Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-01, 17:54
  #1
Medlem
Eduroam används för ganska många universitet i Sverige och i Europa. Är det någon som sitter och går igenom alla loggar för alla studenter och anställda (för att t.ex. se om de varit inne på en porrsida) ? Ett enda universitet kan ju ha 30 000 studenter och 3000 anställda, så det låter som en övermäktig uppgift.
Citera
2017-12-01, 18:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Eduroam används för ganska många universitet i Sverige och i Europa. Är det någon som sitter och går igenom alla loggar för alla studenter och anställda (för att t.ex. se om de varit inne på en porrsida) ? Ett enda universitet kan ju ha 30 000 studenter och 3000 anställda, så det låter som en övermäktig uppgift.

Systemen för att iterera loggfiler är automatiskt, det är ingen fysisk person som granskar sådant.
Larmar systemet så kan eventuellt någon kolla igenom dessa såklart.
Citera
2017-12-01, 18:03
  #3
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Jag tror att dom är tämligen ointresserade om du tittar på lite bröst, det finns andra saker du bör oroa dig över.. T:ex torrent trafik och liknande, där har man nog större koll..
Citera
2017-12-01, 18:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Jag tror att dom är tämligen ointresserade om du tittar på lite bröst, det finns andra saker du bör oroa dig över.. T:ex torrent trafik och liknande, där har man nog större koll..

Säg att jag gör något med torrent, hur snabbt snabbt reagerar nätverks-administratören?
Citera
2017-12-01, 18:38
  #5
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar lite.

Nätverk: trådlösa förbindelser --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera
2017-12-02, 00:21
  #6
Medlem
BortkastatNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Säg att jag gör något med torrent, hur snabbt snabbt reagerar nätverks-administratören?

Nu har jag inte använt Eduroam men antar att de agerar som en ISP skulle göra. Dvs när de får ett brev som säger att någon hos dem har laddat ner olagligt material så tar dom fram vem de var. För vi får ju inte glömma att de finns en hel del laglig data att hämta hem över peer to preer tekniken.
Citera
2018-01-17, 14:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Säg att jag gör något med torrent, hur snabbt snabbt reagerar nätverks-administratören?
Min spontana tanke är att eduroam-nätverken ofta är väldigt långsamma och slöa. Så jag skulle inte vilja använda ett sådant nät mer än nödvändigt.

Ser du någon poäng i att ladda ner när du befinner dig på ditt universitet? Eller är frågan strikt hypotetisk?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback