Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 03:44
  #1
Medlem
Parongatans avatar
Drömmen vore en kraftfull elcykel med mittmotor, kanske en Bosch Performance Cx, där man kan koppla ur själva eldriften och motorn mekaniskt. Alla elcyklar, oberoende modell, är tyngre att cykla på, än andra cyklar om batteriet är urladdat eller motorn avstängd.

Jag tänker mig ett rejält vred där man mekaniskt frikopplar motorn så att den inte ligger och stjäl energi när man trampar. Extravikten för motor, styrenhet och batteri är inga problem. Men att motorn ska ligga med och kosta energi på pedalerna känns absolut fruktansvärt. Finns det någon elcykel med mittmotor som går att frikoppla?
Citera
2017-12-03, 08:04
  #2
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Drömmen vore en kraftfull elcykel med mittmotor, kanske en Bosch Performance Cx, där man kan koppla ur själva eldriften och motorn mekaniskt. Alla elcyklar, oberoende modell, är tyngre att cykla på, än andra cyklar om batteriet är urladdat eller motorn avstängd.

Jag tänker mig ett rejält vred där man mekaniskt frikopplar motorn så att den inte ligger och stjäl energi när man trampar. Extravikten för motor, styrenhet och batteri är inga problem. Men att motorn ska ligga med och kosta energi på pedalerna känns absolut fruktansvärt. Finns det någon elcykel med mittmotor som går att frikoppla?

Är inte själva poängen med en elcykel att kunna ta användning av motorn?
Har en själv och tycker den är kanon. Kan stänga av ”hjälpen” men upplever inte det tyngre än
En vanlig cykel att använda då.
Citera
2017-12-03, 10:44
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Men att motorn ska ligga med och kosta energi på pedalerna känns absolut fruktansvärt.

Det där har du fått om bakfoten. Den typ av elmotor som finns på en elcykel har inget som helst motstånd/motorbroms. Du blandar ihop det med hur en förbränningsmotor fungerar.
Citera
2017-12-03, 12:01
  #4
Medlem
GalFisks avatar
i 8fun-motorerna driver du några av kugghjulen när du trampar och motorn är av, men du driver inte runt själva motorn.
Du kan se hur det ser ut i två av deras modeller här: https://www.youtube.com/watch?v=1lki_sGQfJ0
Citera
2017-12-03, 14:55
  #5
Medlem
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Är inte själva poängen med en elcykel att kunna ta användning av motorn?
Har en själv och tycker den är kanon. Kan stänga av ”hjälpen” men upplever inte det tyngre än
En vanlig cykel att använda då.

Jag upplever samtliga av de elcyklar jag testat som tyngre att cykla - när batteriet är tömt och/eller motorn avstängd - än att trampa vanliga cyklar utan elmotor. Och det är inte extravikten på max 5-6 kilo som gör det tyngre, utan motståndet ligger i pedalerna. Det blir en mer svampig känsla, som att köra en cykel i lite motvind, i svagt motlut med lågt däcktryck. Inte jättejobbigt, men ändå tyngre än annars. Den känslan vill jag slippa, när jag stänger av elmotorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det där har du fått om bakfoten. Den typ av elmotor som finns på en elcykel har inget som helst motstånd/motorbroms. Du blandar ihop det med hur en förbränningsmotor fungerar.

Det blir tyngre att cykla avstängda elcyklar tack vare ett inre motstånd, även om det motståndet är litet. För att slippa detta motstånd helt, vill jag veta om det finns något system där man mekaniskt/fysiskt kan koppla ur själva drivlinan.

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
i 8fun-motorerna driver du några av kugghjulen när du trampar och motorn är av, men du driver inte runt själva motorn.
Du kan se hur det ser ut i två av deras modeller här: https://www.youtube.com/watch?v=1lki_sGQfJ0

Intressant att få se klippet. Tack! Och jag förutsatte att det var ett slags frihjul som gör att man inte drar med själva motorn, när man trampar utan ström. Men det blir ändå tyngre. Sedan var det största motståndet ligger i, vet jag inte.

Men jag vet att det blir tyngre att cykla en elcykel där batteriet är bortplockat. Om man tar motsvarande cykel, utan elmotor och batteri, men lägger på säg fem kilo extra, är det ändå tyngre att trampa en "död" elcykel. Så frågan är om det finns system där man mekaniskt helt frikopplar den elektriska drivlinan?
Citera
2017-12-03, 22:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Intressant att få se klippet. Tack! Och jag förutsatte att det var ett slags frihjul som gör att man inte drar med själva motorn, när man trampar utan ström. Men det blir ändå tyngre. Sedan var det största motståndet ligger i, vet jag inte.

De kallar komponenten envägskoppling (one way clutch) i klippet. Vad är skillnaden på det och ett frihjul?
Citera
2017-12-03, 22:33
  #7
Medlem
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
De kallar komponenten envägskoppling (one way clutch) i klippet. Vad är skillnaden på det och ett frihjul?

Antagligen ett frihjul, fast med annat namn. Envägskoppling. Att den bara driver åt ett håll, men frirullar åt andra hållet - när man trampar och motorn är avstängd. Då driver cyklisten inte runt motorn, utan bara cykeln. Men tyvärr blir det ett inre motstånd, även om det kan vara lågt. Och detta motstånd vore härligt att slippa helt.

Som en gammal sån där dansk moped med framhjulsdrift. Velosolex Knallert. En förbränningsmotor som man kopplade in genom att vrida ner hela motorpaketet på framhjulet med ett metallvred. Jag tänker mig något liknande, men för elcyklar med mittmotor. Frågan är om det ens finns?

Jag har sett att Luna Cycles har vissa modeller som ser ut att kunna frikoppla. Men hur jag än har sökt, får jag inget svar på om det är möjligt eller inte. Vore verkligen intressant att veta om någon tillverkare har löst detta.
Citera
2017-12-06, 09:28
  #8
Medlem
Intressant det där med "frihjul" eller envägskullager. Det var väl sådant som SAAB använde för massor av år sedan?
Det är en teknik som används i mycket och jag tror inte att friktionen märks alls (jämförbart med de andra kullagren).
Min första dag med elcykeln visste jag inte hur man kopplade in hjälpkraften så det blev någon mil utan hjälp och jag tyckte att det var i princip som att cykla med min gamla MCB minicykel på plan mark.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback