Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-02, 20:44
  #13
Medlem
Strychnos avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2017-12-02, 21:21
  #14
Medlem
Liv02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kool-g-rap
Klart man kan räkna ekvivalens mellan bensodiazepiner. Vet att läkare gör det också. Även fast de är ganska stor skillnad mellan dom.

https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

En utmärkt länk.

Till TS: Håll dig borta från benzo om du kan. Inte roligt att bli beroende. Även lågdosberoende är jobbigt den dagen läkaren inte vill skriva ut benzo längre.
Citera
2017-12-03, 02:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kool-g-rap
Vart vill du komma? Och varför skulle det inte vara bra att kunna få en uppfattning ungefär hur stark en benso är?
Du har rätt, och moddemuppen fel.

Alprazolam är anxiolytiskt ekvipotent med 20 ggr mer diazepam. De har dock olika halveringstid och benägenhet att ackumuleras i vänvaderna, så hur man tajmar och doserar övergångar från en sorts benso till en annan kräver viss kompetens.

Som regel går det bra att konvertera de ekvipotenta alprazolam (Xanor) och klonazepam (Iktorivil) rakt över, mg för mg, från Xanor till Iktorivil. Vissa kan klaga på ångest av Iktorivil trots att det är lika potent, men det beror på de olika anslagen. Tänk även på den storm i nervsystemet som en "ren" Xanor-knarkare upplever, med ständig berg och dal-bana i anxiolys och vanligen även blandmissbruk, förutom det sociala kaoset ett sånt liv innebär. Men efter ett par tre dygn kommer långverkande Iktorivil ikapp. Sen är det bara att konvertera igen, till diazepam (Stesolid). Sen är det oxazepam (Oxascand; Sobril), and you're home free.

Citera
2017-12-04, 09:43
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kool-g-rap
Klart man kan räkna ekvivalens mellan bensodiazepiner. Vet att läkare gör det också. Även fast de är ganska stor skillnad mellan dom.

https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

Läkare i allmänhet kan inte räkna något vidare och därför har de sin ekvivalenstabell som stöd.

Ska man verkligen räkna på benzo måste man ta hänsyn till halveringstider både hos substansen och aktiva metaboliter (diazepam bryts delvis ner till oxazepam, dvs sobril).

Sedan måste man väga in profilen, grad av sedering, ev muskelavslappning osv.

Tabellen är därför inget mer än en praktisk förenkling. Alprazolam har jag använt mot väldigt svår ångest/panikångest. Även diazepam fungerar bra mot panikångest (snabbverkande) men är bättre mot mer "stabil" ångest.

Börjar du knapra Xanor så se till att inte göra det regelbundet. Jag vet hur frestande det är att ta den lätta utvägen (benzo) när ångesten blir för mycket.

Men 2mg är en hög dos, jag åt 30-80mg diazepam om dagen i två år och 1-2mg xanor räckte trots toleransen för mig.

Jag är inte anti-benzo trots den överjävliga avtändningen jag gått igenom. Däremot skulle jag verkligen inte rekommendera någon att ta dem utan koll och aldrig regelbundet.

Om TS verkligen bestämt sig för benzo tänker jag inte kritisera det, jag gick från utfattig pundare, nästan hemlös, till att jobba 150% med bostadsrätten avbetald, tack vare benzo och ketamin/MXE. Allt kommer dock till ett pris och benzo tenderar att kosta mer än det smakar om man inte vet vad man håller på med.

Tänker inte rekommendera någon dos till någon okänd då jag inte har tillräckligt med information. Men tumregeln är: så liten dps som möjligt som ger tillräcklig effekt. 2mg känns spontant allt för högt. Gissar att 0.25-0.5mg räcker för många, 2mg borde kunna däcka en person utan tolerans.
Citera
2018-06-29, 19:35
  #17
Medlem
inviduellt.. Ta några 5or om dan så ska du se att ångesten släpper. Vissa behöver sina bensodiazepiner så är det bara.
Citera
2018-06-30, 15:03
  #18
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag fick rätt hög dos för runt 18 år sen, först Sobril (oxazepam) 100 mg (uppdelat på 4 tillfällen), sen Xanor (alprazolam) 6 mg (uppdelat på 3 tillfällen), men de senaste 17 åren har jag haft Iktorivil (klonazepam) 4 mg. De doserna är väl någorlunda ekvivalenta. Men jag halverade till 2 mg för några månader sen, det gick bra. Fick dock Lyrica som ersättning, men tyvärr kan man bli beroende av den också.
Citera
2018-12-25, 23:08
  #19
Medlem
abcabcs avatar
Att behandla ångest med besnsodiazepin är en kortsiktig behandling, inget i grunden kommer att bli bättre och när du slutar blir som tidigare eller sämre.

Det är som alkohol på piller, det blir bättre för stunden men sedan sämre.

Maximal behandlingstid anses vara några veckor veckor, som om du kört längre bör du sluta.

Om du har problem med ångest, depression och sömnproblem är det lämpligaste psykoterapi eller läkemedel som sertralin och duloxetin eller speciellt vid sömnproblem mirtazapin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback