Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-02, 20:23
  #1
Medlem
WebRTCs avatar
Jag har aldrig hört en vegan/vegetarian klaga på samerna och deras djurplågeri, hur tror ni att dom dödar sina renar? Sen att dom lever nästan endast på att döda renar. Är det så att ni inte vågar säga något om det eller hur ligger det till? Är det bara vissa djur ni bryr er om?
2017-12-02, 20:25
  #2
Medlem
Det är väl för att renarna lever ett fritt liv i motsats till övriga köttdjur som lever sina liv i köttfabriker.
2017-12-02, 20:29
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är väl för att renarna lever ett fritt liv i motsats till övriga köttdjur som lever sina liv i köttfabriker.
Sanning med modifikation. Det är i princip bara kycklingar som föds upp och lever sina korta liv i fabriker. Övriga djur får leva "fritt" beroende på vad man lägger för definition till det ordet. Kor som betar i det fria, höns som i vissa fall får gå ute i hönsgårdar osv.
2017-12-02, 20:29
  #4
Medlem
Vad jag vet hatar alla i Norrland samer, förutom dem själv då förstås. Tattare som lever på andras egendom och tror att de ska styra alla andra.
2017-12-02, 20:31
  #5
Medlem
WebRTCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är väl för att renarna lever ett fritt liv i motsats till övriga köttdjur som lever sina liv i köttfabriker.

Hur skulle det vara om man lät grisar, höns och kossor gå fritt hela tiden? Tror du inte att dom hade dött ganska snabbt?

Edit: Precis som renar
__________________
Senast redigerad av WebRTC 2017-12-02 kl. 20:43.
2017-12-02, 20:32
  #6
Medlem
WebRTCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad jag vet hatar alla i Norrland samer, förutom dem själv då förstås. Tattare som lever på andras egendom och tror att de ska styra alla andra.

Jag bor i Norrland, så jag kan verifiera att detta är sant.
2017-12-02, 20:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WebRTC
Jag har aldrig hört en vegan/vegetarian klaga på samerna och deras djurplågeri, hur tror ni att dom dödar sina renar? Sen att dom lever nästan endast på att döda renar. Är det så att ni inte vågar säga något om det eller hur ligger det till? Är det bara vissa djur ni bryr er om?
Ni norrlänningar är drygga och skitfula... Jag anser att samerna är de enda riktiga svenskar det samerna som invandrat till Sverige första gången i historien
2017-12-02, 20:46
  #8
Medlem
Liv02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WebRTC
Jag har aldrig hört en vegan/vegetarian klaga på samerna och deras djurplågeri, hur tror ni att dom dödar sina renar? Sen att dom lever nästan endast på att döda renar. Är det så att ni inte vågar säga något om det eller hur ligger det till? Är det bara vissa djur ni bryr er om?

Hata är ett starkt ord. Jag är vegan men går inte omkring och hatar köttätare.
Bryr mig om alla djur.
Och jo jag vet hur samerna dödar sina renar.
2017-12-02, 20:47
  #9
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlonnes
samerna är de enda riktiga svenskar det samerna som invandrat till Sverige första gången i historien

Det där stämmer inte det minsta. Du får läsa på!
2017-12-02, 20:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlonnes
Ni norrlänningar är drygga och skitfula... Jag anser att samerna är de enda riktiga svenskar det samerna som invandrat till Sverige första gången i historien
Och när hände det?
2017-12-02, 20:47
  #11
Medlem
WebRTCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlonnes
Ni norrlänningar är drygga och skitfula... Jag anser att samerna är de enda riktiga svenskar det samerna som invandrat till Sverige första gången i historien

Dryga* inte drygga.

Sen vad spelar det för roll om vi är fula, hur är det relevant? Var är du ifrån?

Samerna är från Asien, så nej dom är inte svenskar. Svenskarna var i Sverige först.

Du vet inget om historia, dessutom är du off-topic.
2017-12-02, 20:48
  #12
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WebRTC
Jag har aldrig hört en vegan/vegetarian klaga på samerna och deras djurplågeri, hur tror ni att dom dödar sina renar? Sen att dom lever nästan endast på att döda renar. Är det så att ni inte vågar säga något om det eller hur ligger det till? Är det bara vissa djur ni bryr er om?

Av Sveriges 20 000-40 000 samer är det exakt 4 567 st som äger en ren. Det innebär emellertid inte att 4 567 samer har rennäringen som sin huvudsakliga inkomstkälla. Oavsett det stämmer det alltså inte alls att "dom lever nästan endast på att döda renar". Du drar alltså alla samer över en kam. Att påstå att rennäringen skulle innebära djurplågeri tyder på okunskap. Hur menar du att det är frågan om djurplågeri?
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback