Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-30, 21:31
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Gjorde som rörmokaren sa och ställde pumpen på el-tillsats ett par dagar och nu har problemet löst sig.
Det kan absolut inte ha löst grundproblemet. Som du säkert vet så expanderar vätska när den blir varm och drar ihop sig när den blir kall. Har du exempelvis 200 l köldbärare i systemet när vätskans medeltemperatur är 0 ºC så expanderar det till 201 l vid 5 ºC (nu kommer jag inte ihåg vilken köldbärare det var, jag skrev upp lite siffror när den här tråden var ny men jag skrev inte upp vad det gällde, förmodligen etanol+vatten, alla expanderar i alla fall av värme). Skulle du ha överbelastat hålet (en gammal porrfilmsskada) så skulle ju vätskan krympa och inte expandera så då skulle det inte läcka ut något. Förklaringen går inte ihop med känd fysik och lär vara något annat.
Citera
2017-12-30, 21:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det kan absolut inte ha löst grundproblemet. Som du säkert vet så expanderar vätska när den blir varm och drar ihop sig när den blir kall. Har du exempelvis 200 l köldbärare i systemet när vätskans medeltemperatur är 0 ºC så expanderar det till 201 l vid 5 ºC (nu kommer jag inte ihåg vilken köldbärare det var, jag skrev upp lite siffror när den här tråden var ny men jag skrev inte upp vad det gällde, förmodligen etanol+vatten, alla expanderar i alla fall av värme). Skulle du ha överbelastat hålet (en gammal porrfilmsskada) så skulle ju vätskan krympa och inte expandera så då skulle det inte läcka ut något. Förklaringen går inte ihop med känd fysik och lär vara något annat.

Håller med dig, om cirkulationen/pumpen inte fungerar som den ska så stiger nivån i expansionskärlet när vätskan expanderar av kyla eller luft, och så har den lokala experten sin egna lösning, stödelda med elpatron när det inte själva kan lösa problemet och kunden blir nöjd till nästa elräkning.
Citera
2018-01-01, 23:15
  #15
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjuukiz
Vätskan finns i systemet, systemet har ett övertryck, när luften försvinner ur kärlet ersätts den av vätskan.
Trots att tillverkarna kallar det lilla vita/transparanta kärlet för nivåkärl så fungerar det som ett tryckkärl. Vi förespråkar dock att man sätter ett expansionkärl.

Kärlet där skulle kunna vara öppet om det sitter ca 15 meter över anläggningen

De bergvärmeanläggningar jag har sett har haft ett litet expansionskärl av plast med en liten kombinerad SÄV/påfyllningskork som man kan skruva bort och fylla på köldbärare genom att hälla med en tratt.

Dessa har liksom inget förladdningstryck, utan är så gott som öppna system.

Jag kan ha sett någon med expansionskärl i plåt med förladdningstryck, men det är ju övermåttan krångligt såvida man inte vill ha exempelvis en frikylavärmeväxlare exempelvis i ventilationen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback