Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-02, 02:15
  #1
Medlem
Ska bygga en ny custom spel data och kom på en ganska cool ide.
Om man fixar rgb fläktar etc och rgb tangenbord/mus och sedan synkar allt så det skiftar färg i takt etc.
Är det möjligt att göra detta?
På vilka delar är detta möjligt?
Andra tankar och idéer?

Mvh Fredde
Citera
2017-12-02, 14:35
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddeee123
Är det möjligt att göra detta?
Kanske, det beror på vilka programmatiska möjligheter respektive styrprogramvara har, för det är som regel helt skilda styrprogram för mus, tastatur, moderkort och grafikkort, sedan antingen fasta färger på fläktarna eller de har nån typ av egen kontrollmodul där vissa modeller ställs med knappar, andra kanske via program (har inte sett nån sådan ännu).

Till ett absolut minimum så måsta alla dessa program kunna läsa in signal från ett gemensamt ställe, t.ex ljudutgången, så de synkar till musiken eller nåt liknande, och när det är gjort måste de tolka det exakt lika också, d.v.s om bas blir blått sken på moderkortet bör det kanske inte bli rött sken i chassiet och violett på fläktarna. Oddsen är mycket små att du får till det genom att bara koppla ihop grejorna och använda det som medföljer.

Det troligaste är att du får utveckla en egen programvara för just de grejor du har, och att hitta API eller andra ingångar att styra färgerna blir kanske inte helt enkelt, pga jag anar det inte är nån öppen standard för detta, kanske inte ens finns nåt utöver drivrutinen och som bara den själv kan använda, så det blir kanske nödvändigt att "hacka" litegranna i drivrutiner mm.

Finns eventuellt möjlighet att snitta av de kretsbanor som styr lyset på t.ex ett grafikkort eller tastaturen och sedan löda dit egna kablar som gör det via en egen kontrollkrets, som du må tillverka själv. Lite knöligare med musen pga du måste byta till en kabel med fler trådar i, så den blir otympligare.

Citat:
På vilka delar är detta möjligt?
Det beror helt på vilka delar du har, och på hur tur du har att de delar du fått tag på är någorlunda styrbara.

Citat:
Andra tankar och idéer?
Frågor om belysning, blink och färgflimmer kommer oftast från pojkar i åldern 7-15 år, den äldsta jag fått sådana här frågor av var kanske 22-25 nåstans. Därefter brukar man släppa det där tänket, och om du nu verkligen bygger en dator som dubblar som ljusorgel så tror jag du kommer tröttna på den efter några timmar eller på sin höjd efter ett par dygn, därefter stängs blinket av och det blir ett fast sken. Så småningom dämpas det, en tid senare stänger du kanske t.o.m av det i den mån det går, och sedan placeras datorn på golvet bakom bordet så du slipper se kvarvarande lyset som inte gick stänga av, särskilt om det fortfarande blinkar/fladdrar nånstans.
Till slut blir du som mig, en tråkig gammal grå gubbe som kör med tysta beiga noctua-fläktar som inte alls färgmatchar nånting i chassiet, och inte så noga heller pga chassiet saknar fönstersida.
Fönstersida är f.ö nåt man vanligtvis har endast en gång, sedan tröttnar man på att titta in och se allt damm, tröttnar på att blåsa rent, chassiet blir till en slags dammsugarpåse av plåt. Nästa dator man bygger får mest troligt ett avsevärt mer praktiskt chassi med bättre förutsättningar för bra kylning, och nåt lyse eller titthål vill man inte alls veta av.

Men, nu ska jag inte bara vara negativ till dig, du kan få ett förslag också.
Skaffa kulörta lampor som kopplas till datorns utsida och som du kan stänga av när partyt är över, när du vill sitta med datorspel, arbetsuppgifter, titta på film mm där ett färgfladder bara blir distraherande.
Exempel: https://www.kjell.com/se/sortiment/h...discobelysning
eller https://www.teknikmagasinet.se/produ...elysning/disco
m.fl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback