Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 01:43
  #1
Medlem
Tja,

Jag skall köra igång och har lite problem med att räkna ut vilken typ utav kanalfläkt jag behöver.

Tältet är: 120x90x180 och jag skall köra med 1 600w i en luftkyld box.

Någon som kan förklara hur jag skall räkna ut detta? Jag har försökt se på guider, men blir tyvärr inte klokare.

Tack på förhand!
Citera
2017-12-03, 20:35
  #2
Medlem
Hejsan!
Hur stor utsugsfläkt du behöver ha beror på hur stort ditt tält är, temperaturen utanför odlingstältet, hur stora värmekällor du har i ditt tält (mestadels ljuset) samt hur lätt luften kan flöda genom ditt tält i övrigt.

Ditt tält är 1,2 m * 0,9 m * 1,8 m = 1.944 m^3. Man brukar räkna med att all luft i odlingsutrymmet ska vara utbytt på max några få minuter. Jag vet inte om du menar 1600 W eller 1 st 600 W, men jag skulle gissa att du menar att du kör en 600 W-lampa. Om vi antar att du vill byta ut luften en gång per minut, så behöver du alltså en fläkt som kan suga 1.944 m^3/min, vilket är lika med 1.944*60 m^3/tim = 116.64 m^3/timme. Om man ska konvertera detta till amerikanska enheter så blir det 116.64*0.59 = 69 cfm (cubic feet/min).

En sådan fläkt bör kunna funka om du har det 20 C eller kallare i omgivningen, och är ordentlig med att göra stora intagshål. Helst 2-5 gånger större än utsugsröret. Helst skulle jag gå upp ett steg eller två i fläktstorlek, och se till att hastigheten är justerbar och går att sänka om det blir kallt (eller köp en hastighetsregulator separat, finns temperaturstyrda såna på t.ex. Hydrogarden). Då får du lite marginal, extra viktigt om det ibland blir varmt i rummet du odlar. Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att runt ⌀150 mm borde bli bra, såklart beroende på kvaliteten och motorstorleken på fläkten.
Citera
2018-01-03, 04:57
  #3
Medlem
sluskjohans avatar
Gå in på hydrograden och kolla på ett färdigt paket i din tält storlek så ser du på ett ungefär vad du behöver för fläkt samt filter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback