Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-02, 12:35
  #1
Medlem
Tjena,
Jag tog körkortet för ett par månader sedan och har nu bestämt mig för att köpa bil (sparat pengar tills nu)

Har en budget på 50-65k och tänkte mig en:
Sedan
Manuell
Max 14000 mil
2007 års modell och nyare

Utifrån detta har jag hittat ganska fina Volvo S60 om samt Volkswagen Passat och Golf. Men undrar vilken av dessa som är mest prisvärd? Alltså billiga reservdelar, inte går sönder ofta, billig försäkring osv. Kommer köra bilen max 2-3 gånger i veckan.

Jag är dock öppen för förslag och har hört gott om Skoda. Ville tidigare ha en Audi A4 men de verkar krångla mycket.
Citera
2017-12-02, 13:26
  #2
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Satsa på Volvo med tanke på bilsäkerheten - Volvo har alltid legat i framkant där. Men även när det gäller det andra du nämnde - jag vet dock inte hur det ser ut med försäkringen då den beräknas på olika parametrar.

Glöm krångelAudi och jag tycker Passat och Golf far som "snorloskor" på vägen (avskyr "småbilar"). Skoda har jag ingen erfarenhet av.

Fundera på om du ska ha en sedan - kommer du att behöva lasta mycket/höga saker inom en snar framtid?
Citera
2017-12-02, 14:01
  #3
Avstängd
Köp något billigt runt 10-15.000kr och spara pengarna... Under de år du kommer ha din "billiga" bil kommer du upptäcka vad du vill ha i framtiden och vad du värdesätter. Du kommer dessutom hinna spara ihop mer pengar och därmed kunna köpa en nyare bil som säkerligen är billigare i drift och roligare att köra.
Citera
2017-12-02, 14:18
  #4
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordHoratioNelson
Satsa på Volvo med tanke på bilsäkerheten - Volvo har alltid legat i framkant där. Men även när det gäller det andra du nämnde - jag vet dock inte hur det ser ut med försäkringen då den beräknas på olika parametrar.

Glöm krångelAudi och jag tycker Passat och Golf far som "snorloskor" på vägen (avskyr "småbilar"). Skoda har jag ingen erfarenhet av.

Fundera på om du ska ha en sedan - kommer du att behöva lasta mycket/höga saker inom en snar framtid?
Dålig väghållning i VW, vad jämför du med?

Golfen är ju lite mindre bil än dina (TS) andra exempel.
Det betyder mindre kostnader.
Mina barn är uppväxta i en golfvariant, med takbox räcker storleken till även för skidsemester.
Citera
2017-12-02, 14:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordHoratioNelson
Satsa på Volvo med tanke på bilsäkerheten - Volvo har alltid legat i framkant där. Men även när det gäller det andra du nämnde - jag vet dock inte hur det ser ut med försäkringen då den beräknas på olika parametrar.

Glöm krångelAudi och jag tycker Passat och Golf far som "snorloskor" på vägen (avskyr "småbilar"). Skoda har jag ingen erfarenhet av.

Fundera på om du ska ha en sedan - kommer du att behöva lasta mycket/höga saker inom en snar framtid?

Tack för ditt svar! Jag tror inte jag kommer behöva lasta särskild höga saker i framtiden. Hurså? Tänkte du en kombi?

Vilket märke tycker du är ett bra köp förutom Volvo?😊
Citera
2017-12-02, 14:24
  #6
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Köp något billigt runt 10-15.000kr och spara pengarna... Under de år du kommer ha din "billiga" bil kommer du upptäcka vad du vill ha i framtiden och vad du värdesätter. Du kommer dessutom hinna spara ihop mer pengar och därmed kunna köpa en nyare bil som säkerligen är billigare i drift och roligare att köra.
Inte alls dumt råd.

Om nu TS inte vill följa det så en Saab 9-3 med endast 4000 mil på mätaren.
https://www.blocket.se/gavleborg/Saa...l_76311091.htm
Citera
2017-12-02, 14:27
  #7
Medlem
Volvon är en ganska stor och tung bil med otidsenlig bränsleförbrukning. Frågan är snarare vad du har för behov av bilen, landsvägskörning, barn på gång, stadskörning mm mm kommer du att åka konstant med passagerare?
Citera
2017-12-02, 14:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Köp något billigt runt 10-15.000kr och spara pengarna... Under de år du kommer ha din "billiga" bil kommer du upptäcka vad du vill ha i framtiden och vad du värdesätter. Du kommer dessutom hinna spara ihop mer pengar och därmed kunna köpa en nyare bil som säkerligen är billigare i drift och roligare att köra.

Vill dock ha en stabil och säker bil som man kan ha i några år men tack för tipset!
Citera
2017-12-02, 14:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Volvon är en ganska stor och tung bil med otidsenlig bränsleförbrukning. Frågan är snarare vad du har för behov av bilen, landsvägskörning, barn på gång, stadskörning mm mm kommer du att åka konstant med passagerare?

Inga barn på gång, bor hemma dock finns inga bilar i hushållet just nu. Så mestadels åka ut för att handla, ut på stan med kompisar och liknande. Pluggar fortfarande så ingen pendlarbil. Bor i Stockholm och tror inte jag kommer resa utanför Stockholm med bil, inga skidresor osv. Vill bara slippa åka kollektivt.
Citera
2017-12-02, 14:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Inte alls dumt råd.

Om nu TS inte vill följa det så en Saab 9-3 med endast 4000 mil på mätaren.
https://www.blocket.se/gavleborg/Saa...l_76311091.htm

Tack! Exakt sådant skick jag önskar bilen ska vara i. Ska ta en närmare titt
Citera
2017-12-02, 14:50
  #11
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gio04daw
Tack för ditt svar! Jag tror inte jag kommer behöva lasta särskild höga saker i framtiden. Hurså? Tänkte du en kombi?

Vilket märke tycker du är ett bra köp förutom Volvo?😊

Jag är ju SAAB-ägare uti fingerspetsarna (provade Ford en gång, BIG MISTAKE) så jag skulle försöka få tag i en relativt ny SAAB 9-5, alt 9-3 som någon annan också skrev. SAABarna är ganska billiga och det finns de som inte gått så många mil.

Jag har alltid haft Sedan men på senare år när jag åkt t/r sommarstugan, på semester etc så har jag tyckt att "okej då, en kombi hade kanske varit bra".....
På vintern tar jag mig alltid fram eller upp i "helvetesbacken" i stugan - det är väl bara 4wd som klarar det bättre.

Men det beror förstås på var och hur du ska köra? Jag vill inte att bilar ex. ska "skramla"/ha högt ljud inne i kupén varken i stan eller vid långkörning. Men ska du bara köra inne i stan så kanske en mindre bil som drar mindre soppa är bättre. Är en bekväm och trygg bil viktigt för dig eller vill du mest ta dig fram?

De bilar du nämner, förutom Volvon, och med årsmodeller runt 2007 och lite framåt tycker jag är plåtburkar (dåligt isolerade bl.a.) som jag inte vill krascha med, och jag tycker att det känns som att sitta på vägbanan och köra. Nya modeller är förstås lite annorlunda men då kommer du upp i högre prisklasser.
Citera
2017-12-02, 15:13
  #12
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Dålig väghållning i VW, vad jämför du med? .......


SAAB
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback