Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-02, 00:04
  #1
Medlem
Är det bara jag, eller börjar detta bli ett mer vanligt förekommande fenomen?
Jag menar, du kan inte lägga ut 30 statusar på Facebook om att du "längtar till din nya BMW ", och sen langa upp ett bildalbum med 50 bilder på bilen utan att framstå som världens skrytare. Att göra så med resor är däremot helt ok, känner flera som delar bilder från sin semester flera MÅNADER efter att de kommit hem, som "längtar tillbaka sååå mycket" och fan vet allt.

Ja, du var i Thailand för ett halvår sedan. So what?

La märke till detta fenomen för ett par år sedan då många bekanta i åldersspannet 20-25 helt plötsligt började åka på bergsbestigning i Norge, utan att ha något som helst intresse för varesig natur eller bergsklättring. Sen över en dag blev bestigning av Kebnekaise det absolut coolaste du kunde göra. Folk la upp drösvis med bilder där de stod på nån snöig jävla topp som de knatat uppför i 10 timmar, och alla var "så avundsjuka!". Några månader senare stod nästa drös med idioter och poserade på något halvenkelt berg som även gamlingar kan bestiga utan problem. Nu verkar fenomenet nästan dött ut totalt.

Känner ni någon som bara reser för att få ryggdunkningar och "likes"?

Har det alltid varit varit maxad skrytfaktor på resande? Kan förstå om det var så för flera decennier sedan då flyg var snordyrt och utlandsresor ofta var förknippade med ett jävla krångel (+att världen inte alls var öppen på samma sätt som nu), men hur fan kan det fortfarande vara status att köpa en flygbiljett för några tusenlappar och dra iväg till USA en vecka?

Kommer det någonsin bli skämmigt att prata om Thailandsresan man ska göra om 7 månader?

Hur kommer det sig att det är "skrytsamt" om någon pratar eller flashar med sin nya bil, mobil, klocka, men när någon skryter om generiska resmål så är det acceptabelt?

Edit: läste en tråd om detta på Reddit för ett tag sedan. Den tog upp en hel del bra poänger:

https://www.reddit.com/r/Anticonsump...th_travelling/

Citat:
Surprisingly, this happened shortly after I returned back to Canada after a year-long trip in Asia. I turned 28 this year, but I guess by the world's standard of measurement, I'm essentially an old geezer that has barely travelled anywhere in his life. Apparently, it's not enough to simply want to go where you want to go these days. It's become an RPG game where the ultimate goal is to max out your travel EXP.

Citat:
"I don't like to buy things, I like to buy experiences."
Materialism is out of vogue, and guess what took its place? Virtue.
More specifically, it's virtue as obtained by the vague concept of "experience". While buying experiences is a good step forward from buying material things, I think a lot of people forget that it can be just another form of consumption and consumerism.
Instagram is filled with young people who show off how many countries they've been to in order to demonstrate how cool they are. This gives rise to proud online profiles talking about how many countries they've travelled to as if it's a badge of honour that deserves high praise. #hashtag #wanderlust

Citat:
Now, I have nothing against travel. I myself have spent a decent amount of time travelling in the previous years. But I think there needs to be more focus on travel that has value outside of boosting your Instagram follower count. So many people like to hang out for a day or two in a certain city just to check off an imaginary checklist of places they need to visit.
__________________
Senast redigerad av Runkspenat 2017-12-02 kl. 00:17.
Citera
2017-12-02, 00:14
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
Du har nått åldern där hålla jämna steg med grannen tillhör vardagen. Varför skryter folk om sina eländiga resor? För att upplevelser fortfarande är acceptabelt skrytmaterial bland en konsumtionsängslig medelklass som i hemlighet drömmer om överklassens excesser. Varje dag ska vara lite lyxig, ett äventyr och kryddad för annars står man nog inte ut.
Citera
2017-12-02, 00:18
  #3
Medlem
Är det verkligen skryt då? Som jag förstår det så lägger många upp sådant som de vill dela med sig av, för att de är genuint glada åt det.
Citera
2017-12-02, 00:22
  #4
Medlem
Hela Facebook går ut på att skryta om hur bra man har det.
Och visa hur mycket man bryr sig om saker som är aktuellt.

Gör som jag. Avsluta kontot på Facebook och börja leva dit liv istället för att titta på andras
Citera
2017-12-02, 00:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Du har nått åldern där hålla jämna steg med grannen tillhör vardagen. Varför skryter folk om sina eländiga resor? För att upplevelser fortfarande är acceptabelt skrytmaterial bland en konsumtionsängslig medelklass som i hemlighet drömmer om överklassens excesser. Varje dag ska vara lite lyxig, ett äventyr och kryddad för annars står man nog inte ut.

Ligger absolut något i vad du säger, men frågan är om det inte blivit mycket värre på senare år.

Jag förstår att folk är glada över att åka till ställen och komma bort från DDR-Sverige lite, men det känns verkligen som att skrytfaktorn har blivit det absolut viktigaste och att resan i sig är sekundär.
Citera
2017-12-02, 00:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Hela Facebook går ut på att skryta om hur bra man har det.
Och visa hur mycket man bryr sig om saker som är aktuellt.

Gör som jag. Avsluta kontot på Facebook och börja leva dit liv istället för att titta på andras

Gäller inte bara Facebook. Övrig social media + arbetsplatser + skolan + utekvällar m.m.
"Jag ska till Thailand om 3 månader!"
"Jag ska till Thailand om 2.5 månader!"
"Jag ska till Thailand om 2 månader!"
"Snart ska jag till Thailand!"
"Fan, måste köpa xyz och fixa abc, ska ju till Thailand snart!"
"Imorgon ska jag packa inför resan till Thailand!".

Sen när personen kommit hem så får man höra non-stop pratande om allt från vädret i Thailand till maten och boendet i 2 veckor. Sen kommer det på tal i random konversationer. Sen börjar karusellen om igen när nästa resa ska planeras.

Varför inte bara åka, njuta av tiden och hålla käften?
Citera
2017-12-02, 00:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Gäller inte bara Facebook. Övrig social media + arbetsplatser + skolan + utekvällar m.m.
"Jag ska till Thailand om 3 månader!"
"Jag ska till Thailand om 2.5 månader!"
"Jag ska till Thailand om 2 månader!"
"Snart ska jag till Thailand!"
"Fan, måste köpa xyz och fixa abc, ska ju till Thailand snart!"
"Imorgon ska jag packa inför resan till Thailand!".

Sen när personen kommit hem så får man höra non-stop pratande om allt från vädret i Thailand till maten och boendet i 2 veckor. Sen kommer det på tal i random konversationer. Sen börjar karusellen om igen när nästa resa ska planeras.

Varför inte bara åka, njuta av tiden och hålla käften?

Det är tyvärr så pga sociala media
Alla jämför sig hela tiden med andra och måste visa sig bättre än andra.
Finns en grund till varför psykisk ohälsa ökar och ungdomar s skulder ökar
Citera
2017-12-02, 00:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Är det verkligen skryt då? Som jag förstår det så lägger många upp sådant som de vill dela med sig av, för att de är genuint glada åt det.

Du är i Thailand (låter som jag pissar specifikt på Thailand nu, men ersätt det med valfritt land, poängen kvarstår!).
Du käkar middag. Kyckling med ris. Är det verkligen något som helst banbrytande med det?
Alla vet om att du är i land X. Troligtvis äter du även maten där. So what? Är det något som alla måste informeras om? Folk verkar tro att bara för att de är på semester så vilar halva världens ögon på dem, som att 99% av deras vänner på Facebook sitter och tänker "nu har det gått 4 timmar utan uppdatering... undrar vad de gör för något!"

All eyes on me.

Hade varit lite coolt om du la upp en bild på en grillad råtta, och alla ba "WTF? Fan gör du?"
"Nä, tar det lugnt i Somalia bara" och inte en jävel visste att du skulle dit. Det är iaf lite orginellt.
__________________
Senast redigerad av Runkspenat 2017-12-02 kl. 00:38.
Citera
2017-12-02, 00:37
  #9
Medlem
Tror bilden är större än så. Folk söker efter bra intressen då vi lever i en tid då en person inte är intressantare än sina fritidsintressen.
Citera
2017-12-02, 00:38
  #10
Medlem
krautbrains avatar
Resor är ju något kul. Varför stör du dig? Låter som avundsjuka för att du inte själv tycker det är kul eller att du inte har råd. Om det nu mot förmodan har så jäkla många vänner som är så beroende av andras bekräftelse så att de packar in sig i små jobbiga flygplansstolar och pungar ut en jävla massa pengar så finns det två bra lösningar. Ta bort dom eller blockera dom i dit flöde. Väldigt enkelt sätt att slippa störa sig. Om du nu inte är lite beroende av att störa dig på folk på Facebook. Jag var det ett tag. Sen blocka jag dom. Rekommenderas.
Citera
2017-12-02, 00:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Tror bilden är större än så. Folk söker efter bra intressen då vi lever i en tid då en person inte är intressantare än sina fritidsintressen.

Kan mycket väl vara så, men någonstans så slutar ju även det vara coolt.
Vad ska du göra när alla andra varit på alla platser som du besökt + massa fler? Vem är coolast då?

Känns spontant som att resandet kommer bli nya prylhetsen.
Fördelen med resandet jämfört med säg en ny mobil eller jacka är att det kräver en viss planering och tid. Så vem som helst kan inte åka två veckor till Nordkorea för att toppa din resa till Kongo hur som helst. Den som tidigt investerade i resandet leder det sociala spelet, så att säga.
Citera
2017-12-02, 00:46
  #12
Medlem
Trådens första idiotinlägg, grattis!

Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Resor är ju något kul. Varför stör du dig?

Det är en simpel observation. Bara för att du noterar att damen på Arbetsförmedligen luktar konstigt så betyder det inte per automatik att du stör dig.

Citat:
Låter som avundsjuka för att du inte själv tycker det är kul eller att du inte har råd.

Tröttaste Svennebanan-argumentet någonsin. "Du är avundsjuk, du har inte råd!" Sug.

Citat:
Om det nu mot förmodan har så jäkla många vänner som är så beroende av andras bekräftelse så att de packar in sig i små jobbiga flygplansstolar och pungar ut en jävla massa pengar så finns det två bra lösningar. Ta bort dom eller blockera dom i dit flöde. Väldigt enkelt sätt att slippa störa sig. Om du nu inte är lite beroende av att störa dig på folk på Facebook. Jag var det ett tag. Sen blocka jag dom. Rekommenderas.

Gjort för lääänge sen
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2895139

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback