Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-02, 15:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordHoratioNelson
Jag är ju SAAB-ägare uti fingerspetsarna (provade Ford en gång, BIG MISTAKE) så jag skulle försöka få tag i en relativt ny SAAB 9-5, alt 9-3 som någon annan också skrev. SAABarna är ganska billiga och det finns de som inte gått så många mil.

Jag har alltid haft Sedan men på senare år när jag åkt t/r sommarstugan, på semester etc så har jag tyckt att "okej då, en kombi hade kanske varit bra".....
På vintern tar jag mig alltid fram eller upp i "helvetesbacken" i stugan - det är väl bara 4wd som klarar det bättre.

Men det beror förstås på var och hur du ska köra? Jag vill inte att bilar ex. ska "skramla"/ha högt ljud inne i kupén varken i stan eller vid långkörning. Men ska du bara köra inne i stan så kanske en mindre bil som drar mindre soppa är bättre. Är en bekväm och trygg bil viktigt för dig eller vill du mest ta dig fram?

De bilar du nämner, förutom Volvon, och med årsmodeller runt 2007 och lite framåt tycker jag är plåtburkar (dåligt isolerade bl.a.) som jag inte vill krascha med, och jag tycker att det känns som att sitta på vägbanan och köra. Nya modeller är förstås lite annorlunda men då kommer du upp i högre prisklasser.

Då förstår jag, Saab verkar ha bra bilar dessutom i bra prisklasser. En kombi tror jag blir aktuell i framtiden, men för nu får det nog bli en sedan. Dom kan dock vara riktigt snygga!

Ja kommer nog mest åka i Stockholm ut med vännerna eller för att handla med familjen. Bor i en förort ca 20 min utanför stan så kommer inte köra mitt i city direkt. En bekväm och trygg bil är definitivt en prioritet, säker och låg ljudnivå med bra isolering är absolut att föredra, kan betala extra för detta men vet dock inte vilka modeller som erbjuder detta. Trodde att Volvo var en av de säkraste bilarna med god isolering men har kanske missförstått lite där
Citera
2017-12-02, 15:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gio04daw
Inga barn på gång, bor hemma dock finns inga bilar i hushållet just nu. Så mestadels åka ut för att handla, ut på stan med kompisar och liknande. Pluggar fortfarande så ingen pendlarbil. Bor i Stockholm och tror inte jag kommer resa utanför Stockholm med bil, inga skidresor osv. Vill bara slippa åka kollektivt.

Jah hade nog tittat på en Renault clio för ca 45000 bensinare ingen diesel då du kommer att köra för lite och dieselbilar kan bli förbjudna i stadskärnorna. Kolla blocket du får en 2011 på 6000 mil för dessa pengar. En bil som annonseras ut för 45k får du nog för 40 om du prutar lite snyggt.
Citera
2017-12-02, 15:21
  #15
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gio04daw
Tack! Exakt sådant skick jag önskar bilen ska vara i. Ska ta en närmare titt

Ja jag skulle inte tveka till att titta närmre på den SAAB:en. Visst inte ny, men med bara 4000 mil och i övrigt ser fin ut så ta en titt. Privatköp visserligen med sina för och nackdelar, men verkar allt seriöst och köparen också så kan du nog få ner den några tusenlappar vid smidig affär.
Citera
2017-12-02, 15:47
  #16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gio04daw
Tjena,
Jag tog körkortet för ett par månader sedan och har nu bestämt mig för att köpa bil (sparat pengar tills nu)

Har en budget på 50-65k och tänkte mig en:
Sedan
Manuell
Max 14000 mil
2007 års modell och nyare

Utifrån detta har jag hittat ganska fina Volvo S60 om samt Volkswagen Passat och Golf. Men undrar vilken av dessa som är mest prisvärd? Alltså billiga reservdelar, inte går sönder ofta, billig försäkring osv. Kommer köra bilen max 2-3 gånger i veckan.

Jag är dock öppen för förslag och har hört gott om Skoda. Ville tidigare ha en Audi A4 men de verkar krångla mycket.
Kan bara tala för Volvon. Har själv ägt två S60 av P2-modell o det är de bästa bilar jag ägt. De få gånger de gick sönder var reservdelarna i human prisklass samt att jag som hobbymek aldrig lämnade in fören den gången jag tröttnade på sänkningen. Det lämnades in för att fysiken inte klarade det jobbet.
I övrig en förbannat trevlig bil att köra o en modell jag varmt kan rekomendera som förstabil utan att prata illa om de övriga du funderat på. Dessa har jag ingen personlig åsikt om utan kan bara snacka om det dåliga jag hört.
Citera
2017-12-02, 16:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Kan bara tala för Volvon. Har själv ägt två S60 av P2-modell o det är de bästa bilar jag ägt. De få gånger de gick sönder var reservdelarna i human prisklass samt att jag som hobbymek aldrig lämnade in fören den gången jag tröttnade på sänkningen. Det lämnades in för att fysiken inte klarade det jobbet.
I övrig en förbannat trevlig bil att köra o en modell jag varmt kan rekomendera som förstabil utan att prata illa om de övriga du funderat på. Dessa har jag ingen personlig åsikt om utan kan bara snacka om det dåliga jag hört.


Tack! Hur är bilen gällande isolering mot omgivande ljud i trafiken? Samt om den ”bullrar” mycket när man kör eller glider den fram?
Citera
2017-12-02, 16:59
  #18
Medlem
Sunimods avatar
S60 är framåt precis samma format som en V70. Alltså en relativt säker bil om du råkar köra på älg eller annat.

Gott om reservdelar om de skulle behövas. Bromsar som är förslitningsdetaljer är enkla att byta och om man inte gör det själv så blir det billigt på verkstan då det är enkelt.

2,4 motorerna som bensintyp relativt bränslesnåla om man kör rätt och hållbara.
Haft en S60 som vi körde till 30.000 mil utan större problem och sett den nu ett par år efter vi sålt den och den rullar ännu.

Även haft några V70 och med samma modell och det är inga hemska saker som händer med dem.

Kolla om kamrem är bytt eller när det blir dags. Tidigare var det 16.000 mil. Kostar 4-5.000 på verkstad.
Citera
2017-12-02, 18:04
  #19
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gio04daw
. Trodde att Volvo var en av de säkraste bilarna med god isolering men har kanske missförstått lite där

Både SAAB och Volvo är mycket säkra och välisolerade bilar och har alltid legat högt i säkerhetstester - dock har SAAB varit lite vassare....
Redan på 1960-talet såg SAAB att förare krossade knäna mot bilnyckeln vid krasch så man flyttade ned tändningen bredvid handbromsen. Bilbälten blev standard 1962 när de flesta biltillverkare tyckte det var fånigt. Tidigt började SAAB med förstärkta stolpar i karossen för att taket inte skulle tryckas ihop och mosa människorna inuti om bilen voltade. Man började med framhjulsdrift tidigt, vilket de flesta bilar har idag, etc etc.

Om du skulle jämföra ex. en Skoda (eller VW, Renault, Peugeot etc) årsmodell 2008 med en SAAB/Volvo 2008 så märker du att de svenska bilarna är i en helt annan klass. "Mycket mer bil" och du känner dig säkrare när du provsitter.
Så jag tycker att en svensk bil är en bra första bil (men helst SAAB förstås.... )

MEN, vad du än väljer så är det några saker som är viktiga att göra:
* Ta regnr och smsa Transportstyrelsen och kolla hur många ägare bilen haft

* Be att få titta i serviceboken om bilen servats som den ska enligt boken

* Kolla med Transportstyrelsen om milantalet vid besiktning verkar okej. Ex. om mätaren står på 11 000 mil ett år vid besiktn och den står på 9 000 mil nästa år så har nån fuskat och ställt om mätaren. Förr var det mycket enklare att "skruva" tillbaka den men det går fortfarande om man är finurlig.

Du kan också göra en "köpa-bil-besiktning" (Bildiagnos) hos Bilprovningen inför köpet så att de kan upptäcka eventuella fel. Det kan bespara dig mycket besvär.

LYCKA TILL!



Heja SAAB
Citera
2017-12-02, 18:59
  #20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gio04daw
Tack! Hur är bilen gällande isolering mot omgivande ljud i trafiken? Samt om den ”bullrar” mycket när man kör eller glider den fram?
Inget jag kan klaga på.
Har du suttit i någon V70? Det är samma bil.
Citera
2017-12-12, 21:04
  #21
Medlem
utan.att.stannas avatar
S60 är bra riktigt skön komfort. Men köp med turbo, speciellt eftersom du ändå inte kommer köra så himla mkt. Mycket trevligare motorer. Bensin, 2.5 t eller t5
Citera
2017-12-14, 12:08
  #22
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Inget jag kan klaga på.
Har du suttit i någon V70? Det är samma bil.
V70 och S80 är mer eller mindre samma bil. S60 är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback