Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-05, 00:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Det jag skrev,olägenhet...kommun vanvård fortfarande kommun OCH länstyrelse.
Som jag skrev...vi hade ett fall i ett område....av både och.
Vi som distr vet blev också berörda.

Det finns säkert fall där vanvård ställer till med olägenhet. Det är dock två helt olika saker. Olägenhet betyder att katten ställer till det för någon, vanvård är att någon ställer till det för katten. Länsstyrelse och i förekommande fall polis ska underrättas i det senare fallet; inte kommun, de har inget med saken att göra om det inte rör sig om just en olägenhet.
Citera
2018-01-05, 06:37
  #14
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Ägarregistrering är ett sätt att hålla reda på t.ex. lösspringande eller upphittade djur och är obligatoriskt för utställning och avel. Det finns inga som helst krav på ägarregistrering för huskatter, och man är inte "mindre ägare" till katten bara för att man inte har fyllt i en sådan. Vilket larv. Det är helt onödigt att ID-märka en innekatt, och bara för att någon annan inte leker med sin boll betyder det inte att du rätteligen kan tillskansa dig den.

Även innekatter kan av misstag råka komma ut (obemärkt). Samt att OM det fanns en lag på obligatorisk märkning även på katt så skulle det iaf i en viss grad stävja ofoget med att katter dumpas när ägaren tröttnat på dem. I nuläget funkar ju inte den obligatoriska märkningen på hund, det finns hundar som inte märks, det finns hundar som ÄR märkta men går ett helt liv utan att registreras, det finns SKK-reggade hundar där ägaren inte har en aning om att den även SKA (enligt lag) reggas i SJV....
Citera
2018-01-06, 14:09
  #15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notspecified
Hej allihopa!
Vart gör man av katter som inte har nånstans att ta vägen? (Katterna har en ägare men hon vägrar ta hand om dom) Det går inte att prata med ägaren, hon bara skiter i katterna. Jag känner ingen som kan ta hand om dom små stackars liven. Vad ska man göra?
Tacksam för vettiga svar

"Katter"... pluralis. Hur många katter talar vi om? Tre eller trettiotre?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback