Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-01, 21:33
  #1
Medlem
Upplever att jag får ansträngda ögon av min nuvarande X år gamla 60hz BenQ skärm. Vill göra en uppgradering och köpa en 120/144hz men vill då gärna att den också ska vara lite bekvämare för ögonen (kanske med fler inställningar vad vet jag?). Vad har ni för tips?
Citera
2017-12-01, 21:48
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
Jag är mycket nöjd med min ASUS 24" VG248QE 144Hz (kampanj på inet.se) men undrar om en prestandaskärm verkligen är prio ett för dig. För såvida du inte spelar spel så lär du inte märka av 144Hz.

Har du testat synen? Kanske dags att surfa med zoom aktiverad? Hur ser det ut med arbetsljus och dylikt vid datorn?

Använder du F.lux på datorn? Det är ett program som reglerar ljuset på skärmen så att det inte är för kallt/varmt. Många upplever programmet som ett måste, särskilt när man sitter framför datorn på nätterna.
__________________
Senast redigerad av XaoqcH 2017-12-01 kl. 22:01.
Citera
2017-12-02, 00:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Jag är mycket nöjd med min ASUS 24" VG248QE 144Hz (kampanj på inet.se) men undrar om en prestandaskärm verkligen är prio ett för dig. För såvida du inte spelar spel så lär du inte märka av 144Hz.

Har du testat synen? Kanske dags att surfa med zoom aktiverad? Hur ser det ut med arbetsljus och dylikt vid datorn?

Använder du F.lux på datorn? Det är ett program som reglerar ljuset på skärmen så att det inte är för kallt/varmt. Många upplever programmet som ett måste, särskilt när man sitter framför datorn på nätterna.
Spelar en hel del, b.la cs därav viljan att ha en 144hz, dock är jag ju van vid 60hz så en uppgradering blir det oavsett om det blir 120 eller 144

Inga problem med att sitta vid laptopen etc
Citera
2017-12-06, 18:49
  #4
Medlem
Fler tips?
Citera
2017-12-06, 22:02
  #5
Medlem
oldeubois avatar
Det handlar ju mest om inställningar. De flesta skärmar "out of the box" har en extrem hög ljusstyrka, till att börja med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback