanför gapet på snoken/ormen.

Men fina naturminnen: tall-träd sommartid och vinden som griper tag i kronorna och jag står där och tittar upp. Det var på Öland när jag var liten på 70-talet. Utsikten över fjället klara vintermorgnar i februari/mars har ju inte varit så dumt det heller.

Kanske hettan och landskapet i Australiens inre, en gång.
Citera
2018-01-18, 16:58
  #20
Avstängd
TB12Ps avatar
Skatan som flaxade omkring på balkongen som en idiot fram o tillbaka och sprätte ut jord från blomkrukor på vägg o golv o räcke samtidigt som den --gapkraxflabbade för att sedan flaxa åt helvete.
Citera
2018-01-20, 13:28
  #21
Medlem
Ambelains avatar
Ett trevligt naturminne var från mitten av 90-talet, då jag en afton efter solen hade gått ner badade i havet utanför Skanör, en sen augustinatt.
Vågorna var riktigt stora och böljande, men vinden hade helt ebbat ut.
Vattnet var fortfarande varmt efter sommaren, och där flöt vi som korkar.
Guppandes upp och ner i de stora vågorna
Vid horisonten mot Tyskland sett, lös små vita sfärer av avlägsen åska, från långt bortom horisonten, stundtals upp - helt utan ljud.
Bara små puffar av ljus i mörkret ...

Det var fint.


Ett annat glatt naturminne är från en sommar i mellanstadiet.
Det var sista sommarlägret jag var med i scouterna, och som nyss befordrade patrullscouter hade vi första riktiga förtroendet att ensamma vandra omkring i skogen.
Jag minns hur vi gick och plockade skogssvamp, och pratade och stojade som små 11-åringar brukar göra.
Vi tog med oss svampen in i scoutstugan, och stekte med smör till kvällsmaten.
Citera
2018-01-22, 01:08
  #22
Medlem
Ett av dem var när jag gick i en skog med lövträd på Prins Edwards ö i Canada. Ligger strax under Nova Scotia på kartan, förutom micmacindianerna är de flesta invånare skotska ättlingar. De flydde undan Cromwells förföljelser och hade med sig äpplekärnor som planterades i det nya landet. Och vilka äppleträd! Groteskt höga, samtidigt som grenarna bildade portaler över stigarna, allt i glödande rött, orange och gult.
Caithness med sina ljunghedar norr om Högländerna i Skottland är också underbart vilt, vackert och ödsligt. Finns mycket, man behöver vackra inslag i sin livsväv
Citera
2018-04-08, 13:51
  #23
Avstängd
EN av de coolaste jag minns iaf är när jag var ute och kikade med handkikaren. Såg en duva komma flygandes och sen hörde jag bara " shooooowsh!" tänke va i helvette var dedär?" och såg pilgrimsfalken störta mot duvan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback