Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-17, 18:34
  #1
Medlem
Methedrines avatar
Nu behövs det nytt system i stugan !
Har tänkt att ha en ganska hög budget och bygga själv

CPU : Opteron 175
CPU fläkt : Zalman Fanmate2 (med blått ljus)
Låda : Gigabyte Aurora 3D (ok, mkt blå ljus - men lite bling vill jag nog ha)
PSU : Fortron 600W (jodå også med blått ljus - heh)
Minne : 2 Gb Corsair 3200 CL2
Mobo : Abit KN8 nF4 (inte SLI)
Grafik : XFX GF7800GT
HDD : Vettefan, kanske en digital raptor på 75 gig som primär och mina gamla 2x250 IDE i Raid0 konfig.
DVD/CD : Har
Skärm : Behåller nog min 19" CRT så länge

/M.
Citera
2006-01-17, 19:19
  #2
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methedrine
Nu behövs det nytt system i stugan !
Har tänkt att ha en ganska hög budget och bygga själv

CPU : Opteron 175
CPU fläkt : Zalman Fanmate2 (med blått ljus)
Låda : Gigabyte Aurora 3D (ok, mkt blå ljus - men lite bling vill jag nog ha)
PSU : Fortron 600W (jodå også med blått ljus - heh)
Minne : 2 Gb Corsair 3200 CL2
Mobo : Abit KN8 nF4 (inte SLI)
Grafik : XFX GF7800GT
HDD : Vettefan, kanske en digital raptor på 75 gig som primär och mina gamla 2x250 IDE i Raid0 konfig.
DVD/CD : Har
Skärm : Behåller nog min 19" CRT så länge

/M.

Det där låter ju onekligen nice på mer än ett sätt (jag gillar också blått).

Ett par kontrollfrågor:

Minnet är väl i form av 2 matchade moduler?

Är de 3 120mm fläktarna standard i lådan även i Sverige, om inte se till att köpa dem. Värmeutvecklingen kommer att bli rätt ordentlig.

WD's Raptor är den snabbaste SATA-disken, så har Du råd så...

Av 7,2k diskar så är Hitachi T7K250 min favorit, testvinnare också: http://www.tomshardware.se/lagring/h...oundup-06.html
3 eller 4 sådana i RAID5 skulle ge både prestanda och säkerhet, fast då behöver Du ju ett dyrare moderkort också (separat RAID-kontroller blir ännu dyrare).
Citera
2006-01-17, 19:43
  #3
Medlem
Methedrines avatar
Jo lådan ska ha 3x120mm fläktar (også blå). Minnet skal köpas som ett 2 Gb kit, så då skal det väl vara 2x1Gb matchade. Måste kollas.

Det som jag funderar mest över är vilket huvudkort jag ska ha.
Tror inte jag nånsin kommer SLI:a et 7800 kort med ett till, större chans att det köps nytt i framtiden.
Flera kort jag tittat på (t.ex. DFI) har bara 2 pci platser, vilket jag tycker känns lite, skal väl ha en IDE-Raid kontroller på en av dem (när du nämner Raid 5 så hade det varit asmaxat förstås...) + evt nätverk, ljud...

Tänker på framtid med socket M2, directx10-kort osv, men vill ju bygga NU, så känslorna får styra över förnuftet. Får räkna med att framtidig uppgraderbarhet blir något begränsad, men så är det ju alltid.

/M.
Citera
2006-01-17, 19:46
  #4
Medlem
Ser man på, jag är tydligen inte ensam om att ha insett att Opteron är det enda rätta om man vill ha råprestanda, Xeon.. BAH!, Opteron krossar Xeon i jämförande tester.


Nice paket du har konfigurerat
Citera
2006-01-17, 19:56
  #5
Medlem
Methedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspie
Ser man på, jag är tydligen inte ensam om att ha insett att Opteron är det enda rätta om man vill ha råprestanda, Xeon.. BAH!, Opteron krossar Xeon i jämförande tester.


Nice paket du har konfigurerat

En får tacka
Köper dyraste Opteron jag tycker jag har råd med och satsar på att den kan klockas upp ett parr hundra MHz vid framtida behov.

/M.
Citera
2006-01-17, 20:03
  #6
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methedrine
Tänker på framtid med socket M2, directx10-kort osv, men vill ju bygga NU, så känslorna får styra över förnuftet. Får räkna med att framtidig uppgraderbarhet blir något begränsad, men så är det ju alltid.

/M.

Jag känner att jag nog borde nämna att M2 är planerad att komma redan under 2:a kvartalet i år, men det blir inte så mycket Du kan ta med dig från detta bygge dit eftersom det blir DDR2-667 minne tillsammans med den.
Citera
2006-01-17, 21:49
  #7
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methedrine
En får tacka
Köper dyraste Opteron jag tycker jag har råd med och satsar på att den kan klockas upp ett parr hundra MHz vid framtida behov.

/M.

Är Du säker på att moderkortet som Du har valt stödjer Opteron?
(Det står ingenting om det på hemsidan.)
Citera
2006-01-17, 22:31
  #8
Medlem
Methedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Är Du säker på att moderkortet som Du har valt stödjer Opteron?
(Det står ingenting om det på hemsidan.)

Njaeej, fast jag är 98% säker på att jag sett folk använda det kortet till opterons på overclockers.com. Måste OCKSÅ kollas och TACK för heads-up'en!
(har inte lagt beställningen ännu, så det går fortfarande att ändra)

/M.
Citera
2006-01-18, 00:08
  #9
Medlem
Methedrines avatar
Får nog lägga extra pengar på ett DFI-kort iaf, verkar som om 90% av alla som överklockar opterons kör med det
Stort tack för att du sa till, RollerBoySE.

När det gäller minnen så finns kitet jag tittar på Corsair 3200 2Gb, i vanlig och PRO-version, bägge skal ha CL2, ändå skiljer det 7-800:- Vafan?

/M.
Citera
2006-01-18, 00:49
  #10
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methedrine
När det gäller minnen så finns kitet jag tittar på Corsair 3200 2Gb, i vanlig och PRO-version, bägge skal ha CL2, ändå skiljer det 7-800:- Vafan?

/M.

Även om just CAS Latency är 2 för bägge så tror jag nog att de övriga Latency-siffrorna skiljer sig åt för dem.

Det här kan vara värt att studera: http://www.corsair.com/corsair/produ...erformance.pdf
Citera
2006-01-18, 16:46
  #11
Medlem
Methedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Även om just CAS Latency är 2 för bägge så tror jag nog att de övriga Latency-siffrorna skiljer sig åt för dem.

Det här kan vara värt att studera: http://www.corsair.com/corsair/produ...erformance.pdf

Uj, det där var rel. tung läsning
Letade efter latency siffror på pro-minnet men hittade inte, så jag beställde vanlig.
Har lagt beställningen och den blev ca som i första posten med följande ändringar:
en 150 Gb digital Raptor
ett DFI Lanparty expert SLI (gillar inte namnet Lanpart - det känns så omoget ). Jag hade känt mig geriatrisk på ett Lanparty
snålade på grafikkortet och köpte ett XFX 6600GT (räknar med att köpa directX 10 kort runt ett år efter de kommit)

Nu gäller det bara att stå ut ett par dagar så kommer brevbäraren *dräggel*

/M.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback