Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 09:17
  #25
Medlem
Dreyers avatar
Om det överhuvudtaget blir något litteraturpris i år lär det väl inte bli någon anglosaxare igen.Slutliga sammansättningen av prisutdelande institution avgör. Hoppas som vanligt på Olga Tokarczuk. Kjell Askildsen hade inte heller gjort ont, om han lever i oktober.
Citera
2018-04-20, 10:55
  #26
Medlem
Dan Brown är väl den pristagare DN Kultur skulle vilja se. En man som alltid avslöjat hemliga konspirationer av onda och dolskt reaktionära män mot kvinnor. Och säljer gör han också.
Citera
2018-04-20, 14:02
  #27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Dan Brown är väl den pristagare DN Kultur skulle vilja se. En man som alltid avslöjat hemliga konspirationer av onda och dolskt reaktionära män mot kvinnor. Och säljer gör han också.

Men som tur är kommer det aldrig att ske. Samma sak med alla idioter som årligen klagar på att priset tilldelas till författare som för dom är helt okända och pretentiösa, men det kanske är anledningen till att de läser skräp som Läckberg och Rudberg också.
Citera
2018-05-04, 12:19
  #28
Medlem
TilleyHats avatar
Inte helt oväntat så delas det inte ut något Nobelpris i litteratur i år. Däremot två nästa år, som det verkar. Man kan ju undra om det är nödvändigt att dela ut två priser nästa år.
Citera
2018-05-04, 16:32
  #29
Medlem
BalleAnkas avatar
Man kan ju undra hur Arnault, Frostensson, Danius, Engdahl m fl känner sig när de schabblat bort Sveriges internationella anseende.
Citera
2018-05-04, 20:47
  #30
Medlem
Mikeyjamess avatar
Vilka jävla kålsupare! Det är det största priset för en litterär vän som mig

Och vilka kan ersätta Akademien? Risken är att mainstreamfolk blir invalda och så vinner helt plötsligt Läckberg eller Schulman en dag
Citera
2018-05-23, 07:38
  #31
Medlem
Dreyers avatar
Så kan vi avskriva Roth. Vila i frid! Min "gamla" käpphäst Tokarczuk nu ett steg närmare ett Nobelpris efter gårdagens Man Booker Prize. 56 år nu och inte längre "för ung".
Citera
2018-07-16, 17:03
  #32
Medlem
Dreyers avatar
Som jag har sagt i flera år nu:
https://www.expressen.se/kultur/lekandertokarczuk/
Citera
2019-02-08, 05:14
  #33
Medlem
lampross avatar
Någon av dessa borde ha Nobelpriset i litteratur:

. Norge: Jan Kjaerstad. Hans roman Homo Falsus var iaf en frisk fläkt.

. Frankrike: Guillaume Faye. Skaparen av archeofuturismen.

. Storbritannien: Michael Moorcock. Har jämförts med Mervyn Peake, William Blake, Raymond Chandler mm. mm. En kaleidoskopisk författarpersona, en vävare av en mytgobeläng i sin Eternal Champion-saga.

. USA: Larry Niven. Ringworld, Neutron Star, Tales of Known Space: kondenserad prosapoesi, förverkligad på en galaktisk målarduk.

. Tyskland: Alexander Kluge. Slaget och Massöden i Venedig är tät, kondenserad prosa ā la Ballard och Burroughs -- och fullt läsbar, ofta även rolig.
Citera
2019-03-07, 07:20
  #34
Medlem
Dreyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Tre tyskar som alla reda borde ha fått varsitt pris är Botho Strauss, Peter Handke och Alexander Kluge.

Annars så fortsätter jag i god ordning att tippa Péter Nádas.
Även hans landsman Lászlķ Krasznahorkai är rimlig.
Polskan Olga Tokarczuk med!

Håller helt och hållet med dig, Shalashaska! Hoppas nu bara att du är en av De "Aderton" eller åtminstone ingår i Nobelkommittėns expertgrupp.
Citera
2019-03-16, 10:25
  #35
Medlem
Verkar vara inne att tippa Science-fiction författare så mitt tips är; David Mitchell!
Citera
2019-03-16, 15:14
  #36
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
. Frankrike: Guillaume Faye. Skaparen av archeofuturismen.
Det är för sent för Faye nu. Han dog nyss (7 mars 2019).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback