Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-02, 12:23
  #1
Medlem
Förstår ej hur människor hinner få i sig över 2000 kcal om dagen utan ägna all tid åt mat.

Jag försöker fä i mig 2400/dag och alltså 400/måltid 6 gänger om dagen. Men att komna upp i de är ju skitsvårt. Iaf när jag är rätt begränsad i kosten. Det tar mig 1 timme att äta en måltid. Minst. Å ändå försökee ja skynda mig enormt.

Om jag ej hade räknat hade ja fått i mig mkt mindre å de skapar ambivalens i mig. Då hade ja kanake ätit en stor skål rabarberkräm till mellis men när ja nu räknar w de jj ej mee än ca 90 kcal i 4 dl....å alltså typ 310 kcal kvar till mitt mål...eller typ en tallrik 2 dl bulgur (110) 2 quornfiler (90) en halv avokado me 1 dlkvarg (150) e liksom bara 350 kcal...om ja ej räknar elle folk som ej vet tyckee ju detta ser bra ut...och ja jag har haft ätstörning länge å däefle ska ja komma ifrån räknandet. Men vet ej om jag istället nu ska använda mig av det på rätt sätt eller om ja ska strunta i att de blir mindre om ja ej räknar...med tanke på att jag fortfarande äter ganska restriktivt borde jag kanske räkna så de blir tillräckligt ? Risken är också annars att jag lurar mig själv av osäkerhet å ångest när måltidern tar Sån tid , att jag wj har tålamod att sitta kvar å ända är osäker på om ja ätit tillräckligt ...

Hur lång tid skulle de ta för er att äta 3,5 dl kvarg, 4 knäckemackor med pålägg, en frukt och 1 dl sylt ?
Citera
2017-12-02, 20:39
  #2
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iztapp
Förstår ej hur människor hinner få i sig över 2000 kcal om dagen utan ägna all tid åt mat.

Jag försöker fä i mig 2400/dag och alltså 400/måltid 6 gänger om dagen. Men att komna upp i de är ju skitsvårt. Iaf när jag är rätt begränsad i kosten. Det tar mig 1 timme att äta en måltid. Minst. Å ändå försökee ja skynda mig enormt.

Om jag ej hade räknat hade ja fått i mig mkt mindre å de skapar ambivalens i mig. Då hade ja kanake ätit en stor skål rabarberkräm till mellis men när ja nu räknar w de jj ej mee än ca 90 kcal i 4 dl....å alltså typ 310 kcal kvar till mitt mål...eller typ en tallrik 2 dl bulgur (110) 2 quornfiler (90) en halv avokado me 1 dlkvarg (150) e liksom bara 350 kcal...om ja ej räknar elle folk som ej vet tyckee ju detta ser bra ut...och ja jag har haft ätstörning länge å däefle ska ja komma ifrån räknandet. Men vet ej om jag istället nu ska använda mig av det på rätt sätt eller om ja ska strunta i att de blir mindre om ja ej räknar...med tanke på att jag fortfarande äter ganska restriktivt borde jag kanske räkna så de blir tillräckligt ? Risken är också annars att jag lurar mig själv av osäkerhet å ångest när måltidern tar Sån tid , att jag wj har tålamod att sitta kvar å ända är osäker på om ja ätit tillräckligt ...

Hur lång tid skulle de ta för er att äta 3,5 dl kvarg, 4 knäckemackor med pålägg, en frukt och 1 dl sylt ?

Är du tappad bakom en vagn?

Gluffsa i dig 2 st gorbys piroger per måltid så har du öer 600kcal där.
Citera
2017-12-05, 01:50
  #3
Medlem
stickadhalsduks avatar
Du måste skoja va?

Visst kan jag tycka att man står sig rätt fint på runt 2000 kcal om dagen om man håller lite koll på vad man faktiskt stoppar i sig och sprider ut intaget lite. Man inser att man inte behöver så mycket mer, speciellt om man inte tränar och kan leva med att man går lite små hungrig under korta stunder under dagen. Då är jag ändå 195 lång och väger för tillfället lite över 100 kg....

Men att det skulle vara svårt att få i sig 2000 kalorier på en dag? Knappast. Jag skulle lätt kunna få i mig närmre 1000 kcal under en måltid även om jag valde att äta något någorlunda nyttigt så som kyckling och ris till exempel. Det är av just den anledningen jag väger min mat och håller koll för att inte överäta och bli fet. Förr gjorde jag ofta misstaget och tänkte att "detta är ju nyttigt så detta kan jag lassa på utav".
Citera
2017-12-05, 11:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iztapp
Jag försöker fä i mig 2400/dag och alltså 400/måltid 6 gänger om dagen. [...] Det tar mig 1 timme att äta en måltid. Minst.

Du äter sex gånger om dagen och det tar dig minst en timme att äta? Du spenderar alltså mer än 12 timmar av din vakna tid med att sitta och tugga på mat???

Ps. Din beräkning av kalorier är helt off...
(Jag har utgått från Fatsecret som är den sajt jag anser har bäst mått på kalorier. Detta kan dock skilja sig beroende på vilket märke av rabarberkräm etc du äter).

4 dl rabarberkräm = ca 300-400 kcal
2 dl kokt bulgur = ca 170 kcal
2 quorn-filéer = ca 90 kcal (här är du korrekt)
1/2 avokado = ca 150 kcal
100 gram kvarg = ca 60 kcal

Totalt ca 770-870 kcal för den enda måltiden.

har du räknat lika galet på alla dina sex måltider så stoppar du i verkligheten i dig mellan 4500 till 5000 kcal om dagen. Inte undra på att det blir kämpigt.
__________________
Senast redigerad av MsFantasy 2017-12-05 kl. 11:46.
Citera
2017-12-07, 09:17
  #5
Medlem
Kokat egen kräm med enbart rabarber (15 kcal/100 g) och med vatten å sötningsmedel. Så nej 1 dl =10 kcal i min kräm.
1/2 avokado om 50 gram = 90 kcal. Per 100 gram e de ca 180 kcal.
1 dl bulgue kokt e 60 kcal. Väger 70 gram. Ärligt. Tror ej ja hade haft bmi på 8.9 om ja ätit 4500 kcal per dag å ej heller stått still i vikt.
Citera
2017-12-07, 09:58
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iztapp
Kokat egen kräm med enbart rabarber (15 kcal/100 g) och med vatten å sötningsmedel. Så nej 1 dl =10 kcal i min kräm.
1/2 avokado om 50 gram = 90 kcal. Per 100 gram e de ca 180 kcal.
1 dl bulgue kokt e 60 kcal. Väger 70 gram. Ärligt. Tror ej ja hade haft bmi på 8.9 om ja ätit 4500 kcal per dag å ej heller stått still i vikt.

Får hoppas du glömde en etta före åttan.
Citera
2017-12-14, 21:31
  #7
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iztapp
Förstår ej hur människor hinner få i sig över 2000 kcal om dagen utan ägna all tid åt mat.
Det beror helt på vad man äter. Själv steker jag inte eller friterar, kokar osv maten. Jag slänger i en påse sojamjöl med grönsaksbuljong, ketchup, vatten osv, i mikron, värmer i 5-10 minuter, sedan äter jag klart det på en halvtimma. Detta blir cirka 1500 kcal beroende på hur mycket eller vilka ingredienser jag använder. Att räkna kalorierna tar någon minut eller två i min kaloriapp.

Före jag slänger i sojamjölen i mikron tar det max 5 minuter att fixa allt, och diskandet går mycket fort också (bara att skölja skålen med vatten när allt är klart). Är det något jag hatar så är det att stå framför spisen i en timma och steka, diska och hålla på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback